آموزش رانندگی برای مبتدیان

همه ما برای اینکه چیزی را یاد بگیریم لازم است که از نقطه شروع و از مطالب پایه شروع کنیم تا بتوانیم بصورت کامل آموزش مورد نظر را یاد بگیریم. برای رانندگی نیز همین موضوع صدق می کنند اگر می خواهید رانندگی را به بهترین نحو یاد بگیرید نیاز است که از آموزش های مبتدی شروع کنید.

آموزش رانندگی برای مبتدیان

همه ما برای اینکه چیزی را یاد بگیریم لازم است که از نقطه شروع و از مطالب پایه شروع کنیم تا بتوانیم بصورت کامل آموزش مورد نظر را یاد بگیریم. برای رانندگی نیز همین موضوع صدق می کنند اگر می خواهید رانندگی را به بهترین نحو یاد بگیرید نیاز است که از آموزش های مبتدی شروع کنید.

سه‌‌شنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰:۵۳

گام به گام تا یادگیری رانندگی
۱) اول از هر چیزی باید بدانید که رانندگی کار راحتی است فقط کافیست استرس را از خودتان دور کنید و مطمئن شوید شما قطعا می توانید یک راننده حرفه ی شوید.

۲) سوار بر خودرو شوید و صندلی را تنظیم کنید. صندلی باید به گونه ی تنظیم شود که پاهای شما بر روی پدال ها کنترل کافی را داشته باشد.می توانید صندلی را به جلو و عقب ببرید تا این تنظیم را انجام بدهید.

۳) باید با پدال ها آشنایی کاملی داشته باشید.خودروهای که دنده دستی هستند شامل سه پدال می باشند ولی خودروهای دنده اتوماتیک فقط ۲ پدال دارند که شامل پدال ترمز در سمت چپ و پدال گاز در سمت راست می باشند. دقت داشته باشید در خودروهای که سه پدال شامل (گاز،ترمز ، کلاچ) دارند پای چپ برای کلاچ و پای راست برای گاز و ترمز می باشد.

۴) در این مرحله باید آینه ها را برای خودتان تنظیم کنید که بسیار در رانندگی مهم هستند و به گونه ی باید تنظیم شوند که تمام نقاط کور را پوشش بدهند.آینه وسط باید به گونه ی تنظیم شود که شما بیشترین میزان دید را از شیشه عقب داشته باشید و زیاد نباید آینه را کج کرد و آینه های بغل را بیشتر از حد به بیرون تنظیم نمایید تا نقطه های کوری وجود نداشته باشد. اگر به صورت دقیقی تنظیم شده باشد فقط راستای شانه راننده به عنوان نقطه کور خواهد بود.

۵) ترمز دستی : این ترمز را با نام ترمز اضطراری نیز می شناسند.این ترمز در سمت چپ راننده قرار داشته است که سبب می شود ماشین حرکت نداشته باشد.زمانی که می خواهید حرکت کنید فراموش نکنید که ترمز دستی را بخوابانید چون اگر غیر از این باشد لنت های که در عقب هستند ساییده می شوند.

۶) آشنایی با دنده ها : علائمی بر روی دنده وجود دارد که شما باید با آنها آشنایی داشته باشید.

علامت P : زمانی که دنده در این علامت باشد و ماشین روشن باشد ، هر چقدر هم شما گاز بدهید ماشین حرکت نمی کند .

علامت N : زمانی که دنده در این علامت باشد ماشین به مسیر خود بدون هیچ تغییری ادامه میدهد.

علامت R : زمانی که دنده در این علامت باشد ماشین دنده عقب حرکت خواهد کرد.

علامت D : زمانی که دنده بر روی این علامت باشد، اگر پای شما بر روی ترمز نباشد ماشین حرکت می کند.

۱،۲،۳: این حالت ها برای زمانی است که شما نیاز دارید ماشین قدرت بیشتری داشته باشد مثلا در سربالایی ها می توانید از آنها استفاده نمایید که ۱ نسبت به شماره ۳ قوی تر می باشد.

۷) باید با علامت های که پشت آمپر هستند آشنایی کاملی داشته باشید.

آمپر بنزین: شما به وسیله ی آن می توانید متوجه شوید که بنزین خودروی شما چقدر است که بین محدود F و E می باشد. F یعنی بیشترین میزان بنزین و E کم ترین میزان بنزین است.

آمپر آب : این آمپر درجه حرارت موتور را به شما نشان خواهد داد که بین H و C قرار داشته است.C به معنی کم ترین دما و H بیشترین دما است. این نشانگر باید در وسط باشد ولی توجه داشته باشید که در خودروهای مختلف ، این موضوع متفاوت می باشد.

سرعت سنجش : این نشانگر بر حسب کیلومتر بر ساعت می باشد.

دور موتور : این قسمت نشانگر دور موتور در دقیقه می باشد.

۸)کمربند ایمنی : کمربندایمنی جز مواردی است که همیشه توصیه می شود از آن استفاده نمایید زیرا می توان در بسیاری از تصادف ها، جان راننده و سرنشینان را نجات بدهد.

۹)دقت داشته باشید پیش از اینکه حرکت کنید همیشه ترمز را بگیرید: دقت داشته باشید اگر ماشین شما در دنده باشد و شما استارت بزنید و ماشین را روشن کنید ماشین به جلو پرت می شود و اگر ماشین شما دنده اتوماتیک باشد و دنده ماشین روی حرکت باشد وقتی شما ماشین را روشن کنید ماشین حرکت خواهد کرد.زمانی که ترمز کنید می توانید از این اتفاق ها جلوگیری نمایید.

۱۰)کلاچ را بگیرید و استارت بزنید: ماشین های که قدیمی هستند استارت شان به صورت دستی با سوئیچ است که باید برای روشن کردن ماشین سوئیچ را موافق عقربه های ساعت بچرخانید ولی اگر سوئیچ نچرخید این احتمال وجود دارد که فرمان ماشین شما قفل شده باشد برای اینکه فرمان را باز کنید نیاز است کمی با سوئیچ و فرمان بازی کنید.ماشین های که جدید هستند استارتشان به صورت کلید است.روی این کلیدها نوشته های power یا IGNITION وجود داشته است که پس از اینکه سوئیچ را در جای خود گذاشتید و زدن کلید ماشینتان روشن می شود.

۱۱) یاد بگیرید از دنده عقب به صورت صحیح استفاده کنید: افراد زیادی را شاید ببنید که حتی پس از گرفتن گواهینامه رانندگی به شما می گویند که نمی توانند به راحتی دنده عقب بگیرند.بهتر است از همین حالا مسلط به دنده عقب شوید تا بعدها مشکلی نداشته باشید.زمانی که دنده عقب می گیرید به ارامی اینکار را انجام بدهید چون اگر با سرعت زیاد و استفاده از گاز اینکار را انجام بدهید ماشین به راحتی از کنترل شما خارج خواهد شد.

در ماشین های که دنده اتوماتیک هستند دنده را روی R بگذارید ولی در ماشین های که دنده ی هستند ، دنده را روی R که معمولا در سمت راست و پایین است ، قرار بدهید.دستتان را روی صندلی شاگرد بگذارید به گونه ی که کاملا به عقب برگردید.

۱۲) استفاده از دنده جلو : در صورتی که از دنده دستی استفاده می کنید کلاچ را بگیرید و ماشین را در دنده یک قرار بدهید و کمی گاز بدهید و شروع به حرکت نمایید.اگر ماشین شما دنده اتوماتیک است پای خودتان را روی پدال ترمز بگذارید و دنده را روی D بگذارید و پایتان را از روی ترمز بردارید و به آهستگی گاز بدهید.

۱۳)درست گرفتن فرمان را فراموش نکنید: یکی از مواردی که سبب می شود شما کنترل زیادی در رانندگی داشته باشید این است که فرمان را به صورت صحیحی بگیرید. همیشه فرمان را با دو دست بگیرید.فرض کنید فرمان ماشین یک ساعت است دست راستتان را روی عدد ۳ و دست چپ تان را روی ۹ بگذارید.

۱۴) راهنما : دسته راهنما جز مواردی است که می تواند بسیار به شما کمک کند پس یاد بگیرید در زمان رانندگی به نحوه ی صحیح از آن استفاده نمایید.از دسته راهنما برای نور بالا، زدن راهنما و بوغ زدن استفاده می شود.راهنما در سمت چپ فرمان خودرو قرار داشته است.زمانی که می خواهید بپیچید یا لاین را عوض کنید باید از راهنما استفاده نمایید.وقتی راهنما را به سمت بالا ببرید چراغ های سمت راست و وقتی راهنما را به سمت پایین ببرید چراغ های سمت چپ روشن می شوند.

۱۵) عوض کردن لاین : زمان عوض کردن لاین بسیار باید دقت کنید.۲ ثانیه قبل از اینکه بخواهید لاینتان را عوض کنید باید راهنما بزنید. آینه ها را چک کنید تا از فاصله خودروهای دیگر مطمئن شوید . باید در زمان یک تا سه ثانیه لاین تان را عوض نمایید.

۱۶) رعایت فاصله با خودروهای دیگر را در رانندگی فراموش نکنید: متاسفانه در بسیاری از تصادف ها دیده می شود که رانندگان فاصله را با خودروهای جلو رعایت نمی کنند و همین سبب ایجاد تصادف می شود.در سرعت های مختلف ، میزان فاصله نیز متفاوت می باشد.شما باید دو تا پنج ثانیه فرصت برای عکس العمل برای ماشین خودتان و دیگران داشته باشید.

همه ی افرادی که می خواهند رانندگی را یادبگیرند باید به تمامی نکات ، علائم و… دقت داشته باشند و به صورت صحیح آنها را رعایت کنند.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...