اگر لاستیک ترکید چکار کنیم ؟

۱۰۰% یکی از بزرگ‌ترین ترس رانندگان در اتوبان‌ها ترکیدن لاستیک است که البته می‌توان با اقداماتی تا حدودی از آن پیشگیری کرد .

اگر لاستیک ترکید چکار کنیم ؟

۱۰۰% یکی از بزرگ‌ترین ترس رانندگان در اتوبان‌ها ترکیدن لاستیک است که البته می‌توان با اقداماتی تا حدودی از آن پیشگیری کرد .

پنج‌‌شنبه، ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳:۲۳

ترکیدن لاستیک می‌تواند منجر به از دست دادن کامل کنترل خودرو شود . در ماشین‌های شاسی‌بلند احتمال چپ شدن نیز وجود دارد . ترکیدن لاستیک موقعیت خطرناکی است و ربطی به این ندارد که راننده خوبی باشید یا اینکه مبتدی باشید

خبر خوب این است که با پیشرفت تکنولوژی ، ترکیدن لاستیک کمتر رخ می‌دهد . اما هنوز هم ممکن است این اتفاق بی افتد ، بنابراین بهتر است بدانید که در این مواقع چه‌کاری باید انجام دهید .

میزان سرعت در ترکیدن لاستیک چه نقشی دارد ؟

هرچقدر سرعت پایین‌تر باشد ، با ترکیدن لاستیک کنترل ماشین راحت‌تر بوده و شانس سالم ماندن شما و ماشینتان بیشتر است . ترکیدن لاستیک در سرعت‌های بین ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت خیلی کم‌خطرتر از ترکیدن در سرعت‌های ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر است ، همچنین کنترل ماشین در سرعت‌های پایین بسیار ساده‌تر است .

ترکیدن لاستیک در سرعت‌های بالا می‌تواند بسیار خطرناک باشد و کنترل ماشین را به‌صورت کامل از بین ببرد .

یک‌دفعه‌ای ترمز نگیرید . گفتن این حرف راحت است ، اما مغز و بدن ما عادت کرده است که در مواقع اضطراری ترمز را محکم فشار دهیم .

ترمز شدید درواقع باعث بدتر شدن اوضاع و از بین بردن بیشتر تعادل خودرو می‌شود که نتیجه آن از دست دادن کنترل ماشین است .

ناگهان پای خود را از روی گاز برندارید . این کار را آرام و تدریجی انجام دهید . درواقع حرفه‌ای‌ها پیشنهاد می‌کنند که میزان شتاب را قبل از کاهش تدریجی سرعت مقداری حفظ کنید .

کاهش یک‌دفعه‌ای شتاب که توسط لاستیک ترکیده شده ایجاد می‌شود بسیار زیاد است و ماشین شما به‌هرحال کاهش سرعت سریعی خواهد داشت .

نکته : درصورتی‌که کروز کنترل شما روشن است ، آن را سریعاً خاموش‌کنید .

سعی کنید وسیله نقلیه را صاف نگه‌دارید . پیچیدن و کنار زدن با ماشینی که لاستیک آن ترکیده است خیلی سخت است و تسلط روی ماشین را کاهش می‌دهد .

اگر خودروی شما به سمتی کشیده شد ، شما باید فرمان را مخالف آن جهت بچرخانید تا خودرو صاف شود . این کار خیلی مهم است ، زیرا در غیر این صورت شما ممکن است از جاده خارج‌شده یا به سمت لاین مخالف بروید .

بیش‌ از حد کج شدن ماشین را درست نکنید . کلید رهایی از این وضعیت ، پایدار نگه‌داشتن ماشین است . فرمان دادن تیز می‌تواند باعث از دست دادن کنترل ماشین شود .

حتی درزمانی که سرعت تحت کنترل است و به‌آرامی حرکت می‌کنید تا به پارکینگ برسید ، آرام فرمان دهید .

به خودرو اجازه دهید تا به‌صورت تدریجی متوقف شود . در صورت لازم به‌آرامی ترمز بگیرید ، البته درزمانی که ماشین سرعت کمی دارد فقط باید ترمز بگیرید . راهنما زده و در کنار جاده باستید .

در کنار جاده توقف کنید تا احتمال تصادف در وسط جاده را کم کرده باشید . حواستان باشد که حتماً فلاشرهای خود را روشن کنید .

نکات بسیار مهم

۱ – اگر هر یک از لاستیک‌های جلو بترکد ماشین به سمت چپ و راست کشیده شده و فرمان سنگین‌تر می‌شود . حواستان باشد ماشین به سمت لاستیکی که آسیب‌دیده است می‌رود . اگر ماشین موجدار حرکت می‌کرد یعنی لاستیک عقب ترکیده است . دوباره میگوییم که نباید ترمز کنید ، زیرا می‌تواند منجر به حرکت ماهی شکل ، ماشین شود .

۲ – اگر ماشین شاسی‌بلند دارید ، باید بدانید که چپ کردن این‌گونه ماشین‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد . ماشین‌های شاسی‌بلند بیشتر تمایل به از دست دادن کنترل دارند .

۳ – همیشه ۲ دستی فرمان را بگیرید ، مخصوصاً در مواقع اورژانسی ، زیرا کنترل بسیار بیشتری روی ماشین خواهید داشت.

۴ – حواستان باشد که آرامش خود را حفظ کنید تا کار غیرمعقولی انجام ندهید . با ایجاد اضطراب و ترس باعث می‌شوید که بیش‌ازحد عکس‌العمل نشان دهید و اوضاع را بدتر کنید . در بیشتر مواقع ترکیدن لاستیک با صدای زیادی همراه است ، بنابراین خونسرد باشید .

۵ – وضعیت بد جاده مانند باران و باد شدید وضعیت را بدتر می‌کند . البته احتمال داغ شدن لاستیک در آب‌وهوای بارانی و سرد کمتر است . گرما شدید یکی از علت های ترکیدن لاستیک است .

۶ – باید بدانید که در صورت ترکیدن لاستیک ، کنترل ماشین خیلی سخت است ، زیرا به‌جای ۴ نقطه تماس با زمین شما ۳ نقطه را دارید و نباید هرگونه حرکت شتاب‌زده‌ای مانند ( شتاب گیری ، ترمز کردن و فرمان دادن سریع ) را انجام دهید .

۷ – تکه‌های لاستیکی ترکیده و پاره شده می‌تواند به دیگر قسمت‌های خودرو آسیب وارد کند ، بنابراین بعد از رفع خطر به تعمیرکار جهت چکاپ مراجعه کنید .

هشدارها

۱ – جاده‌های بتنی بیشتر باعث داغ شدن لاستیک‌ها می‌شوند .

۲ – تورم لاستیک‌ها یکی از علت‌های اصلی ترکیدن لاستیک است . بعضی از مطالعات ، تورم لاستیک‌ها را علت بیش از ۷۵% ترکیدن لاستیک می‌دانند . لاستیک متورم بیشتر از حالت عادی گرم می‌شود و می‌تواند باعث ترکیدن لاستیک شود . بنابراین همیشه فشار لاستیک‌ها را قبل از رفتن به اتوبان چک کنید . چک کردن فشار لاستیک باید در حالت سرد بودن لاستیک انجام شود ( ماشین کمتر از ۵ کیلومتر حرکت کرده باشد ) .

۳ – پیشنهاد می‌شود که بعد از هر ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه رانندگی ، استراحت کنید . این کار باعث رفرش شدن خود شما شده و همچنین به لاستیک‌ها ، ترمزها ، کلاچ و دیگر قطعات اجازه می‌دهد تا خنک شوند . بد نیست در طول این استراحت لاستیک‌ها و ماشین را نیز چک کنید .

۴ – اگر لاستیک‌های شما بیشتر از ۵ سال عمر دارد یا ۴۰۰۰۰ کیلومتر کار کرده است ، کارایی پلاستیک آن کم شده است و شما باید آن را تعویض کنید . احتمال ترکیدن لاستیک‌های قدیمی بیشتر از لاستیک‌های نو است .

۵ – هیچ‌چیز مهم‌تر از داشتن لاستیک سالم در رانندگی نیست . شما می‌توانید لاستیک را با بازدید کردن و چک کردن آن برای کم یا زیاد بودن باد ، کندگی ، پارگی ، ریش‌ریش شدن و غیره بررسی کنید و در صورت لزوم اقدام به تعویض آن کنید .

۶ – هر هفته یا هر ۲ هفته یک‌بار فشار باد لاستیک‌ها را چک کنید .

۷ – از لاستیک تیوبلس استفاده کنید . لاستیک‌های قدیمی در شانس بالاتری برای ترکیدن هستند .

۸ – لاستیکی که دیواره آن آسیب‌دیده است را تعویض کنید .

۹ – از لاستیک‌هایی با برند معروف استفاده کنید . لاستیک‌های ارزان یا بی‌نام‌ونشان وارداتی ممکن است تاریخ‌مصرف آن‌ها گذشته باشد و گزینه خوبی برای شما نباشند .

۱۰ – اگر ماشین شما قالپاق خوبی ندارد ، از شر آن‌ها خلاص شوید . بعضی از قالپاق‌ها به دیواره کناری لاستیک برخورد میکنند و به آن آسیب می‌زنند .

۱۱ – حتماً آج لاستیک خود را چک کنید . درصورتی‌که لاستیک شما آجش از بین رفته است آن را تعویض کنید . برای اینکار میتوانید از مقاله ” چه زمانی لاستیک را تعویض کنیم ” کمک بگیرید .

۱۲ – کنترل پایداری الکترونیکی یا همان ESP ، می‌تواند جان شمارا نجات دهد . در دفعه بعد که تصمیم به خرید خودرو گرفتید توجه داشته باشید که خودروی جدید مورد نظر ، این سیستم را داشته باشد . این سیستم باعث پایداری خودرو با به حداقل رساندن لغزش‌ها می‌شود . به‌طورکلی وقتی شما منحرف می‌شوید این سامانه آن را تشخیص داده و با ترمز گرفتن هر چرخ به‌صورت جداگانه انحراف را اصلاح می‌کند .


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...