روش های افزایش سرمایش کولر خودرو

با نزدیک شدن به روزهای گرم سال استفاده از کولر برای سرمایش هوای داخل خودروها ضرورت پیدا می کند. این نکته را باید همواره به خاطر داشت که کولر خودرو هم همانند سایر سیستم ها و قطعات خودور دچار استهلاک و افت بازدهی می شود. از این رو باید با سرویس های دوره ای و انجام اقداماتی باعث افزایش بازدهی آن شد که ضمن تهویه هوای مطبوع تر و بهتر نهایتا سرمایش خودرو هم افزایش یابد.

چگونه کابین خودرو را در روزهای گرم خنک تر کنیم؟

روش های افزایش سرمایش کولر خودرو

با نزدیک شدن به روزهای گرم سال استفاده از کولر برای سرمایش هوای داخل خودروها ضرورت پیدا می کند. این نکته را باید همواره به خاطر داشت که کولر خودرو هم همانند سایر سیستم ها و قطعات خودور دچار استهلاک و افت بازدهی می شود. از این رو باید با سرویس های دوره ای و انجام اقداماتی باعث افزایش بازدهی آن شد که ضمن تهویه هوای مطبوع تر و بهتر نهایتا سرمایش خودرو هم افزایش یابد.

پنج‌‌شنبه، ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱:۳۹

در این مقاله قصد داریم تا روش های افزایش سرمایش کولر خودرو را مورد بررسی قرار دهیم.

نظافت فن و دریچه های کولر
دریچه های کولر پس از مدت ها کار کردن کولر دچار جرم گرفتگی و گرد و خاک زیادی می شود که باید با استفاده از روش مناسب اقدام به تمیز کردن آن ها کرد. استفاده از ابر و فوم یکی از روش های رایجی است که می تواند برای این کار مفید و مناسب باشد. برای انجام این کار مقداری فوم و ابر را آماده کنید و آن ها را برش دهید. پس از آن قطعه چوبی هم تهیه کنید و فوم و ابرها را به سر قطعه چوب بچسبانید. سپس سر قطعه چوب را به درون شیارهای دریچه های کولر ببرید و به آسانی تمامی جرم ها و گرد و غبار را بزدایید.

ضروری است همواره مراقب باشید تا دریچه های کولر دچار کثیفی و نشستن گرد و غبار نشود و دائما با روشی که شرح دادیم دریچه ها را نظافت کنید تا ضمن افزایش عمر مفید کولر، میزان سرمایش خودرو هم افزایش یابد.

تعویض فیلتر سیستم تهویه
فیلترهای سیستم تهویه خودور عمل فیلتر و پاک کردن هوایی را بر عهده دارند که از راه ورودی های سیستم تهویه به درون کابین خودرو وزیده می شود. همچنین فیلترهای سیستم تهویه مانع از ورود انواع آلودگی ها، ذرات گرد و غبار، گرده و ذرات گیاهان و … به درون کابین می شود. این کار هنگامی انجام می شود که خودرو کاملا بسته شده و شیشه های آن هم بالا کشیده شده است. محل تعبیه فیلتر تهویه هوا در انواع خودروها متفاوت است. به طوری که دسترسی به این فیلتر و تعویض آن در برخی از خودروها آسان تر است و در برخی دیگر مثلا در زیر کاپوت قرار دارد که دسترسی و تعویض آن دشوار است.

تعویض فیلتر تهویه هوا در خودروها زمان متفاوتی دارد و بستگی به محل استفاده از خودروها دارد. ولی برای عملکرد مطلوب تر فیلترها و ورود هوای پاک و مطبوع تر توصیه می شود پس از گذشت چند ماه و حداکثر یک سال آن را تعویض کنید.

نظافت مکنده ها
مکنده های (دریچه ها) هوا زیر شیشه های جلو و برف پاک کن ها قرار دارند و به منظور مکش هوا تعبیه شده اند. این دریچه ها فیلتری دارند که مانع از ورود آلودگی، ذرات ریز گرد و غبار و …. به دورن کابین خودرو می شود. به مرور زمان این فیلترها دچار کثیفی و جرم گرفتگی می شود که نیاز به نظافت دارد. برای این کار می توانید از اسپری های ضد عفونی کننده استفاده کنید و ذرات گرد و غبار، جرم گرفتگی و …. را از روی فیلترها پاک کنید. در صورتی که فیلتر این مکنده ها دچار فرسودگی شده است آن را با نمونه جدید جایگزین کنید.

سرویس خودرو
گاهی از اوقات سیستم تهویه و کولر خودرو دچار مشکلات اساسی و جدی می شود که در این صورت برای رفع آن ها باید برای سرویس خودرویتان آن را به تعمیرگاه های معتبر ببرید. از این رو پس از انتقال خودرو به تعمیرگاه لازم است مشکلاتی که سیستم تهویه و کولر دارد را به طور کامل به تعمیرکار شرح دهید. ممکن است برخی از قطعات نیاز به تعویض داشته باشد.

خاموش کردن کولر پیش از رسیدن به مقصد
نکته مهمی که برای افزایش تقویت کولر خودرو باید به آن توجه شود، آن است که  همیشه تقریبا ۵ دقیقه پیش از آن که به مقصد برسید کولر خودرو را خاموش کنید. در این مدت هم فن ها باید همچنان کار کنند تا از این راه از ایجاد مشکلات متعدد در کولر جلوگیری شود.

روشن ماندن دمنده ها
هر از گاهی لازم است دمنده ها را روشن بگذارید و کولر را خاموش کنید. این کار مانع از ایجاد گرد و غبار و هم چنین مرطوب شدن کانال های کولر می شود. برای این کار درب های خودرو را به طور کامل باز کنید. پس از آن با فشردن دکمه  A/C کولر را خاموش کنید و فن ها را با بیشترین توان ممکن روشن کنید. این کار را باید طی دوره های منظم انجام دهید.

نظافت پره های کندانسور
افت بازدهی کندانسور کولر به طور مستقیم بر میزان سرمایش و عملکرد کولر خودرو تاثیر می گذارد. از این رو توصیه می شود هر از گاهی پره های کندانسور را با فشار آب معمولی یا هوای فشرده نظافت کنید. این کار مانع از  مسدود شدن پره ها می شود. زیرا مسدود شدن و کثیفی پره ها ظرفیت تبادل گرمای کندانسور را کاهش می دهد که روی بازدهی سیستم کولر تاثیر منفی می گذارد.

چک کردن درپوش شیرهای شارژ گاز
برای شارژ گاز کولر روی نقطه ای از لوله و شلنگ های کولر شیرهای فشار بالا و پایین تعبیه شده است. از این رو به درپوش های پلاستیکی روی این شیرها دقت کنید که سالم و بی عیب بوده و نیز محکم و کامل روی شیرها بسته شده باشد. زیرا در صورت بسته نبودن و یا خرابی این درپوش ها به تدریج گاز کولر از شیرها تخلیه می شود.

قرار دادن کولر روی درجه پایین
به هنگام روشن کردن کولر بهتر است آن را روی درجه پایین قرار دهید. این کار باعث می شود کولر خودرو سرمای بیشتری را به درون کابین بدمد و همچنین در مصرف سوخت هم صرفه جویی شود. علاوه بر این باعث از بین رفتن خشکی هوای  داخل خودرو می شود. چنانچه به هنگام روشن کردن کولر آن را روی درجه بالا قرار دهید به تدریج باد کولر گرم می شود. حال آن که سوخت زیادی را هم مصرف می کند.

کلام آخر
در این مقاله سعی کردیم روش هایی را مورد بررسی قرار دهیم که با انجام آن ها میزان سرمایش کولر خودرو هم افزایش می یابد. از این رو به رانندگان گرامی توصیه می شود برای افزایش سرمایش کولر این روش ها را به کار ببرند. این کارها ضمن افزایش سرمایش کولر باعث افزایش عمر مفید کولر هم شده و در مصرف سوخت هم صرفه جویی می شود.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...