رانندگی ایمن در مه و گرد و غبار

رانندگی در مه و گرد و غبار شدید به عنوان خطرناک ترین شرایط آب و هوایی در نظر گرفته می شوند؛ به ویژه اگر مه یا گرد و غبار بسیار متراکم و شدید باشند یا این دو عامل با شرایط آب و هوایی نامساعد دیگری نیز همراه باشند.

رانندگی ایمن در مه و گرد و غبار

رانندگی در مه و گرد و غبار شدید به عنوان خطرناک ترین شرایط آب و هوایی در نظر گرفته می شوند؛ به ویژه اگر مه یا گرد و غبار بسیار متراکم و شدید باشند یا این دو عامل با شرایط آب و هوایی نامساعد دیگری نیز همراه باشند.

سه‌‌شنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷:۰۷

هوای مه آلود یا غبارآلود رایاز دلایل اصلی ایجاد تصادف های زنجیره ای هستند. با این حال کارهایی هستند که با انجام آنها می توان خطر تصادف را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

با ناخودآگاهتان بجنگید
در حین مه متراکم یا گرد و غبار شدید، یک اتفاق بسیار وحشتناک برای افرادی که در حال رانندگی هستند رخ می دهد؛ ندانسته سرعت شان را زیاد می کنند. البته همه ما می دانیم سرعت گرفتن در چنین آب و هوایی خطرناک ترین کار ممکن است اما مه و گرد و غبار نوعی توهم بصری ایجاد می کنند. وقتی از شیشه جلو به بیرون نگاه می کنید، تصورتان این است که بسیار آرام رانندگی می کنید. از آنجاییکه بیشتر مردم در مه عصبی و دست پاچه می شوند، حین رانندگی به کیلومتر شمار یا سرعت سنج نگاه نمی کنند. به این ترتیب با گذشت زمان سرعت شان بیشتر و بیشتر می شود. این اتفاق یکی از خطرناک ترین جنبه های رانندگی در مه و گرد و غبار است. هنگام رانندگی در مه و گرد و غبار سعی کنید همیشه حواستان به سرعت سنج باشد. بدون نگاه کردن به سرعت سنج، احتمال افزایش سرعت (بصورت ناخودآگاه) وجود دارد.

قابل رویت باشید
هنگام رانندگی در مه و گرد و غبار چراغ های جلوی خودرو را روشن کنید. چراغ راهنما یا چراغ داخل خودرو در این شرایط آب و هوایی به هیچ وجه کافی نیستند. اکثر راننده ها فکر می کنند باید چراغ های جلو را بخاطر بازتاب و پخش شدن نور آنها در مه خاموش کنند اما با اینکار خودروی شما تبدیل به یک "ماشین نامرئی" می شود. چراغ های جلو برای بهبود دید شما تعبیه نشده اند بلکه هدف آنها قابل رویت شدن خودروی شما برای سایر راننده ها می باشد. اگر ماشین تان مجهز به چراغ های مخصوص مه است، آنها را هم روشن کنید. هنگام رانندگی در مه و گرد و غبار، قابل رویت بودن یکی از مهمترین نکات است.

از نوربالای چراغ های جلو استفاده نکنید
نباید در هوای مه آلود از نور بالای چراغ های جلو استفاده کنید زیرا اینکار دید شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. ممکن است احساس کنید که روشن نگه داشتن چراغ های جلو در حالت عادی هم دید شما را کمتر می کند اما باید آنها را روشن بگذارید. بهترین کار برای دیده شدن شما در جاده همین است.

خط ها را دنبال کنید
هنگام رانندگی در مه و گرد و غبار، دنبال کردن خط های کف جاده یا خیابان با چشم ایده خوبی است. با اینکار مطمئن می شوبد که در لاین خودتان حرکت می کنید. راننده ها معمولاً جذب نورهای اطراف شان می شوند و ناخودآگاه، به طرف نور رانندگی می کنند. پس بهتر است به خط ها نگاه کنید تا در لاین خودتان باقی بمانید. فقط به این نکته هم دقت کنید که نباید تمام حواستان معطوف کف خیابان شود؛ حواستان به خیابان باشد.

فاصله تان با خودروها را افزایش دهید
حفظ فاصله مناسب در هوای مه آلود و غبارآلود بسیار حیاتی است. بیشتر راننده ها تمایل دارند در چنین شرایط آب و هوایی فاصله شان از خودروهای دیگر را کاهش دهند زیرا فکر می کنند با اینکار دیدن خودروهای دیگر راحت تر می شود. رانندگی در مه و گرد و غبار خطرناک است اما وقت خوبی برای نزدیک شدن بیش از حد به سایر خودروها نیست. این اشتباه یکی از دلایل اصلی ایجاد تصادف های زنجیره ای در مه است.

اگر نیاز به توقف دارید
گاهی اوقات رانندگی درست و ایمن در هوای مه آلود بسیار دشوار می شود. اگر احساس کردید که دچار استرس شده اید و نمی توانید درست رانندگی کنید؛ بهترین کار این است که تا عادی شدن آب و هوا توقف کنید. به یاد داشته باشید که رانندگی در این شرایط به شدت مخاطره آمیز است. اگر شما دید خوبی ندارید سایر راننده ها هم همینطور هستند. سعس کنید تا جاییکه می توانید از جاده یا خیابان فاصله بگیرید. در محدوده پارک، کنار جاده یا هر جای دیگری که از جریان ترافیک دور است بروید. بدون حرکت بمانید و چراغ هایتان را خاموش کنید. اگر چراغ ها را روشن بگذارید سایر راننده ها فکر می کنند شما در حال حرکت بع شمت جاده هستید و قبل از شما توقف خواهند کرد. مطمئن شوید که پاهایتان را از روی پدال ترمز برداشته اید و از فلاشر هم استفاده نکنید. در این حالت تمام چراغ های خودرو باید خاموش باشند. اگر پبه پناهگاهی نزدیک هستید به داخل آن بروید؛ درغیر اینصورت داخل خودرو بمانید.

مه و گرد و غبار متراکم معمولاً زیاد طول نمی کشند. ممکن است مه و گرد و غبار کاملاً از بین نروند اما توقف کردن باعث می شود کمی از شدت آنها کاسته شود. اما همیشه به یاد داشته باشید که هنگام رانندگی در مه و گرد و غبار، توقف در دوطرف خیابان یا جاده باید آخرین گزینه شما باشد.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...