قانون حرکت (نحوه ی حرکت دادن اتومبیل)

حرکت دادن اتومبیل در سه جا باید تمرین و انجام شود. ۱- در مسیر مستقیم و کفی ۲- گردش به راست و چپ و دور زدن ۳- در سربالایی و شیب.

قانون حرکت (نحوه ی حرکت دادن اتومبیل)

حرکت دادن اتومبیل در سه جا باید تمرین و انجام شود. ۱- در مسیر مستقیم و کفی ۲- گردش به راست و چپ و دور زدن ۳- در سربالایی و شیب.

یک‌‌شنبه، ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲:۲۶

بهتر است شروع فراگیری حرکت دادن اتومبیل در مسیرهای باز و مستقیم باشد.
برای شروع حرکت ابتدا کلاج را تا انتها گرفته و گیربکس را بوسیله ی دسته ی دنده درون دنده ی سنگین یا پرقدرت یک قرار می دهیم (دنده ی یک قویترین دنده ی رو به جلو بوده و دنده ی عقب از دنده ی یک قویتر می باشد) کمی گاز به صورت ثابت و ممتد طوری که قطع نشود (بهترین حالت برای گاز دادن برای شروع حرکت در کفی دور موتور ۵/۱ می باشد که پس از چند بار تمرین این صدا برای گوشهای ما آشنا می شود و نیازی به توجه کردن به دور موتور نیست). حالا نیرو تولید کردیم و زمان انتقال نیرو و اتصال آن به چرخ است سپس کلاج را آرام آرام بالا می آوریم تا جایی که احساس کنیم اتومبیل ما با نیروی موتور شروع به حرکت کرده و اتومبیل در حال حرکت می باشد.

این نقطه از کلاج را که احساس می کنیم اتومبیل شروع به حرکت کرده نقطه ی حرکت کلاج می گوییم (حالتی که دیسک و صفحه به هم در حال وصل شدن هستند ولی هنوز صفحه کاملاً جذب دیسک نشده) پس نبایستی کلاج از نقطه ی حرکت بالاتر بیاید بعد از شمردن و در نظر گرفتن ۳ ثانیه با خیالی راحت کلاج را رها می کنیم و به حرکت خود ادامه می دهیم. حال که با توضیحات آشنا شدید یک بار دیگر قانون حرکت را تکرار می کنیم.

قانون حرکت در مسیر مستقیم و کفی:

  • ابتدا کلاج را تا انتها گرفته و دسته ی دنده را درون دنده ی یک قرار می دهیم.
  • کمی گاز به صورت ثابت طوری که قطع نشود.
  • در همان لحظه کلاج را آرام آرام بالا می آوریم تا جایی که احساس کنیم اتومبیل ما با نیروی موتور شروع به حرکت کرده است که به آن نقطه ی حرکت کلاج می گوییم.
  • کلاج را در نقطه ی حرکت مانند گاز ثابت کرده و به مدت ۳ ثانیه نگه می داریم و خود نیز می شماریم ۱ ثانیه، ۲ ثانیه، ۳ ثانیه،
  • در این جا حرکت انجام شده و با خیال راحت کلاج را رها می کنیم و به گاز دادن خود ادامه می دهیم.

هنگام حرکت کردن کار کلاج برعکس کار گاز و ترمز بوده و آن را از پایین به بالا می آوریم و نسبت آن با گاز به صورت ۲ کفه ی ترازو می باشد یا مانند الاکلنگ. پس از طی حدوداً ۵۰ متر باید ایست کنیم پس از توقف کامل دنده را خلاص کرده و قانون ایست را انجام دهیم تا اولاً ایستها و ترمزهای ما کاملاً آهسته و بی خطر شود، ثانیاً حرکت در مسیر مستقیم و کفی برای ما کاملاً راحت شده و برای پاهای ما ملکه گردد هر چقدر تمرین بیشتر باشد اجرا و انجام آن برای ما روان تر خواهد شد.

نحوه ی کنترل کلاج هنگام گردش به چپ و راست و دور زدن:
به محیطی برای تمرین احتیاج داریم که کاملاً بی خطر باشد و امکان دور زدن به چپ و راست بدون تردد خودرو وجود داشته باشد. هنگام شروع حرکت در مسیر مستقیم گفتیم کلاج را ۳ ثانیه در نقطه ی حرکت نگه می داریم اما در دور زدن ها و گردش ها کلاج را در نقطه ی حرکت آنقدر نگه می داریم که اتومبیل ما پس از دور زدن یا گردش کردن کالماً در مسیر مستقیم قرار گیرد پس از اینکه اتومبیل و فرمان ما صاف شدن آن وقت کلاج را رها می کنیم.

پس در گردشها برای اینکه کنترل اتومبیل از دست راننده خارج نگردد بدین شکل عمل می کنیم:

  • ابتدا کلاج را تا آخر گرفته و دسته ی دنده را درون دنده ی ۱ قرار می دهیم.
  • کمی گاز به صورت ثابت طوری که قطع نگردد.
  • کلاج را آرام آرام بالا می آوریم تا جایی که احساس کنیم اتومبیل ما با نیروی موتور شروع به حرکت کرده (نقطه ی حرکت).
  • موضوع اصلی این است که هنگام حرکت در دنده ی ۱ در گردشها چقدر کلاج را نگه داریم؟

پاسخ این است که ۸۰% کنترل اتومبیل در گردشها هنگام حرکت در دنده ی ۱ بوسیله ی کنترل و نگه داشتن کلاج در نقطه ی حرکت می باشد راننده ای که هنگام حرکت در دنده ی ۱ کلاج را در نقطه ی حرکت نگه دارد در حقیقت کنترل اتومبیل و سرعت آن را در اختیار گرفته است. کنترل کلاج و نگه داشتن آن در نقطه ی حرکت درست مثل آن است که سوارکار افسار اسب را در اختیار داشته باشد نقش کلاج در اتومبیل مانند افسار اسب است کسی که هنگام حرکت در دنده ی ۱ در گردش ها و دور زدن ها کلاج را در نقطه ی حرکت نگه ندارد نمی تواند جلوی شتاب اتومبیل را بگیرد پس برای اینکه اتومبیل در دنده ی ۱ و دنده ی عقب هنگام گردش و دور زدن به چپ و راست شتاب نگیرد باید به وسیله ی کنترل و نگه داشتن کلاج در نقطه ی حرکت سرعت اتومبیل را کنترل کرد.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...