گام اول در شروع رانندگی + حرکت در سربالایی

رانندگی با ماشین دنده ای کمی سخت تر از رانندگی با ماشین اتومات است. با این حال، زمانی که قلق کار کردن با آن دستتان بیاید، رانندگی با ماشین دنده ای می تواند جالبتر باشد و از نظر تعویض دنده و شتاب کنترل بیشتری بر روی ماشین خواهید داشت. اما قبل از آنکه بتوانید رانندگی کنید، باید بدانید چطور ماشین را روشن کنید. پس با گام اول شروع کنید.

گام اول در شروع رانندگی + حرکت در سربالایی

رانندگی با ماشین دنده ای کمی سخت تر از رانندگی با ماشین اتومات است. با این حال، زمانی که قلق کار کردن با آن دستتان بیاید، رانندگی با ماشین دنده ای می تواند جالبتر باشد و از نظر تعویض دنده و شتاب کنترل بیشتری بر روی ماشین خواهید داشت. اما قبل از آنکه بتوانید رانندگی کنید، باید بدانید چطور ماشین را روشن کنید. پس با گام اول شروع کنید.

چهارشنبه، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸:۴۴

سوییچ را وارد کنید. اما هنوز آن را نچرخانید – اگر بچرخانید، هیچ اتفاقی نمی افتد قبل از آنکه بی خطر ماشین را روشن کنید چند گام دیگر باید بردارید.

محل کلاچ، پدال ترمز و گاز را شناسایی کنید. در ماشین دنده ای سه پدال وجود دارد – کلاچ، ترمز و شتاب/گاز. مهم است که قبل از شروع رانندگی هر یک از پدالها را به خوبی بشناسید.

پدالی که در منتهای سمت چپ قرار دارد کلاچ است. کلاچ به شما اجازه می دهد به هنگام تعویض دنده، ماشین را خلاص کنید. این عمل باید با پای چپ انجام شود.

پدال وسط، ترمز است و پدالی که در منتهای سمت راست قرار دارد، گاز است. هر دو پدال با پای راست گرفته می شوند.

یادتان باشد ترتیب پدالها چه در ماشینی که  فرمانش سمت راست باشد و چه چپ، تغییری نمی کند.

از خلاص بودن ماشین مطمئن شوید. قبل از آنکه بتوانید ماشین را روشن کنید، باید مطمئن شوید ماشین در وضعیت خلاص قرار دارد. ماشین زمانی خلاص است که :

دسته دنده در وضعیتی خلاص قرار دارد. اگر بتوانید به راحتی دسته دنده را از یک طرف به طرف دیگر  تکان دهید یعنی دنده خلاص است.

اگر دنده خلاص نباشد، میتوانید با پایین آوردن کامل کلاچ و گذاشتن  دسته دنده در مرکز ( وضعیت خلاص) این کار را انجام دهید.

کلاچ کاملا پایین است. اگر بخواهید میتوانید با پایین آوردن کامل کلاچ با پای چپ، ماشین را خلاص کنید

استارت بزنید. وقتی ماشین در وضعیت خلاص قرار گرفت، آماده اید تا سوییچ را چرخانده و استارت بزنید. یادتان باشد:

اگر با حرکت دادن  دسته دنده در موقعیت خلاص، ماشین را خلاص کنید، میتوانید بدون نیاز به پایین آوردن کلاچ، استارت بزنید.

اما اگر با پایین آوردن کلاچ ماشین را خلاص کرده باشید ( در حالیکه  دسته دنده روی یکی از دنده هاست)  ، لازم است موقع استارت زدن کلاچ را پایین بگیرید. در غیر این صورت ماشین ناگهان به جلو می پرد.

کلاچ را کاملا پایین بیاورید. وقتی ماشین روشن شد، قبل از شروع به حرکت باید ماشین را در دنده بگذارید. ( مگر آنکه ماشین تان از قبل روی دنده باشد که در این حالت می توانید به گام ۳ بروید.) برای آنکه ماشین را در دنده بگذارید، کلاچ را کاملا پایین بیاورید.

دسته دنده را روی دنده یک بگذارید. در حالیکه کلاچ را پایین نگه داشته اید، ماشین را روی دنده یک بگذارید. معمولا این کار با حرکت دسته دنده به سمت چپ و سپس بالا انجام می شود – عدد یک باید به خوبی روی گوشه سمت چپ دسته دنده مشخص باشد.

به آرامی پایتان را از روی کلاچ بردارید. به آرامی، کلاچ را بالا بیاورید. پایتان را تا زمانی که سرعت موتور ( یاRPM) پایین بیاید و ماشین آهسته حرکت کند، بالا بیاورید. به این نقطه، نقطه درگیری می گویند.

پدال گاز را فشار دهید. زمانی که نقطه درگیری را پیدا کردید، وقتش رسیده که پدال گاز را آرام و نرم فشار دهید.

وقتی با پای راست پدال گاز را پایین می آورید، با پای چپ تان همزمان باید کلاچ را بالا بیاورد.

اگر این حرکت را به درستی انجام دهید، ماشین شروع به حرکت می کند و با دنده یک حرکت خواهید کرد.

مراقب خاموش کردن باشید. مراقب باشید – اگر کلاچ را به سرعت رها کنید، ماشین خاموش می کند ( متوقف می شود) و باید از نو فرایند را شروع کنید.

از طرف دیگر، اگر قبل از آنکه کلاچ به طور کامل رها شده باشد به شدت پدال گاز را فشار دهید، ممکن است باعث فرسوده شدن کلاچ شده و به ماشین تان صدمه بزنید.

نگران نباشید – وقتی شروع به رانندگی با ماشین دنده ای می کنید حداقل چندین بار خاموش خواهید کرد. پیدا کردن تعادل صحیح بین رها کردن کلاچ و فشار دادن پدال گاز نیاز به تمرین دارد.

دنده دو بروید. وقتی موتور شروع به دوربرداشتن کرد و از صدایش به نظر رسید که تحت فشار است ( معمولا بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه – که البته بسته به نوع ماشین متغیر است) لازم است دنده دو بروید. برای این کار:پای راست تان را از روی گاز بردارید ( در صورت نیاز) و با پای چپ به طور کامل کلاچ را فشار دهید.

دسته دنده را بگیرید و آن را مستقیم به سمت پایین و روی دنده دو بگذارید – که باید به طور مشخص با عدد دو روی دسته دنده نشان داده شده باشد.

روشن کردن ماشین در سربالایی را یاد بگیرید. اگر ماشین دنده ای تان را در سربالایی پارک کرده اید برای روشن کردن آن باید دستور العمل متفاوتی را انجام دهید. این کار برای جلوگیری از عقب رفتن ماشین ضروری است.

استفاده از پدال ترمز : برای روشن کردن ماشین در سربالایی با استفاده از پدال ترمز، با پای چپ کلاچ را فشار دهید و با پای راست پدال ترمز را پایین بیاورید

ماشین را در دنده بگذارید، ترمز دستی را پایین بیاورید، سپس کلاچ را تا زمانی که به نقطه درگیری برسید، بالا بیاورید. حالا ترمز را رها کنید ( نگه داشتن کلاچ در نقطه درگیری مانع از عقب رفتن ماشین می شود) و پدال گاز را فشار دهید، و کمی بیشتر از حد نرمال گاز دهید. به شکل عادی ادامه دهید

استفاده از ترمز دستی : برای روشن کردن ماشین با استفاده از ترمز دستی، کلاچ را پایین آورده و ماشین را روی دنده بگذارید. به آرامی کلاچ را رها کنید تا به نقطه درگیری برسید، سپس ترمز دستی را پایین بدهید. وقتی ترمز دستی را پایین آوردید، پای خود را روی پدال گاز گذاشته و بطور عادی عمل کنید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...