نیم کلاج یا کلاج درگیر (جایگزین موقت ترمز):

فرض بگیرید در یک سربالایی اتومبیل خود را پارک کرده و بعد از انجام کار وقتی برای حرکت دادن اتومبیل آمدیم دیدیم که پشت سر اتومبیل ما وسیله ی نقلیه ی دیگری با فاصله ای بسیار کم پارک کرده است.

نیم کلاج یا کلاج درگیر (جایگزین موقت ترمز):

فرض بگیرید در یک سربالایی اتومبیل خود را پارک کرده و بعد از انجام کار وقتی برای حرکت دادن اتومبیل آمدیم دیدیم که پشت سر اتومبیل ما وسیله ی نقلیه ی دیگری با فاصله ای بسیار کم پارک کرده است.

یک‌‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳:۳۲

خوب ما بیم آن داریم که اتومبیل ما هنگام حرکت کردن به عقب رفته و با اتومبیل پشت سر برخورد کند دسته ی دنده را درون دنده ی ۱ قرار می دهیم و حالا می خواهیم پا را از روی ترمز برداریم و گاز بدهیم تا اتومبیل ما رو به جلو حرکت کند.
تا زمانی که پای ما روی ترمز قرار دارد مشکلی نیست، ولی مشکل زمانی به وجود می آید که می خواهیم پا را از روی ترمز برداشته و گاز بدهیم بنابراین در اینجا ما نیاز به ترمزی موقت داریم که بتواند باری چند لحظه ی کوتاه اتومبیل را نگه دارد تا بتوانیم پای راست را روی گاز قرار بدهیم و حرکت کنیم. راستی ترمز دستی چطور است؟ ممکن است خراب باشد.
پس بنابراین ما نیاز به روشی داریم که همیشه بتوان روی آن حساب کرد به همین جهت می توانیم از روش نیم کلاج یا کلاج درگیر استفاده کنیم تا جایگزین موقت و مطمئن برای ترمز ما باشد.
نحوه ی اجراء نیم کلاج یا کلاج درگیر:
پای راست باید روی ترمز باشد و فعلاً از روی آن جدا نشود. کلاج را تا آخر می گیریم اتومبیل درون دنده ی یک، پاشنه پای چپ باید چسبیده به کف اتومبیل بوده و با پنجه یا سینه پا کلاج را آرام آرام بالا می آوریم تا جایی که احساس کنیم صدای موتور اتومبیل عوض شده و لرزشی در اتومبیل ما بوجود آید (این نقطه از کلاج را نقطه لرزش می گوییم) کلاج را در نقطه لرزش ثابت نگه می داریم و اجازه نمی دهیم که بالاتر بیاید در اینجا کلاج ما درگیر شده و ترمز موقت برای چند لحظه درست شده است پس با خیالی راحت و سرعت عملی خوب پا را از روی ترمز برداشته و گاز می دهیم وقتی گاز شروع کرد، بایستی مرحله دوم کلاج شروع شود یعنی اینکه کلاج به اندازه ۲- ۳ میلیمتر بالاتر بیاید تا به نقطه ی حرکت اتومبیل برسد در نقطه ی حرکت چند ثانیه کلاج را نگه می داریم تا حرکت ما کامل شود بعد از اینکه حرکت کامل شد کلاج را رها می کنیم.
برای پیدا کردن نقطه ی درگیر شدن (نقطه ی لرزش کلاج) می توانیم از دور موتور نیز استفاده کنیم به این ترتیب که کلاج را باید به اندازه ای بالا بیاوریم که دور موتور ما کم کم از روی یک به سمت پایین بیاید وقتی دور موتور حداقل ۱ خط از یک پایین تر بیاید و حداکثر بین صفر و یک قرار بگیرد، بین (۰) و (۱) به نقطه ی لرزش کلاج رسیده ایم و نباید اجازه بدهیم دور موتور پایین تر بیاید در غیر این صورت اتومبیل خاموش می شود.
استفاده از نیم کلاج برای حرکت دادن اتومبیل در سربالایی به صورت دنده عقب نیز به همین ترتیب می باشد.
یعنی هر وقت مجبور شویم که ابتدای حرکت خود را در سربالایی برویم و ترس از برگشتن و پس زدن اتومبیل داشتیم از روش نیم کلاج یا کلاج درگیر استفاده می کنیم فرقی نمی کند چه بخواهیم بوصرت روبه جلو سربالایی را شروع کنیم یا بخواهیم رو به عقب سربالایی را آغاز کنیم، توصیه یم شود که از نیم کلاج یا کلاج درگیر استفاده کنیم و شرایط نیم کلاج در دنده ی عقب نیز مانند نیم کلاج رو به جلو می باشد.
نیم کلاج فقط هنگام شروع حرکت در سربالایی کاربرد دارد، بنابراین در جایی که سرازیری است چنانچه نیم کلاج انجام دهیم نه تنها کمکی نمی کند، بلکه باعث جهش اتومبیل می گردد.
سعی کنید تفاوت کاربرد آنرا درک کنید و به مهارت برسید.
هنگامی که در سربالایی مجبور به رانندگی در ترافیک سنگین و راه بندان هستیم فرصت کافی برای انجام نیم کلاج های پی در پی نداریم، بنابراین بهتر است شیوه ی حرکت دادن اتومبیل بوسیله ی سرعت عمل با گاز و کلاج را به کمک مربی محترم فرا بگیریم تا مشکلی هنگام رانندگی در اینگونه معابر نداشته باشیم.

خلاصه ی درس نیم کلاج:
۱- پای راست ترمز را فشار داده و فعلاً از روی آن جدا نشود (اتومبیل پس روی نکند)
۲- کلاج را تا انتها فشار داده و دسته ی دنده را درون دنده ی ۱ یا عقب (برحسب نیاز) می گذاریم.
۳- کلاج را آرام آرام بالا می آوریم تا صدای موتور اتومبیل عوض شده و لرزشی در اتومبیل ایجاد شود (دور موتور آرام آرام از یک پایین تر بیاید و به ۵% نزدیک شود)
۴- کلاج در نقطه ی لرزش ثابت شده، پائین تر و بالاتر نرود. چرا که نیم کلاج درست شده است.
۵- اکنون با آرامشی کامل و سرعت عمل مناسب گاز ثابت و کمی قوی تر از حرکت در کفی می دهیم (گاز قطع نشود).
۶- پس از شنیده شدن صدای گاز کلاج را فقط به اندازه ی ۲-۱ میلیمتر بالاتر می آوریم تا به نقطه ی حرکت برسد (در نقطه ی حرکت ثابت باشد).
۷- پس از حدود ۵ متر حرکت در سربالایی کلاج را آرام آرام رها کرده و حرکت عادی انجام شود.
توضیح: در تمام موارد فوق بایستی پاشنه ی پای راست و چپ چسبیده به کف اتومبیل باشد.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...