دلایل خنک نکردن کولر خودرو

با فرا رسیدن فصل گرما، از سیستم کولر برای خنک کردن کابین خودرو استفاده زیادی می شود. اما اتفاق ناگوار زمانی رخ می دهد که یا کولر کار نمی کند و یا با وجود کار کردن کولر، هیچ باد سردی از دریچه های آن خارج نمی شود. این مشکل از علل مختلفی ناشی می شود. یافتن علت خرابی کولر با شروع فصل گرما از اقدامات مهمی است که هر راننده خودرویی باید بدان عمل کند.

در تابستان گرمازده نشوید

دلایل خنک نکردن کولر خودرو

با فرا رسیدن فصل گرما، از سیستم کولر برای خنک کردن کابین خودرو استفاده زیادی می شود. اما اتفاق ناگوار زمانی رخ می دهد که یا کولر کار نمی کند و یا با وجود کار کردن کولر، هیچ باد سردی از دریچه های آن خارج نمی شود. این مشکل از علل مختلفی ناشی می شود. یافتن علت خرابی کولر با شروع فصل گرما از اقدامات مهمی است که هر راننده خودرویی باید بدان عمل کند.

یک‌‌شنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶:۳۵

برای یافتن علت کار نکردن کولر خودرو باید ابتدا مطمئن شویم که کولر خودرو خراب است. از این رو کولر را روشن کنید، سپس در صورتی که باد خنک از آن تولید نمی شود باید علت خرابی آن را بررسی کرد. در ادامه به دلایل خرابی کولر خودرو اشاره می کنیم تا رانندگان گرامی از این دلایل آگاهی مطلوبی کسب کنند.

خرابی دریچه های کولر
در عیب یابی خرابی کولر بررسی دریچه های کولر و بخاری خودرو یکی از بخش های مهم محسوب می شود. گاهی از اوقات خرابی هر کدام یا نامنظم کار کردن آن ها باعث می شود هوای سرد و گرم با هم ترکیب شود. این مساله باعث کم شدن باد سرد و نیز گرمای بخاری خواهد شد. گاهی اوقات دیده شده است تعمیراتی که توسط افراد غیر کارشناس روی قطعات خودرو انجام می دهند باعث ایجاد خرابی و اختلال در دریچه های کولر می شود. گرمایی که بخاری خودرو تولید می کند از دمای زیاد آب رادیاتور تامین می شود. وقتی در دریچه های کولر مشکلی به وجود بیاید، پس از آن که آمپرخودرو بالا رفت، از میزان سرمای کولر هم کاسته می شود.
 
کثیف بودن اپراتور کابین
از علل دیگری که موجب خرابی کولر خودرو می شود، کثیف بودن اپراتور درون کابین خودرو است. معمولا به علت جریان همیشگی هوا روی اپراتور لایه ای از گرد و خاک می نشیند و باعث کثیف شدن آن می شود. این کثیفی با بوی ناخوشایندی که تولید می کند سبب کاسته شدن باد خنک کولر می شود. این لایه کثیف حتی ممکن است باعث به خطر افتادن سلامتی سرنشینان هم بشود. در برخی از خودروها برداشنن این قطعه به دلیل قرار گرفتن در پشت داشبورد کار آسانی است و تمیز کردن آن هم به راحتی انجام می شود. اما در خودروهایی که برداشتن این قطعه کار دشوار و پیچیده ای است باید به تعمیرگاه های معتبر و نمایندگی های مجاز مراجعه شود.

کثیفی رادیاتور
مهم ترین قطعه سیستم خنک کاری خودرو رادیاتور است. رادیاتور در جلوی خودرو قرار می گیرد و همواره در معرض انواع کثیفی ها، گرد و خاک، برخورد مواد مختلف و … است. این مساله ممکن است باعث کثیفی شبکه های رادیاتور کولر شود که در نهایت باعث گرفتگی آن شود. سرمای کولر خودرو به میزان دمایی بستگی دارد که رادیاتور کولر دفع می کند. در زمان کثیف شدن، دفع گرما به کم ترین میزان خود می رسد و همین مساله سبب کاهش باد سرد کولر می شود. کثیفی کولر به خصوص در زمانی که خودرو در ترافیک است و یا با سرعت پایین حرکت می کند، می تواند باعث بروز اختلال زیادی در سیستم خنک کننده کولر شود. از این رو توصیه می شود هر سال با آغاز فصل گرما میزان تمیزی این قسمت ها را بررسی کنید. استفاده از فشار باد روشی آسان برای تمیز کردن رادیاتور کولر است.گاه مشاهده است چنین کثیفی هایی با آب مخلوط و به گل تبدیل می شود. به طوری که تمیز کردن آن کاری بسیار دشوار است که نیاز به آن دارد آب فشار بالایی داشته باشد. از این رو بهتر است برای انجام این کار خودروی خود را به کارواش ببرید.

خراب بودن فن کندانسور کولر
فن کندانسور برای خنک کردن کندانسور به هنگام کار کردن کولر تعبیه شده است. به هنگام چرخش فن، هوا به درون کندانسور هدایت می شود و باعث می شود گاز فشرده درون کندانسور خنک شود. گاز بسیار فشرده درون کندانسور پس از پایین آمدن دما به حالت مایع درمی آید. این مایع هم پس از آن که از اکسپنشن عبور کرد سبب تولید هوای سرد می شود. از این رو فن کندانسور باید کار کند تا کولر خودرو خنک شود. برای یافتن علت خرابی کولر از ناحیه فن کندانسور، بررسی خراب بودن رله و مقاومت کنترل دور موتور لازم است. در برخی از خودروها مشاهده شده است که وجود مشکل در ecu موجب از کار افتادن فن کندانسور می شود. پس لازم است این قطعه هم مورد بررسی قرار گیرد.

رانندگی  در حالت دور موتور بالا
وقتی که پایتان را روی پدال گاز فشار می دهید و  با دور موتور بالا رانندگی می کنید، می تواند یکی از دلایل کار نکردن کولر خودرو و گرم شدن باد آن شود. در بسیاری از خودروها سیستمی کار گذاشته شده است که وقتی راننده پای خود را تا انتها روی پدال گاز فشار می دهد، کولر خودرو از کار می افتد. گاهی اوقات رانندگان مجبور می شوند تا روی پدال گاز فشار زیادی دهند و با سرعت بیشتری رانندگی کنند. همین مساله در برخی از خودروها سبب خاموشی و از کار افتادن کولر می شود تا به پیشرانه آسیبی وارد نشود.

خرابی سنسور فشار گاز
سنسور فشار گاز یا فشنگی گاز قطعه ای در کولر خودرو است و از قطعات مهم کولر به شمار می رود. محل قرار گرفتن این قطعه در جهت مسیر پرفشار کولر است و در اصل یک میکروسوئیچ فشار سنج محسوب می شود. وقتی از فشار گاز درون سیستم کاسته شود سنسور فشار گاز نمی گذارد کمپرسور کولر روشن شود. مسلما خرابی سنسور فشار گاز باعث ایجاد مشکلات مختلفی می شود. در برخی از مواقع، هنگامی که فشار گاز از میزان معمول خود بیشتر می شود، سنسور را قطع می کند و پس از کم شدن فشار مجددا اتصال می یابد. معمولا این مشکل زمانی رخ می دهد که راننده در حالت دور موتور بالا رانندگی می کند.

گاهی اوقات هم سنسور فشار گاز باعث روشن نشدن دور تند فن می شود. کولر در این وضعیت نسبتا خوب کار می کند اما در دمای بالا و به هنگام ترافیک به علت روشن نشدن دور تند فن، فشار گاز بالا می رود که پیامد آن قطع شدن کولر است. اگر سنسور فشار گاز کاملا خراب شود و از کار بیفتد، کمپرسور هم نمی تواند کار کند و نتیجه آن کار نکردن کولر خودرو است. از این رو بررسی و تست سنسور فشار گاز از مهم ترین اقدامات برای بررسی دلیل کار نکردن کولر خودرو است.

خرابی کمپرسور کولر
کمپرسور را می توان مهم ترین قطعه در سیستم کولر خودرو محسوب کرد که به عنوان قلب کولر هم شناخته می شود.  در خودروهای پیشرفته کمپرسور عامل کار کردن لوله های داخل کولر است که بدون این قطعه امکان استفاده از کولر وجود ندارد. کمپرسور کولر از اجزای نسبتا زیاد و پیچیده ای تشکیل شده است که ممکن است برای هر یک از این اجزا مشکلی ایجاد شود که هر یک هم علامت خرابی خاص خود را دارد. ممکن است کمپرسور کاملا خراب شده و از کار بیفتد. یا این که دچار ضعف و کاهش فشار شود. در برخی از موارد هم امکان قطع و وصل شدن دارد.

شل شدن تسمه کولر
شل شدن تسمه کولر دلیل ساده ای است که کولر به درستی کار نکرده و باد خنک تولید نکند. این مساله به دلیل پیش پا افتاده و ساده بودن باعث می شود که تعمیرکاران ماهر هم به آن توجهی نکنند و نتوانند علت خرابی کولر را به درستی تشخیص دهند. این مشکل معمولا برای تسمه های قدیمی اتفاق می افتد که به شکل v بوده و به طور دستی بسته و تنظیم می شوند.

نشتی گاز کولر
از جمله رایج ترین دلایل خنک نکردم کولر خودرو نشتی گاز آن است. به طور کلی نشتی کوچک در گاز کولر باعث می شود به تدریج از سرمای کولر کاسته شود. چنانچه در طی یک بازه زمانی دو هفته ای به تدریج مایع خنک کننده یا گاز کولر کم می شود، می توان با انجام تست نشتی، محل آن را تشخیص داد. برای برطرف کردن محل نشتی هم می توان از محلول های مخصوص این کار استفاده کرد و مشکل نشتی کولر را برطرف کرد.

کلام آخر
در روزهای گرم سال بدون کار کردن مطلوب سیستم کولر، استفاده از خودرو بسیار سخت و آزاردهنده می شود. در این مقاله کوشش کردیم مهم ترین و رایج ترین دلایل خنک نکردن کولر خودرو مورد بررسی قرار گیرد. چنانچه کولر خودروی شما کار نمی کند و یا باد گرمی را تولید می کند لازم است با توجه به دلایل گفته شده نسبت به تشخیص علت و رفع آن اقدام شود. در صورتی که خود نمی توانید علت آن را تشخیص داده و آن را برطرف کنید لازم است خودروی خود را نزد یک تعمیرگاه معتبر برده تا این مشکل حل شود.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...