انواع ترمز

انواع استفاده از ترمز ۱- ترمز تند (شدید) ۲- ترمز آهسته ۳- نیش ترمز

انواع ترمز

انواع استفاده از ترمز ۱- ترمز تند (شدید) ۲- ترمز آهسته ۳- نیش ترمز

دوشنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲:۲۶

۱- ترمز تند (شدید)
ترمزی است بسیار خطرناک و باعث تصادف و حتی المقدور نباید از ترمز تند استفاده کرد زیرا باعث می شود که اتومبیلهای پشت سر، با ما تصادف کنند شاید شما ملاحظه نموده اید که در خیابانها و علی الخصوص بزرگراهها چند اتومبیل پشت سر هم با هم برخورد کرده اند. علت این است که اتومبیل اول ترمز تند گرفته و بقیه نتوانسته اند کنترل کنند لذا با هم برخورد کرده اند. در ترمز تند راننده یکدفعه و به صورت ناگهانی همه پدال ترمز را تا انتها فشار می دهد و چرخها یک دفعه قفل شده و باعث ایست ناگهانی خودرو و چه بسا سر خوردن اتومبیل می شود فقط زمانی که بحث حیات یک انسان در میان باشد می توانیم از ترمز تند استفاده کنیم. به طور مثال: هنگامی که بچه ای یکدفعه به طرف اتومبیل ما بدود.
توصیه می شود همیشه میدان دید خود را وسعت ببخشیم و طبق سرعت مطمئنه حرکت کنیم تا هیچگاه مجبور به استفاده از ترمز تند نباشیم.


۲- ترمز آهسته
بهترین نوع ترمز، ترمز آهسته می باشد بدین شکل که راننده همیشه از قبل جایی که می خواهد توقف کند را در نظر می گیرد به آرامی پدال ترمز را به صورت یک میلیمتر یک میلیمتر فشار می دهد و اگر احساس کرد که نیاز به فشار بیشتری به پدال ترمز است این عمل را به صورت میلیمتری انجام می دهد. به عبارتی راننده حتماً بایستی حداقل ۱۰۰ متر قبل در نظر بگیرد که کجا می خواهد توقف کامل انجام دهد تا مجبور نشود به صورت ناگهانی اقدام به ترمز کند.

هماهنگی بین کلاج و ترمز: در تمام ترمزهایی که در سرعتهای زیر ۱۰ کیلومتر انجام می دهیم بایستی اول کلاج را تا آخر فشار دهیم سپس اقدام به گرفتن ترمز نماییم.

این کار باعث می شود که اولاً هیچگاه اتومبیل ما خاموش نشود ثانیاً با تمرکز بهتر و بیشتری می توانیم ترمز آهسته انجام بدهیم. در ترمزهای بالای سرعت ۱۰ کیلومتر (به طور مثال ۲۰- ۳۰- ۴۰) اول ترمز را به تنهایی می گیریم تا سرعت ما به زیر ۱۰ کیلومتر برسد سپس برای اینکه اتومبیل ما خاموش نشود کلاج را تا انتها می گیریم و پس از ایست کامل دنده را خلاص می کنیم.


۳- نیش ترمز
نیش ترمز جهت کاهش و کم کردن سرعت انجام می شود و زمانی که ما قصد ایست کامل نداریم و فقط می خواهیم مقداری از سرعت خود را کم کنیم به طور مثال هنگام عبور از چراغ زرد چشمک زن چون می خواهیم رعایت احتیاط کرده باشیم از نیش ترمز استفاده می کنیم بدین شکل که ترمز را به آرامی فشار می دهیم تا سرعت به مقدار دلخواه ما کم شود آن وقت ترمز را رها می کنیم و به حرکت خود ادامه می دهیم مثل عبور از دست اندازها.

هماهنگی بین کلاج و ترمز در نیش ترمز: در سرعتهای بالای ۱۰ کیلومتر به طور مثال ۳۰ یا ۴۰ یا ۵۰ وقتی ترمز می زنیم نیازی به گرفتن کلاج نیست چرا که انجام این کار باعث خلاص شدن و شتاب گرفتن اتومبیل شده و نیز زحمت ترمز بیشتر می شود.

ولی هنگامی که ترمز ما ادامه پیدا کرد سرعت ما به مرز ۱۰ کیلومتر کاهش یافت آن وقت باید کلاج را تا انتها فشار دهیم تا ارتباط بین چرخ و موتور قطع شود و ایستادن چرخ باعث خاموش شدن اتومبیل نگردد.

به طور کلی هنگامی که با دنده ۱ در حال حرکت هستیم و می خواهیم ترمز را بگیریم باید اول کلاج را تا انتها فشار دهیم بعد اقدام به گرفتن ترمز کنیم. (بیشتر در راه بندان ها مجبور به انجام این کار هستیم)


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...