آموزش رانندگی در پیچ‌ها

در نگاه اول پیچیدن کار بسیار ساده ای به نظر می آید ، خب فرمان را میچرخانیم و میپیچم اما شما باید قوانین مربوط به آن را بدانید و رعایت کنید و همچنین اقداماتی انجام دهید تا از تصادف کردن جلوگیری کنید ، مخصوصا در رانندگی در شهر که موتوری و سایل نقلیه از چپ و راست سبقت میگیرند.

آموزش رانندگی در پیچ‌ها

در نگاه اول پیچیدن کار بسیار ساده ای به نظر می آید ، خب فرمان را میچرخانیم و میپیچم اما شما باید قوانین مربوط به آن را بدانید و رعایت کنید و همچنین اقداماتی انجام دهید تا از تصادف کردن جلوگیری کنید ، مخصوصا در رانندگی در شهر که موتوری و سایل نقلیه از چپ و راست سبقت میگیرند.

دوشنبه، ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱:۳۱

پیچیدن به راست ، چپ یا دور زدن به‌صورت درست سخت نیست ، اما خیلی از افراد اصول درست آن را رعایت نمی‌کنند و دیگران را دچار مشکل می‌کنند .

پیچیدن به سمت راست
راهنما بزنید . ۳۰ متر مانده تا رسیدن به پیچ راهنما بزنید . درست است که بسیاری از افراد این کار را رعایت نمی‌کنند ، اما شما به ۲ دلیل آن را رعایت کنید :

۱ – قانون

۲ – جلوگیری از تصادف

با زدن راهنما تمامی ماشین‌ها می‌فهمند که شما می‌خواهید بپیچید و خود را برای آن شرایط آماده می‌کنند .

سرعت خود را به ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر بر ساعت کاهش دهید . در هنگام کاهش سرعت از آینه عقب حواستان باشد که ماشین عقبی نیز سرعت خود را کاهش داده است یا خیر ؟

اگر متوجه شدید که ماشین عقبی سرعت خود را کم نکرد ، چند بار ترمز را بگیرید و ول‌کنید تا چراغ‌ترمز خاموش و روشن‌شده و ماشین عقبی آگاه شود .

حواستان به ماشین‌ها ، موتوری‌ها ، دوچرخه‌سواران و  عابران پیاده باشد . این کار را می‌توانید با استفاده از آینه‌بغل ، آینه وسط و چک کردن نقاط کور انجام دهید . بعدازاینکه مطمئن شدید خبری نیست ، بپیچید .

نکته : حواستان باشد که رانندگان در ایران متأسفانه بسیار بد رانندگی می‌کنند و امکان دارد به‌سادگی تصادف کنید ، حتی اگر تمام قوانین را رعایت کنید ، بنابراین همه‌چیز را به‌خوبی چک کنید .

چگونه بپیچیم ؟
اول‌ازهمه اینکه به لاین سمت راست بروید و همچنین شما باید بعد از پیچیدن به لاین سمت راست جاده‌ای که می‌پیچید بروید ( البته اگر ۲ لاینه است ) . شما باید به‌گونه‌ای بپیچید که از گوشه ترین حالت ممکن وارد خیابان بعدی شوید به‌طوری‌که به جدول نیز برخورد نکنید . حواستان باشد که اگر این کار را نکنید ممکن است به لاین مخالف ( سمت چپ ) رفته و دیگر رانندگان و خودتان را دچار مشکل کنید .

نکته : پیچیدن به راست را درزمانی که در لاین چپ هستید انجام ندهید و حتماً به لاین راست آمده ، سپس بپیچید . امکان تصادف در این‌گونه پیچ‌یدن‌ها زیاد است .

پیچیدن به سمت چپ
به علائم راهنمایی و رانندگی دقت کنید . برای گردش‌به‌چپ باید به علامت‌های جاده دقت کنید ، زیرا پیچیدن همیشه مجاز نیست . اگر دیدید که گردش‌به‌چپ غیرمجاز است ، به راه خود ادامه دهید تا به‌جایی برسید که گردش‌به‌چپ مجاز باشد .

راهنمای خود را بزنید . حداقل ۳۰ متر مانده تا به نقطه‌ای که می‌خواهید بپیچید ، راهنمای خود را بزنید و سرعت خود را به ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر بر ساعت کاهش دهید . تا جایی که می‌شود به خط وسط یا میانه ( بین ۲ طرف جاده ) نزدیک شوید .

همیشه از لاین سمت چپ بپیچید و وسوسه نشوید تا از لاین سمت راست هم بپیچید ، زیرا خطرناک بوده و ممکن است تصادف کنید ، مخصوصاً اگر راننده مبتدی‌ای هستید .

کاملاً بایستید و بگذارید ترافیک سمت مقابل از بین برود . به لاین مخالف وارد نشوید و بگذارید تا ماشین‌های لاین مخالف بگذرند . اگر در لاین مخالف وارد شوید درحالی‌که ماشین‌ها در آن در حال عبور است ممکن است تصادف رخ دهد و مقصر هم شما هستید .

درزمانی که جاده مناسب بود بپیچید . به‌صورت عمومی میگویند اگر ماشینی در فاصله ۶۰ متری در حال نزدیک شدن است ما نباید بپیچید . اگر جاده ۲ بانده بود می‌توانید به هرکدام از باندهای چپ یا راست بروید .

درصورتی‌که جاده تک بانده بود ، سعی کنید قسمتی از جاده که ماشین‌ها ازآنجا وارد می‌شوند را قطع نکنید ، به‌عبارت‌دیگر خیلی تنگ نپیچید

دور زدن
تابلوی دور زدن ممنوع را چک کنید . حواستان باشد که اگر تابلوی دور زدن ممنوع درجایی نبود می‌توانید ادر آنجا دور بزنید . حواستان باشد که اگر درمکانیکه مثلاً دور زدن ممنوع باشد و شما دور بزنید به‌غیراز جریمه و زیر پا گذاشتن حقوق شهروندی ، در صورت تصادف شما ۱۰۰% مقصر خواهید بود .

راهنما زده و سرعت خود را کم کنید . بعد از رسیدن به نقطه‌ای که می‌خواهید بپیچید ، کم‌کم به لاین وسط نزدیک شده و کاملاً بایستید . مسیر را خوب ببینید تا دوچرخه‌سوار ، موتورسوار ، ماشین یا عابری در حال عبور نباشد .

برای دور زدن نباید تا فاصله ۶۰ متری ماشینی به شما نزدیک شود .

از لاین راست اقدام به دور زدن نکنید ، زیرا ممکن است ماشینی از لاین چپ رد شده و با شما تصادف کند .

فرمان را تا آخر بچرخانید . این کار را قبل از پیچیدن انجام دهید و بعد از ایجاد موقعیت مناسب ، دور زدن را انجام دهید . یادتان باشد بعد از پیچیدن باید به لاین چپ وارد شوید نه اینکه به لاین راست جاده بروید .

چه چیزهایی باعث می‌شوند تا بد بپیچیم ؟
۱ – با سرعت زیاد پیچیدن : پیچیدن مخصوصاً در پیچ‌های تند با سرعت زیاد ، می‌تواند باعث شود که شما کنترل ماشین را از دست بدهید و نتوانید آن را خوب کنترل کنید .

۲ – با سرعت خیلی کم پیچیدن : عموماً داخل شهر شما باید با سرعت ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر بر ساعت بپیچید ، اگر خیلی سرعت را کم کنید ، قدرت مانور خیلی کمی داشته و این اصلا خوب نیست .

۳ – خوب ندیدن طرفی که می‌خواهید بپیچید : شما باید سمتی که می‌پیچید را خوب بررسی کنید تا بتوانید خوب بپیچید ، ماشین‌های جلو که ممکن است دنده‌عقب بگیرند ، موتوری که ممکن است از راست یا چپ سبقت بگیرد ، عابران پیاده را مدنظر داشته باشید . بنابراین شما باید کاملاً سمتی را که می‌خواهید بپیچید را مدنظر داشته باشید .

۴ – بیش‌ازحد چرخاندن فرمان : اگر خیلی سریع ( تیز ) فرمان را بچرخانید یا اینکه بیش‌ازحد آن را بچرخانید به‌طوری‌که مجبور شوید آن را برگردانید ، نمی‌توانید پیچیدن خوبی را تجربه کنید . بعضی‌اوقات زیاد فرمان دادن می‌تواند باعث شود که حتی به جدول نیز برخورد کنید ، مخصوصاً در پیچیدن به سمت چپ

۵ – کم چرخاندن فرمان : این کار باعث می‌شود که نتوانید مثلاً با یک فرمان پیچ را رد کنید و مجبور به گرفتن دنده‌عقب شوید و برای شما مشکل ایجاد شود . این کار ممکن است حتی باعث شود به دلیل خوب نچرخیدن ماشین با جدول نیز برخورد کنید .

۶ – بد قرار دادن دست روی فرمان : مثلاً اگر یکدستی برانید ، یا اینکه دستانتان روی جایگاه همیشگی ( ۲ و ۱۰ ) نباشد ، نمی‌توانید به‌درستی فرمان را بچرخانید و ماشین را کنترل کنید .


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...