مهمترین نکات برای رانندگان تازه کار

ممکن است همین چند وقت پیش گواهینامه رانندگی خود را گرفته باشید. ممکن هم هست سال‌ها از گرفتن گواهینامه‌تان گذشته باشد و هنوز جرئت رانندگی در این شهر شلوغ را به خود نداده باشید. در هر حال، اگر یک راننده تازه‌کار هستید، این نکته‌ها، ممکن است برایتان مفید باشند.

مهمترین نکات برای رانندگان تازه کار

ممکن است همین چند وقت پیش گواهینامه رانندگی خود را گرفته باشید. ممکن هم هست سال‌ها از گرفتن گواهینامه‌تان گذشته باشد و هنوز جرئت رانندگی در این شهر شلوغ را به خود نداده باشید. در هر حال، اگر یک راننده تازه‌کار هستید، این نکته‌ها، ممکن است برایتان مفید باشند.

دوشنبه، ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹:۴۱

قواعد راهنمایی و رانندگی را جدی بگیرید
به هر حال حتما دلیلی داشته که آزمون آیین‌نامه هم برای گرفتن گواهینامه لازم است شما هرچقدر هم که راننده چیره دستی باشید و در آزمون شهری موفق عمل کرده باشید، کافی نیست باید حتما تمامی این قواعد را به یاد بیاورید و حتما رعایت کنید.

آرام تر رانندگی کنید
حتما هیجان رانندگی در شهر را دارید. اتوبان‌های بزرگ و بعد از آن جاده را که دیگر نگو اما به یاد داشته باشید که هرچه سریع‌تر برانید، فرصت کمتری خواهید داشت تا از اشتباهات جبران‌ناپذیر جلوگیری کنید.

مراقب خودروی خود باشید
همین که هر چند وقت یک بار و خصوصا قبل از این که بخواهید به یک سفر جاده‌ای بروید، سری به مکانیکی بزنید و خودرو را چک کنید، راه بزرگی رفته‌اید. خودروی سلامت، می‌تواند از بسیاری حوادث رانندگی جلوگیری کند. تعویض روغن، چک کردن باد لاستیک‌ها، چک کردن ترمز و البته سطح بنزین داخل باک، از مراقبت‌های اولیه‌ای است که لازم است انجام دهید.

کمربند ایمنی را فراموش نکنید
لازم است روی این یکی تاکید کنیم؟ بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی، تقریبا دیگر به صورت یک کار ناخودآگاه درآمده است. اما هنوز هم گاهی حوصله‌اش را نداریم. یا چون فقط چند کیلومتر دیگر تا مقصد مانده، بی‌خیالش می‌شویم و آنجاست که فاجعه اتفاق می‌افتد. این موضوع، نه فقط برای یک راننده تازه‌کار که برای همه الزامی است.

حواس‌پرتی نکنید
این یک اصل است: چشمتان به جاده باشد این یعنی پیام ندهید، به کسی زنگ نزنید، چیزی نخورد، موج‌های رادیو را بالا و پایین نکنید و البته مدام عقب برنگردید تا با دوستانتان حرف بزنید تصادفات به سادگی اتفاق می‌افتند و اگر حواستان باشد، شاید بتوانید جلویشان را بگیرید.

همه چیز را چک کنید
نه آن آینه و صندلی و کمربند را چک کردن، از آن افسانه‌های دست و پاگیر راهنمایی و رانندگی نیست. تنظیم نکردن هر کدام از این‌ها، واقعا می تواند حادثه آفرین باشد.

فاصله را حفظ کنید
هیچ وقت به ماشین جلویی بیش از حد نزدیک نشوید. کافی است چراغ ترمز آن ماشین خراب باشد یا یک ترمز ناگهانی کند تا تصادف جبران ناپذیری اتفاق افتد. یک راهکار ساده این است: یک درخت یا تیر چراغ برق را در مسیر در نظر بگیرید.

وقتی ماشین جلویی از آن عبور کرد، شروع کنید به شمردن: «یک هزار و یک، یک هزار و دو، یک هزار و سه». اگر قبل از تمام شدن شمارش به درخت رسیدید، بدانید که فاصله را رعایت نکرده‌اید.

ابزار مهم را همراه داشته باشید
دو چیز را هیچ وقت فراموش نکنید: مدارک خودرو و یک جعبه کمک‌های اولیه در صندوق عقب. در صورت بروز تصادف یا هر سانحه‌ی رانندگی، هیچ چیز به اندازه‌ی این دو، اهمیت ندارد.

مراقب آب و هوا باشید
همیشه پیش از رانندگی و خصوصا رانندگی‌های طولانی، وضعیت آب و هوا را چک کنید. برف، باران، مه و اوضاع مختلف آب و هوا، می‌توانند بر روی نوع رانندگی شما و تجهیزاتی که همراه می‌برید، تاثیر بگذارند.

در زمان‌های خاص، رانندگی نکنید
واقعا این کار را نکنید اگر تحت تاثیر داروی خاصی هستید یا حتی به سادگی کمی خواب آلوده‌اید، خودتان و دیگران را در این ریسک خطرناک قرار ندهید و پشت فرمان ننشینید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...