تفاوت بنزین سوپر و معمولی در چیست؟

حتماً در زمان مراجعه به پمپ‌بنزین با بنزین سوپر و معمولی مواجه شده‌اید اما آیا تفاوت بین آن‌ها را می‌دانید؟ در این مطلب می‌خواهیم به تفاوت بین این دو نوع بنزین بپردازیم پس همراه ما باشید.

تفاوت بنزین سوپر و معمولی در چیست؟

حتماً در زمان مراجعه به پمپ‌بنزین با بنزین سوپر و معمولی مواجه شده‌اید اما آیا تفاوت بین آن‌ها را می‌دانید؟ در این مطلب می‌خواهیم به تفاوت بین این دو نوع بنزین بپردازیم پس همراه ما باشید.

شنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱:۵۸

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی خودروسازان روی به تولید پیشرانه‌های پاک‌تری آوردند و یکی از الزامات این دوران نیز استفاده از سوخت‌های پاک‌تر بود. اگرچه در عصر مدرن امروزی خودروهای برقی با شتاب فزاینده‌ای به پیش می‌تازند اما همچنان در اکثر کشورها این خودروهای بنزینی هستند که بخش اعظم خودروهای فروخته شده را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما به احتمال زیاد عبارت بنزین سوپر و معمولی به گوش شما خورده است و اکثر خودروسازان نیز توصیه‌هایی در خصوص استفاده از نوع بنزین خودروی خریداری شده دارند. به همین خاطر دانستن تفاوت بنزین سوپر و معمولی و استفاده از آن‌ها در خودرو علاوه بر اینکه می‌تواند صرفه‌جویی خوبی در هزینه‌ها داشته باشد از وارد شدن آسیب‌های احتمالی به قوای محرکه خودرو نیز جلوگیری خواهد کرد.

تفاوت بنزین سوپر و معمولی
پیش از آنکه به تفاوت این دو نوع بنزین بپردازیم بهتر است درباره خود این سوخت مشهور صحبت کنیم. بنزین یکی از مشتقات نفت است که بیشتر به عنوان سوخت اصلی موتورهای درون‌سوز بکار می‌رود. این سوخت شامل مواد آلی همچون هیدروکربن‌ها بوده هرچند یکی از ترکیبات شاخص آن که در ادامه نیز به آن خواهیم پرداخت اکتان است. علاوه بر این مواد دیگری نیز به بنزین افزوده می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به رنگ و الکل اشاره کرد.

مهم‌ترین ویژگی بنزین که در واقع سبب ایجاد تفاوت در بنزین سوپر و معمولی می‌شود عدد اکتان است. عدد اکتان نشان می‌دهد بنزین در برابر انفجار زودهنگام در سیلندر پیشرانه چقدر مقاومت خواهد داشت. واضح است که انفجار زودهنگام و ناهماهنگ سوخت در پیشرانه خودرو باعث وارد شدن آسیب به آن می‌شود. برای اندازه‌گیری عدد اکتان شاخصی بین ۰ تا ۱۰۰ را در نظر می‌گیرند. درصورتی‌که در بنزین ۱۰ درصد هپتان وجود داشته باشد و ۹۰ درصد بقیه نیز ایزو اکتان باشد عدد اکتان آن بنزین با ۹۰ اعلام خواهد شد. هرچقدر این عدد بالاتر باشد نشان دهنده کیفیت بهتر سوخت بوده و پیشرانه کوبش کمتری خواهد داشت.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که همه پیشرانه‌ها الزامی برای استفاده از بنزین سوپر با عدد اکتان بالاتر ندارند و این بنزین بیشتر برای پیشرانه‌های مدرن با سیستم‌های توربو بکار می‌رود. در هر صورت باید قبل از استفاده از خودرو با مراجعه به دفترچه راهنمای آن نسبت به نوع سوخت توصیه شده توسط سازنده اطمینان حاصل شود هرچند به‌طورکلی استفاده از بنزین سوپر با عدد اکتان بالا مزیت‌های بیشتری خواهد داشت. البته برخی کارشناسان اظهار می‌دارند درصورتی‌که مالکان خودروها به بنزین سوپر دسترسی نداشته باشند می‌توانند از محلول‌هایی با نام افزایش دهنده اکتان استفاده کنند. چنین محلول‌هایی باعث افزایش عدد اکتان بنزین می‌شوند هرچند باید صحت‌وسقم این ادعاها به‌صورت علمی و در آزمایشگاه‌های معتبر ثابت شود. بد نیست بدانید برخی منابع عدد اکتان بنزین معمولی کشور را ۸۷ و بنزین سوپر را چیزی بین ۹۱ تا ۹۵ اعلام کرده‌اند.

تفاوت بنزین معمولی و یورو ۴
اتحادیه اروپا از چندین سال پیش رعایت استانداردهای آلایندگی خاصی را برای خودروها الزامی کرده است که با نام یورو شناخته می‌شوند. این استانداردها که از یورو ۱ شروع شده و جدیدترین نسخه آن نیز با نام یورو ۷ تا چند وقت دیگر عملیاتی خواهد شد در کشور ما نیز تا حدی رعایت می‌شود هرچند هم‌اکنون بالاترین سطح استاندارد موجود برای خودروهای تولیدی و سوخت آن‌ها یورو ۴ است؛ اما تفاوت بنزین معمولی و یورو ۴ به عدد اکتان و سطح آلایندگی ناشی از استفاده آن‌ها در پیشرانه‌های بنزینی مربوط می‌شود. در واقع با استفاده از بنزین یورو ۴ آلایندگی‌های کمتری وارد جو خواهد شد. همچنین عدد اکتان بنزین یورو ۴ بالاتر از بنزین معمولی ارزیابی می‌شود.

قیمت بنزین معمولی و سوپر
بنزین سوپر و معمولی علاوه بر تفاوت در عدد اکتان در قیمت نیز با یکدیگر متفاوت هستند. به‌طورکلی هرچقدر عدد اکتان بنزین بالاتر برود و کیفیت آن بیشتر باشد قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. هم اکنون در کشور ما قیمت هر لیتر بنزین معمولی سهمیه‌ای ۱۵۰۰۰ ریال بوده درحالی‌که همین بنزین به‌صورت آزاد با قیمت ۳۰۰۰۰ ریال در دسترس خواهد بود. همچنین بنزین سوپر در حال حاضر با قیمت ۳۵۰۰۰ ریال عرضه می‌شود.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...