آموزش رانندگی با شاسی بلند

رانندگی با ماشین شاسی بلند به واسطه ابعاد آن می تواند به شما احساس امنیت بیشتری ببخشد اما این امر بدون چالش های همراه با خودش نیست. احتمال واژگونی در خودرو های شاسی بلند بیشتر است و با وجود اینکه آن ها آپشن هایی برای رانندگی خارج از جاده را دارند اما برای جاده های کوهستانی کاملا تجهیز نمی‌باشند. خوشبختانه اگر شما از آگاهی لازم برخوردار باشید، رانندگی با شاسی بلند بی خطر می‌باشد. در این مقاله به آموزش رانندگی با شاسی بلند خواهیم پرداخت.

آموزش رانندگی با شاسی بلند

رانندگی با ماشین شاسی بلند به واسطه ابعاد آن می تواند به شما احساس امنیت بیشتری ببخشد اما این امر بدون چالش های همراه با خودش نیست. احتمال واژگونی در خودرو های شاسی بلند بیشتر است و با وجود اینکه آن ها آپشن هایی برای رانندگی خارج از جاده را دارند اما برای جاده های کوهستانی کاملا تجهیز نمی‌باشند. خوشبختانه اگر شما از آگاهی لازم برخوردار باشید، رانندگی با شاسی بلند بی خطر می‌باشد. در این مقاله به آموزش رانندگی با شاسی بلند خواهیم پرداخت.

شنبه، ۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸:۰۵

آماده شدن برای رانندگی
فشار باد تایر های خود را تنظیم کنید. اولین مسئله ای که می‌بایست در آموزش رانندگی با شاسی بلند یاد بگیرید این است که به واسطه ابعاد و وزن ماشین های شاسی بلند، فشار تایر در آن ها نسبت به خودرو های سواری از اهمیت بیشتری برخوردار است. شاسی بلند ها از اکثر خودرو ها سنگین تر بوده، احتمال واژگونی در آن ها بیشتر و برخی اوقات از آن ها برای رانندگی خارج از جاده استفاده می‌شود. فارغ از استفاده شما از شاسی بلند ها، تنظیم فشار تایر ها برای جلوگیری از پیشامد های خطرناک ضروری می‌باشد.

فشار تایر ها را با توجه به مقدار نوشته شده در دفترچه راهنما خودرو و یا نوشته بر روی پلاکارد نصب شده بر روی در سمت راننده تنظیم کنید. این دو بهترین منبع برای یافتن فشار باد مناسب تایر های خودرو شما می‌باشد.

مقادیر نوشته شده بر روی دیواره تایر به بیشترین مقدار فشار قابل تحمل آن اشاره می‌کند؛ بنابراین از آن برای تنظیم فشار باد تایر های خودرو خود استفاده نکنید.

فشار باد تایر های خودرو خود را ماهی یک بار و همچنین پس از تغییرات دمایی خیلی زیاد مانند اولین روز گرم سال و یا پس از پایان یک سرما شدید، چک کنید.

زمان مناسب چک کردن تایر های شما هنگامی است که با آن ها زیاد رانندگی نکرده باشید. از یک اندازه گیر فشار باد موجود در خانه و یا پمپ بنزین ها برای این اندازه گیری استفاده کنید. مقادیر اندازه گیری شده را با مقادیر توصیه شده در دفترچه راهنما مقایسه کنید. اگر مقادیر اندازه گیری شده کمتر از فشار توصیه شده بود، تایر های خود را باد کنید. در غیر این صورت، با فشردن سوپاپ تایر مقداری از باد اضافی آن را تخلیه کنید.

پیش از سوار شدن اطراف خودرو را بررسی نمایید. به واسطه ارتفاع زیاد شاسی بلند ها از سطح زمین، در زمان نشستن بر روی صندلی راننده، دیدن مواردی اعم از افراد و حیوانات خانگی در اطراف ماشین مشکل است. بنابراین بررسی اطراف خودرو پیش از سوار شدن از نکات مهم در آموزش رانندگی با شاسی بلند می‌باشد.

آینه های خود را تنظیم کنید. آینه وسط و آینه های کناری ماشین را تنظیم کنید تا به شما بیشترین میزان زاویه دید را از اطراف و پشت ماشین به شما بدهند. شاسی بلند ها خودرو هایی بسیار بزرگ هستند؛ در نتیجه داشتن بیشترین خطوط دید ممکن امری ضروری برای رانندگی با آنها و از موارد مهم در آموزش رانندگی با شاسی بلند ها می‌باشد.

آینه وسط شما می‌بایست مستقیم به سمت پنجره عقب خودرو شما بوده و دیدی کامل را از پشت ماشین به شما ارائه دهد. همچنین آینه های کناری شما نیز می‌بایست به صورتی باشند که تنها مقدار کمی از قسمت های کناری ماشین شما را به نمایش بگذارند. برای داشتن بهترین دید از اطراف خودرو خود، بهتر است آینه های کناری را به قدری خم کنید که خودرو شما تقریبا از دید محو شود.

رانندگی در شرایط معمولی
از مواردی که حواس شما را پرت می‌کنند، دوری کنید. همیشه چشمان خود را بر روی جاده روبرو نگه دارید. در شاسی بلند ها زمان به توقف رسیدن طولانی تر از باقی خودرو ها می‌‌باشد؛ به همین دلیل جمع بودن حواس شما از اهمیت بیشتری برخوردار است. استفاده نکردن از تلفن همراه، نخوردن خوراکی، آرایش نکردن و تنظیم نکردن رادیو از موارد مهم در آموزش رانندگی با شاسی بلند می‌باشد.

به آرامی سرعت خود را افزایش دهید. به واسطه ابعاد خودرو های شاسی بلند شما نیاز دارید که سرعت خود را به آرامی افزایش دهید. فشردن پدال گاز به صورت ناگهانی ممکن است به از دست دادن کنترل خودرو شما منجر شده و از موارد مهم در آموزش رانندگی با شاسی بلند می‌باشد.

فضای اضافه بیشتری را بین خود و خودرو پیش رویی باقی بگذارید. شاسی بلند ها خودرو های بزرگتری نسبت به خودرو های سواری هستند؛ به همین دلیل مورد بعدی در آموزش رانندگی با شاسی بلند به این مطلب اشاره دارد که آن ها به فضای بیشتری برای به توقف رسیدن نیاز دارند. هنگامی که شما در حالت معمول  ترمز می‌کنید، شاسی بلند ها به واسطه وزن شان به مدت زمان بیشتری برای کامل متوقف شدن نیاز دارند. به همین دلیل از حرکت کردن در فواصل نزدیک نسبت به خودرو پیش روی خود اجتناب کنید چرا که فضای کافی برای توقف نخواهید داشت.

قانون سه ثانیه
یکی از روش های داشتن یک رانندگی امن رعایت قانون سه ثانیه می‌باشد. یکی از موارد موجود در جاده مانند یک تابلو راهنمایی را به عنوان نمونه در نظر بگیرید. هنگامی که خودرو پیش روی شما از آن عبور کرد، زمانی که برای شما طول می‌کشد تا به آن رسیده و از آن عبور کنید را اندازه بگیرید. برای ایمنی بیشتر می‌بایست بین شما و خودرو پیش روی شما حداقل سه ثانیه فاصله باشد. برای خودرو های شاسی بلند، زمان بیشتری از این سه ثانیه را نیز در نظر بگیرید.

جلوگیری از واژگونی
از منحرف شدن ناگهانی جلوگیری کنید. مورد بعدی در آموزش رانندگی با شاسی بلند ها  این است که در زمان تصحیح فرمان، از چرخاندن آن به صورت ناگهانی اجتناب کنید چرا که در شاسی بلند ها امکان واژگونی بیشتر از باقی خودرو ها می‌باشد. در هنگام مواجهه با موانع، دستان خود را بر روی فرمان محکم کرده و به آرامی ترمز کرده و از موانع موجود عبور کنید.

سرعت خود را در جاده های منحنی کاهش دهید. در آموزش رانندگی با شاسی بلند ها، رعایت سرعت از اهمیت بالایی برخوردار است. شاسی بلند ها در جاده های منحنی به راحتی می‌توانند از مسیر اصلی منحرف شده و با واژگونی خود باعث بوجود آمدن یک مانع برای باقی خودرو ها شوند. در نتیجه با کاهش سرعت می‌توانید به صورت موثر تری منحنی موجود در جاده را مدیریت کنید.

بهتر است به قدری سرعت خود را در هنگام عبور از جاده های منحنی کاهش دهید که نیاز چندانی به چرخاندن فرمان نداشته باشید.

سرعت مطمئنه در اکثر جاده های پر پیچ و خم چیزی در حدود ۲۰-۳۰ مایل بر ساعت است و این مقدار در پیچ های باریک در حدود ۱۰-۱۵ مایل می‌باشد.

از پیچیدن های ناگهانی اجتناب کنید. چرخیدن های ناگهانی باعث جابجایی مرکز ثقل خودرو شما شده و ممکن است به بهم خوردن تعادل ماشین و واژگونی آن منجر شود. در نتیجه در آموزش رانندگی با شاسی بلند توصیه می‌شود که پیش از رسیدن به یک پیچ، سرعت خود را کاهش داده و با نزدیک تر شدن به پیچ پدال ترمز را بیشتر فشار دهید.

بهتر است در صورت عبور از خروجی مورد نظر، از دور برگردان های موجود استفاده کنید. این امر شاید در جاده های پر پیچ و خم ممکن نباشد اما در جاده ها و بزرگراه ها امری دست یافتنی می‌باشد.

از قرار دادن وسایل بر روی سقف خودرو شاسی بلند دوری کنید. نکته بعدی در آموزش رانندگی با شاسی بلند این است که قرار دادن وسایل بر روی سقف شاسی بلند به جابجایی مرکز ثقل آن منجر شده و احتمال واژگونی را افزایش می‌دهد. به همین دلیل برای ایمنی بیشتری بار های خود را درون ماشین قرار دهید.

رانندگی در شرایط جوی نامساعد
با سرعت کمتری نسبت به یک خودرو سواری رانندگی کنید. ماشین های شاسی بلند دارای سیستم چهار چرخ محرک هستند و قادر به شتاب گیری سریع تری نسبت به خودرو های سواری می‌باشند. اما نکته بعدی در آموزش رانندگی با شاسی بلند این است که آن ها از شتاب ترمز کمتری برخوردار هستند. اغلب ابعاد آن ها منجر به طولانی شدن زمان توقف آن ها می‌شود. به همین دلیل رانندگی با سرعت معقول به شما کمک می‌کند که در فضای مناسب قادر به توقف خودرو خود باشید.

سرعت خود را در حدود ۱۰ مایل کمتر از سرعت مجاز نگه دارید.

از رفتن به خارج از جاده در آب و هوا نامساعد دوری کنید. اگر با شاسی بلند خود به رانندگی خارج از جاده می روید، بهتر است طبق آموزش رانندگی با شاسی بلند ها از انجام این کار در چنین شرایط نامساعدی اجتناب کنید. خودرو شما قادر به حرکت مناسب در شرایط برفی، گلی و یا بارانی نمی‌باشد. مجهز بودن خودرو شما به سیستم چهار چرخ محرک بدین معنا نیست که در چنین شرایطی آسیب پذیر نمی‌‌باشد.

در شرایط بارانی از لاین وسط حرکت کنید. مورد بعدی در آموزش رانندگی با شاسی بلند به این اشاره دارد که در شرایط بارانی، آب جمع شده از باران در نواحی کناری جاده قرار می‌گیرد و در نتیجه لاین وسط خشک ترین مکان موجود در جاده می‌باشد. جاده های خیس کار شما برای توقف کردن خودرو را دشوار تر می‌کند.  

سرعت خود را در جاده های خیس یا پوشیده شده با یخ کاهش دهید. در آموزش رانندگی با شاسی بلند آمده است که متوقف کردن خودرو در چنین جاده هایی به مراتب دشوار تر از جاده های معمولی می‌باشد. به همین دلیل سرعت خودرو خود را کاهش دهید تا بتوانید کنترل آن را در دست داشته و بهتر از شرایط خطرناک احتمالی عبور کنید.

به آرامی شتاب گرفته تا زمان کافی برای توقف داشته باشید.

به طور خاص با سرعت کمتری از چهار راه ها، پل ها، رمپ ها و چاله ها عبور کنید چرا که امکان وجود قطعات یخ در تمامی این مکان ها بیشتر می‌باشد.

شما می بایست حداقل با سرعتی کمتر از ۱۰ مایل پایین تر از سرعت مجاز حرکت کنید.

از استفاده از سیستم کنترل کروز در جاده های پوشیده با یخ اجتناب کنید. از نکات بسیار مهم در آموزش رانندگی با شاسی بلند این است که شما می‌بایست در تمام زمان ها کنترل کامل خودرو خود را در دست داشته باشید و استفاده از سیستم کنترل کروز شما را از کنترل خودرو خارج می‌کند. تنها با استفاده از پدال های ماشین به افزایش و یا کاهش سرعت آن بپردازید.

رانندگی خارج از جاده
از رانندگی افراط گونه در خارج از جاده دوری کنید. شاسی بلند های معمولی برای رانندگی خارج از جاده افراطی طراحی نشده اند. به همین دلیل در آموزش رانندگی با شاسی بلند آمده است که تنها در صورتی که خودرو شما به صورت خاص برای رانندگی در شرایط افراطی و دشوار طراحی شده است، به تجربه این کار بپردازید. در غیر این صورت به جاده های خاکی با زمین سفت و مکان های مسطح بسنده کنید.

به اشخاص در مورد مکان و مدت زمان رانندگی خارج از جاده خود اطلاع دهید. اهمیت اطلاع دادن طبق آموزش رانندگی با شاسی بلند در زمان هایی که قصد رانندگی خارج از جاده در مکان های دور را دارید، دوچندان می‌شود. در صورت بروز اتفاقی نظیر خراب شدن ماشین شما یا گیر کردن آن، اطلاع داشتن افراد خارجی از وضعیت شما بسیار مهم است.

آنتن دهی در چنین مکان هایی ایده آل نیست؛ به همین دلیل پیش از حرکت از وضعیت سفر خود به دیگران اطلاع دهید.

وسایل خود را محکم ببندید. در آموزش رانندگی با شاسی بلند آمده است که رانندگی خارج از جاده باعث تکان خوردن وسایل داخل خودرو شده و باعث تغییر مرکز ثقل خودرو شما می‌شود. این امر ممکن است به تصادف و یا واژگونی خودرو شما منجر شود.

سعی کنید تا جای ممکن تمامی وسایل خود را پشت صندلی های عقب گذاشته و آن ها را در سر جای خود محکم کنید.

سیستم محرکه تمام چرخ ها را فعال کنید. طبق آموزش رانندگی با شاسی بلند فعال کردن این سیستم به افزایش کنترل شما بر خودرو شده و به شما کمک می‌کند که آسان تر از جاده های کوهستانی عبور کنید. همچنین در صورت گیر کردن یکی از چرخ ها در گل یا چاله، این سیستم باعث می‌شود که خودرو شما متوقف نشده و به حرکت خود ادامه دهد.

از سیستم ترمز کمکی سراشیبی خودرو استفاده کنید. در اکثر سراشیبی ها چاله وجود دارد؛ در نتیجه فعال کردن این سیستم به شما کمک می‌کند که بهتر بتوانید خودرو خود را متوقف کنید.

شاسی بلند خود را در دنده یک قرار دهید. در آموزش رانندگی با شاسی بلند ذکر شده است که داشتن حرکت با دنده یک از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که باعث می‌شود کنترل شما بر خودرو به واسطه حرکت آرام بیش از پیش شود. در رانندگی خارج از جاده داشتن کنترل مهم ترین نکته می‌باشد.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...