بکسل کردن ماشین ؛ انواع بکسل خودرو و هر آنچه باید بدانید

از جمله مهارت‌هایی که یک راننده می‌بایست با آن آشنا باشد بکسل کردن ماشین است اما این کار چگونه و با چه روش‌هایی انجام می‌شود؟ در این مطلب به بکسل کردن خودرو می‌پردازیم.

بکسل کردن ماشین ؛ انواع بکسل خودرو و هر آنچه باید بدانید

از جمله مهارت‌هایی که یک راننده می‌بایست با آن آشنا باشد بکسل کردن ماشین است اما این کار چگونه و با چه روش‌هایی انجام می‌شود؟ در این مطلب به بکسل کردن خودرو می‌پردازیم.

دوشنبه، ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۶:۹۹

شاید شما نیز به دلیل خرابی خودرو نیاز به بکسل کردن داشته‌اید یا اینکه جهت کمک به دیگران این کار را انجام داده‌اید. صرف‌نظر از این موضوع، دانستن نکات مهم درباره بکسل کردن ماشین به شیوه امن اهمیت بالایی خواهد داشت. همچنین باید گفت در برخی کشورها قوانین متفاوتی درباره بکسل کردن وجود دارد و شاید در برخی مناطق این امر غیرقانونی باشد و تنها یدک‌کش‌های ویژه مجوز بکسل کردن ماشین را داشته باشند.

بکسل ماشین چیست؟
واژه بکسل کردن به کرات در میان تعمیرکاران و اهل‌فن بکار می‌رود و منظور از آن یدک کشی خودروی در راه مانده توسط خودروی دیگر است. البته اکثر ما با شنیدن این واژه به یاد کشیدن خودرو با استفاده از طناب یا زنجیر می‌افتیم اما روش‌های دیگری نیز برای بکسل ماشین وجود دارد. نکته مهم برای کشیدن یک خودرو توسط خودروی دیگر توجه به وزن و توان آن‌هاست چراکه اگر با خودرویی کوچک و کم‌توان به دنبال بکسل کردن وسیله نقلیه‌ای سنگین‌تر باشیم قطعاً بخش‌هایی همچون شاسی و پیشرانه آسیب خواهند دید.

روش‌های مختلف بکسل ماشین
برای بکسل کردن روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به معمول‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

بکسل با استفاده از طناب، زنجیر یا تسمه
ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه برای بکسل یک خودرو توسط خودروی دیگر استفاده از طناب، زنجیر و تسمه است هرچند باید دانست این روش دارای ایرادات و خطرات خاص خود است و برای مسیرهای طولانی و پرترافیک توصیه نمی‌شود. برای بکسل ماشین می‌بایست طناب یا زنجیر را به محل ویژه بکسل در زیر سپر خودروی خراب شده متصل کرد. پس از اطمینان از اتصال ایمن، خودروی سالم نیز طناب یا زنجیر را به محل ویژه بکسل در سپر عقب خود متصل کرده و سپس خودرو را بکسل می‌کند.

بکسل ماشین توسط یدک‌کش
این روش که در سال‌های اخیر کاملاً گسترش یافته با استفاده از خودروهای وانتی همچون نیسان و زامیاد انجام می‌شود. به همین منظور در بخش عقب این خودروها تغییراتی اعمال شده تا بتوان تجهیزاتی همچون بالابر، سیم بکسل، زنجیر و قلاب و… را نصب کرد. طرز بکسل با یدک‌کش نیز به این صورت است که قلاب و سیم بکسل جهت اتصال خودرو به یدک‌کش بکار می‌رود و چرخ گیر نیز چرخ‌های خودرو را به‌صورت ثابت نگه می‌دارد. سپس بالابر چرخ‌های ثابت شده را از روی زمین بلند می‌کند تا در نهایت یدک‌کش خودرو را بکسل کند.

بکسل ماشین توسط خودروبر
این روش را می‌توان ایمن‌ترین راه برای بکسل کردن ماشین دانست و معمولاً نیز خودروهای لوکس را با خودروبرها حمل می‌کنند. همچنین برای حمل خودروهای تصادفی می‌توان از جرثقیل و خودروبر استفاده نمود. خودروبرها دارای یک کفی فلزی هستند و پس از قرار دادن خودرو روی آن از قفل و زنجیر جهت تثبیت خودرو و عدم حرکت چرخ‌ها استفاده می‌شود.

چگونه ماشین را بکسل کنیم؟
همان‌طور که اشاره شد استفاده از یدک‌کش و خودروبر برای بکسل کردن ماشین توصیه می‌شود اما گاهی اوقات به آن‌ها دسترسی نداشته و مجبور هستید به حالت سنتی خودرو را بکسل کنید. برای این کار می‌بایست موارد زیر را انجام دهید:

  • خودروها را در محل ایمنی پارک کرده و از علائم ایمنی جهت آگاهی سایر رانندگان استفاده کنید.
  • برای بکسل کردن ماشین طناب یا سیم بکسل محکم و مطمئنی را انتخاب نمایید.
  • حتماً طناب و سیم بکسل را بررسی کنید تا فرسوده نباشد چراکه در زمان بکسل کردن و بر اثر فشار وارده احتمال پارگی آن وجود خواهد داشت.
  • قلاب سیم بکسل را به بخش ویژه بکسل در سپر جلوی خودروی خراب شده وصل کنید و از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر هم از طناب استفاده می‌کنید می‌بایست گره بسیار محکمی که امکان باز شدن آن در زمان بکسل کردن ماشین وجود ندارد بزنید.
  • در ادامه سیم بکسل یا طناب را به محل ویژه بکسل در زیر سپر عقب خودروی یدک‌کش وصل کنید.
  • پس ‌از اینکه مطمئن شدید سیم بکسل یا طناب کاملاً به دو خودرو متصل هستند و امکان باز شدن یا پارگی آن‌ها وجود ندارد آرام‌آرام با خودروی یدک‌کش به جلو حرکت کنید تا سیم بکسل و طناب از روی زمین بلند شده و مجدد سیم و طناب را بررسی کنید.
  • دقت داشته باشید که پارگی سیم بکسل در زمان بکسل کردن ماشین بسیار خطرناک است چراکه سبب پرتاب آن با سرعت زیاد می‌شود و احتمال برخورد با دیگر خودروها یا سرنشینان نیز وجود خواهد داشت. به همین منظور می‌توانید یک پتو را روی سیم بکسل بیندازید.
  • پس از این مرحله خودروی یدک‌کش می‌بایست با سرعت ‌پایین حرکت کند. دقت داشته باشید که خودروی بکسل شده در دنده‌خلاص باشد و راننده آن نیز کاملاً به اطراف تسلط داشته باشد. از آنجایی که نیروی ترمز خودروی خاموش بسیار کمتر از خودروی روشن است بنابراین راننده باید محاسبات لازم جهت توقف خودرو با نیروی ترمز کمتر را انجام دهد.
  • از این نوع روش فقط برای مسیرهای کوتاه و با ترافیک کم استفاده کنید و دقت داشته باشید که فاصله بین دو خودرو باید حداکثر ۴.۵ متر باشد.

نکات مهم در بکسل ماشین
در حالتی که از طناب یا زنجیر برای بکسل کردن ماشین استفاده می‌شود باید به مشخصات دو خودرو به ویژه وزن و ابعاد آن‌ها دقت کنید. واضح است که کشیدن خودرویی سنگین‌تر از وسیله نقلیه یدک‌کش آسیب زیادی به آن وارد خواهد کرد. همچنین بکسل کردن خودروهای اتوماتیک، چهار چرخ محرک و… قواعد خاص خود را دارد و به همین منظور می‌بایست دفترچه راهنمای خودرو مطالعه شود.

سرعت خودروی یدک‌کش نباید بیشتر از ۳۰ کیلومتر در ساعت باشد. همچنین راننده خودروی یدک‌کش می‌بایست از ترمز ناگهانی اجتناب کند زیرا احتمال عدم واکنش به موقع راننده خودروی بکسل شده وجود دارد که این امر می‌تواند موجب آسیب دیدن هر دو خودرو شود. به‌طور مشابه راننده می‌بایست از هرگونه تغییر جهت و مانور ناگهانی اجتناب نماید. در زمان بکسل کردن ماشین آینه‌ها را چک کنید و به پشت آمپرها و به ویژه نشانگرهای دمای آب و فشار روغن خودرو دقت کنید. درصورتی‌که مشکلی در خودروی یدک‌کش وجود داشت با رعایت نکات ایمنی در محل مناسبی پارک کنید. در نهایت بازهم باید تأکید کنیم این روش فقط برای فواصل کوتاه کاربرد دارد و توصیه می‌کنیم برای بکسل کردن ماشین خود از یدک‌کش‌های ویژه این کار یا خودروبر استفاده کنید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...