قانون حفظ فاصله ۳ ثانیه

یکی از مشکلاتی که رانندگان تازه کار همیشه با آن مواجه هستند، این است که نمی دانند مقدار دقیق فاصله با خودرو جلویی باید چقدر باشد.

قانون حفظ فاصله ۳ ثانیه

یکی از مشکلاتی که رانندگان تازه کار همیشه با آن مواجه هستند، این است که نمی دانند مقدار دقیق فاصله با خودرو جلویی باید چقدر باشد.

سه‌‌شنبه، ۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۸:۱۴

راننده ها باید همیشه حواسشان به خودروی جلویی باشد؛ تا بتوانند در مواقع لازم توقف کنند، سرعتشان را کم کنند یا در صورت بروز حوادثی نظیر ریزش کوه در جاده از بروز حادثه برای سرنشینان خودرو جلوگیری کنند.
با توجه به اینکه سرعت و شرایط جاده دو عامل اساسی در تعیین میزان فاصله هستند، نمی توان به پرسش بالا جواب قطعی داد. اما در شرایط عادی، برای تعیین فاصله مناسب با خودروی جلویی از قانون سه ثانیه استفاده می شود.

قانون سه ثانیه چیست؟
قانون سه ثانیه، راهی ساده برای اطمینان از این نکته است که فاصله خودروی شما با خودروی جلویی مناسب است. یک نقطه ثابت در مسیر خودروی جلویی تان را در نظر بگیرید، مثلاً تابلوی راهنمایی یا یک ساختمان. اگر قبل از اینکه تا سه بشمارید به آن نقطه رسیدید، فاصله شما با ماشین جلویی کمتر از میزان لازم است و باید فاصله تان را بیشتر کنید.
از این قانون می توانید برای تنظیم فاصله ایمن در مسیرهای خشک و مستقیم استفاده کنید. اما اگر در مسیرهای خیس و یخ زده یا پرپیچ و خم رانندگی می کنید یا دیدتان محدود است، باید میزان فاصله تان را کمی بیشتر کنید. همچنین اگر در مسیرهای ناهموار رانندگی می کنید، برای متوقف کردن خودرو به فضای بیشتری احتیاج خواهید داشت زیرا هر لحظه ممکن است خودروی جلویی شما ترمز کند یا بلغزد.

نکته دیگر اینکه، یک راننده خوب باید همیشه حواسش به اطرافش باشد و فضای کافی برای توقف در مواقع ضروری و اتفاقات غیرمنتظره را همیشه حفظ کند. هنگام رانندگی در خیابانی با مسیرهای فرعی متعدد هم باید بتوانید پیچیدن و دور زدن راننده جلویی را پیش بینی کنید. موقع نزدیک شدن به چهار راه هم باید حواستان باشد که هر لحظه ممکن است خودرو جلویی به خاطر زرد شدن چراغ ترمز کند. در پیچ های تند هم باید فاصله تان با خودرو جلویی به قدری باشد که راننده آن بتواند به راحتی و بدون برخورد با خودروی شما بپیچد.
گاهی اوقات حفظ فاصله لازم با خودروی جلویی، شکایت و بوق های آزاردهنده خودروهای عقبی را به همراه دارد. در این گونه موارد فقط کافی است به رانندگی ایمن و حفظ سلامتی خودتان و سایر سرنشینان خودرو فکر کنید.

بله، حتی در ترافیک
حتی در ترافیک هم باید فاصله تان را با خودروی جلویی حفظ کنید. به این دلیل ساده که شما از اتفاقی که هر لحظه ممکن است مقابلتان رخ دهد، خبر ندارید. پس باید همیشه فضای کافی برای مقابله صحیح با این اتفاقات را درنظر بگیرید.

همیشه یادتان باشد که هر لحظه رانندگی با اتفاقات غیر منتظره همراه است، اتفاقاتی که به سادگی می توان از آسیب های آنها در امان بود. حفظ فاصله با خودروی جلویی، یکی از راه های مقابله با این آسیب هاست. اگر هنگام رانندگی خودروی پشت سر شما به خودروی شما بخورد، حفظ فاصله مانع از برخورد با خودروی جلویی خواهد شد. یا در جاده های لغزنده، این حفظ فاصله مناسب است که در مواقع حساس امکان جلوگیری از لیزخوردن خودرو را به شما می دهد. پس همیشه فاصله خود را با خودروی جلویی رعایت کنید. برای این کار می توانید از قانون سه ثانیه استفاده کنید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...