ده باور و توصیه اشتباه درباره نگهداری خودرو

در این مطلب قصد داریم با باورهای غلطی که سال‌ها است در رابطه با نگهداری از خودرو بین مردم رواج دارد آشنا شویم.

ده باور و توصیه اشتباه درباره نگهداری خودرو

در این مطلب قصد داریم با باورهای غلطی که سال‌ها است در رابطه با نگهداری از خودرو بین مردم رواج دارد آشنا شویم.

چهارشنبه، ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰:۴۶

معمولاً پیش می‌آید که از دوستان و آشنایان و حتی کسانی که سال‌ها راننده بوده‌اند توصیه‌هایی در مورد نگهداری از خودرو می‌شنویم. این توصیه‌هایی که بین مردم رواج پیدا کرده، هرچند شاید در برخی موارد درست و کاربردی باشند اما بسیاری از آن‌ها غلط بوده و حتی می‌توانند به خودرو آسیب بزند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با ۱۰ باور غلطی که در رابطه با نگهداری از خودرو بین مردم دهان‌به‌دهان ردوبدل می‌شود آشنا شویم.

۱-خلاص کردن دنده در سرازیری
برخی میگویند به‌منظور کاهش مصرف سوخت، در سرازیری‌ها بهتر است دنده را خلاص کنیم اما این باور کاملاً غلط است زیرا استهلاکی که هنگام حرکت با دنده خلاص به سیستم‌های فنی وارد می‌شود، به‌مراتب بیش‌تر از حالت درگیر جعبه‌دنده با موتور است. هنگامی‌که در سراشیبی دنده خلاص شود، رفته‌رفته سرعت خودرو افزایش پیدا کند و باید برای کنترل سرعت مدام از ترمز استفاده شود که استهلاک بالایی را به لنت‌ها و دیسک‌ها وارد می‌کند. همچنین در این حالت، درحالی‌که سرعت زیاد می‌شود، دور موتور پایین است و به دلیل همین ناهماهنگی، ECU خودرو انتقال سوخت از باک را افزایش می‌دهد و باعث بالا رفتن مصرف بنزین می‌شود.

۲-گرم کردن موتور پیش از شروع حرکت در هوای سرد
قطعات مختلف موتور برای کارکرد بهینه باید گرم شوند و به همین دلیل، خیلی‌ها معتقدند در فصل زمستان و هوای سرد، پیش از شروع حرکت باید چند دقیقه‌ای به‌صورت درجا موتور را گرم کرد اما پیشرانه‌های امروزی سریع‌تر از آنکه رانندگی را شروع کنید، به‌اندازه کافی گرم می‌شوند و درجا کار کردن خودرو نه‌تنها هیچ سودی نخواهد داشت بلکه باعث افزایش مصرف سوخت هم می‌شود. همچنین، در خودرو علاوه بر موتور، دیگر قطعات مثل گیربکس و بلبرینگ چرخ‌ها نیز نیاز به گرم شدن دارند و کارکرد درجا تأثیری در گرم شدن این قطعات نخواهد داشت؛ بنابراین، اگر در هوای بسیار سرد خودرو را پس از مدتی طولانی روشن می‌کنید، بجای منتظر ماندن در حالت درجا، چند دقیقه با سرعت پایین حرکت کنید.

۳-خاموش نکردن خودرو پس از پیمودن مسافت‌های طولانی
برخی افراد و خصوصاً راننده‌های قدیمی، پس از پیمودن مسافتی طولانی، مدتی صبر کرده و پس از گذشت چند دقیقه در حالت درجا، خودرو را خاموش می‌کنند اما این کار در خودروهای دیزلی انجام می‌شود و خودروهای بنزینی هیچ نیازی به چنین کاری ندارند. این باور غلط در خودروهای بنزینی موجب بالا رفتن دمای خودرو و همچنین در درازمدت باعث فرسودگی سیستم اگزوز خودرو می‌شود. همچنین برخی هنگام توقف، در صورت روشن بودن فن موتور، صبر می‌کنند تا فن خاموش شود و سپس خودرو را خاموش می‌کنند اما این باور هم غلط است زیرا اگر دمای موتور بیش‌ازحد بالا باشد، در صورت خاموش کردن خودرو، فن همچنان روشن می‌ماند و موتور را خنک می‌کند.

۴-گاز دادن پیش از خاموش کردن خودرو
این باور هم بیشتر در بین رانندگان قدیمی رایج است که پیش از خاموش کردن خودرو یک یا چند گاز شدید می‌دهند. این کار اما قبلاً در خودروهای کاربراتوری انجام می‌شد تا بعداً خودرو بهتر روشن شود. به اینکه چنین کاری حتی در خودروهای کاربراتوری هم درست بود یا نه کاری نداریم اما در خودروهای انژکتوری هرگز نباید انجام شود زیرا در این خودروها، گاز دادن پیش از خاموش کردن باعث باقی ماندن مقداری بنزین نسوخته در سیلندرها و انژکتورها می‌شود که به‌مرور باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن می‌شود.

۵-برداشتن ترموستات در تابستان
اشتباه بزرگ دیگری که بین رانندگان رواج دارد، برداشتن ترموستات خودرو در فصل تابستان است زیرا معتقدند به خاطر گرمی هوا، نیازی به توقف گردش جریان آب در موتور نیست. این موضوع اما کاملاً اشتباه است زیرا سیستم خنک‌کنندهٔ خودرو باید در دمای مشخصی کار خود را انجام دهد و در صورت برداشتن ترموستات، این دما به هم خواهد خورد. اگر دمای موتور کمتر یا بیشتر از حد تعیین‌شده باشد، سیستم خنک‌کننده نمی‌تواند عملکرد بهینه و درستی داشته باشد. همچنین پیشرانه‌های مدرن هم معمولاً در دمای بالایی کار می‌کنند و عملکرد مناسبی دارند؛ بنابراین، اگر ترموستات برداشته شود، موتور به دمای درست نخواهد رسید و این باعث افزایش مصرف سوخت و آلایندگی خواهد شد. به‌عبارت‌دیگر، برداشتن ترموستات در تابستان باعث می‌شود در شرایطی که هوا خنک‌تر است مثل صبح زود یا شب، موتور سرد بماند و کارایی درستی نداشته باشد.

۶-سوخت‌گیری در هنگام صبح
به دلیل اینکه بنزین هنگام سرد بودن تراکم بیشتری دارد، برخی معتقدند که بهتر است در هوای خنک صبح سوخت‌گیری کنیم تا با هزینهٔ یکسان، بنزین بیشتری وارد باک شود اما چنین استدلالی درست نیست زیرا طبق بررسی‌ها، تفاوت تراکم بنزین سرد و گرم آن‌قدر جزئی است که عملاً هیچ تأثیر بزرگی نخواهد داشت. علاوه بر این، مخازن نگهداری سوخت در پمپ‌بنزین‌ها معمولاً زیر زمین و به دور از تغییرات قابل‌توجه دمایی قرار دارند، بنابراین زمان سوخت‌گیری تأثیر زیادی در میزان سوخت دریافتی شما نخواهد داشت. همچنین نسل حدید پمپ‌ها و مخازن بنزین مجهز به تجهیزاتی برای جلوگیری از بخار شدن سوخت هستند تا از بروز چنین پدیده‌ای جلوگیری شود.

۷-تعویض روغن گیربکس پس از هر ۸۰ هزار کیلومتر
این باور هم یکی دیگر از مواردی است که در مورد خودروهای قدیمی صدق می‌کرد و باید هر ۸۰ هزار کیلومتر روغن گیربکس آن‌ها تعویض می‌شد اما امروزه در اکثر خودروهای مدرن از روغن‌های گیربکسی با عمر طولانی‌تر استفاده می‌شود که برای کارکردهای ۱۶۰ هزار کیلومتری و یا حتی بالاتر طراحی شده‌اند. البته این موضوع در خودروهای مختلف و همین‌طور بسته به نوع گیربکس متفاوت خواهد بود و برای اطلاع از زمان درست تعویض روغن گیربکس باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

۸-پایین دادن شیشه‌ها و استفاده نکردن از کولر در بزرگراه
خیلی‌ها به‌منظور کاهش مصرف سوخت، از سیستم تهویه یا همان کولر خودرو استفاده نمی‌کنند اما بررسی‌ها نشان داده‌اند که استفاده از کولر در بزرگراه‌ها باعث کاهش مصرف سوخت خواهد شد زیرا پایین دادن شیشه‌ها در سرعت‌های بالا، وضعیت آیرودینامیکی خودرو را به هم می‌ریزد و با بالا بودن پنجره‌ها و استفاده از کولر، خودرو سوخت کمتری مصرف خواهد کرد؛ به‌عبارت‌دیگر، هم استفاده از کولر و هم پایین دادن پنجره‌ها باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود و هیچ‌کدام از این دو کار از نظر مصرف سوخت مزیتی بر دیگری ندارد اما هرچه سرعت بالاتر باشد، استفاده از کولر توجیه بیشتری خواهد داشت و بنابراین هنگام رانندگی با سرعت‌های بیش از ۸۰ کیلومتر، بهتر است بجای پایین دادن پنجره‌ها از کولر استفاده کنید.

۹-تعویض یک‌بار در میان فیلتر روغن
خیلی از ما به یاد داریم که قبلاً هنگام مراجعه به تعویض روغنی، فیلتر روغن خودرو را یک‌بار در میان تعویض می‌کردند و این باور ممکن است حتی هنوز هم بین برخی رواج داشته باشد که کاملاً اشتباه است. فیلتر روغن وظیفهٔ تمیز کردن روغن موتور از آلودگی‌ها و کثیفی‌ها را دارد و به‌مرور کثیف می‌شود. به همین دلیل، در هر بار تعویض روغن باید حتماً فیلتر روغن را هم تعویض کرد. در غیر این صورت، ازآنجایی‌که ممکن است فیلتر روغن برای بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مورداستفاده قرار گیرد، قطعاً کارکرد بهینه خود را از دست داده و نمی‌تواند به‌درستی روغن را تصفیه کند.

۱۰-استفادهٔ بی‌جهت از مه شکن‌ها
این مورد را شاید نتوان یک باور غلط قدیمی دانست بلکه رویهٔ نادرستی است که بین برخی رانندگان رواج پیدا کرده است. این افراد به دلیل زیبایی و جذابیت، هنگام رانندگی در هوای عادی، مه شکن‌های خودرو را روشن می‌کنند و حتی برخی بجای چراغ‌های جلو، از مه شکن‌ها استفاده می‌کنند. این کار اما نه‌تنها روشنایی کافی را برای راننده فراهم نمی‌کند بلکه باعث آزار دیگر رانندگان می‌شود که این مورد در رابطه با مه شکن‌های عقب بیشتر صدق می‌کند زیرا نور زیاد این چراغ‌ها کاملاً چشمان رانندگان پشت سر را اذیت خواهد کرد.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...