حرکت لاک پشتی (کنترل کلاج)

حرکت دادن اتومبیل به صورت سانتیمتری جهت انجام کارهایی که به دقت و مراقبت بسیار زیادی نیاز است را حرکت لاک پشتی می گوییم که فقط در دنده ی یک و دنده ی عقب قابل اجرا است.

حرکت لاک پشتی (کنترل کلاج)

حرکت دادن اتومبیل به صورت سانتیمتری جهت انجام کارهایی که به دقت و مراقبت بسیار زیادی نیاز است را حرکت لاک پشتی می گوییم که فقط در دنده ی یک و دنده ی عقب قابل اجرا است.

یک‌‌شنبه، ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸:۰۲

اوج کنترل اتومبیل زمانی است که شناخت کاملی از کلاج و نقاط مختلف کلاج را بشناسیم.
کلاج از چهار قسمت تشکیل شده است:
۱- نقطه ی صفر (انتها و پایین ترین حد کلاج)
۲- نقطه ی یک حرکت (ما بیشتر با این نقطه کار داریم چرا که سرعت اتومبیل در این نقطه به صورت سانتیمتری است)
۳- نقطه ی دو حرکت (جهت آغاز یک حرکت عادی)
۴- نقطه ی سه حرکت (بالاترین حد کلاج که رها و آزاد می شود)
حال به تشریح این نقاط می پردازیم:

نقطه ی صفر:
وقتی می خواهیم اقدام به حرکت کنیم ابتدا کلاج را تا آخر می گیریم و دسته ی دنده را درون دنده ی یک یا دنده ی عقب (به هر سمتی که نیاز باشد) قرار می دهیم که این نقطه از کلاج را نقطه ی صفر گویند. در نقطه ی صفر با این که دسته ی دنده درون دنده ی یک است ولی هر چه قدر گاز بدهیم اتومبیل حرکت نمی کند. نقطه ی صفر کلاج در همه ی اتومبیل ها یکسان است یعنی انتهای کلاج همه ی اتومبیل ها نقطه ی صفر محسوب می شود.

نقطه ی یک حرکت:
هنگام حرکت وقتی کلاج را تا آخر گرفتیم و دسته ی دنده را درون دنده ی مورد نظر گذاشتیم و آماده ی حرکت شدیم طبیعی است که اول گاز می دهیم بعد کلاج را بالاتر می آوریم تا به نقطه ی حرکت برسیم اولین نقطه از کلاج را که ارتباط بین چرخ و موتور برقرار شده و اتومبیل ما حالت حرکت به خود می گیرد و می خواهد به صورت سانتیمتری حرکت کند، نقطه ی یک حرکت می گوییم. زمانی که می خواهیم نقطه ی یک حرکت را پیدا کنیم باید به بیرون اتومبیل نگاه کنیم تا از روی میزان سرعت اتومبیل بفهمیم کلاج روی نقطه ی یک قرار دارد یا نه. فاصله ی بین نقطه ی صفر تا نقطه ی یک حرکت در همه ی اتومبیلها یکسان نیست ممکن است در یک اتومبیل این فاصله (نقطه ی صفر تا نقطه ی یک) ۲ سانتیمتر باشد و در دیگری ۳ یا ۴ یا ۵ سانتیمتر باشد.
اگر فاصله ی بین نقطه ی صفر و یک زیاد باشد می گوییم کلاج این اتومبیل بالاست و اگر این فاصله کم باشد اصطلاحاً می گوییم کلاج این اتومبیل پایین است.

نقطه ی دوم حرکت:
اگر از نقطه ی یک حرکت حداقل یک سانتیمتر کلاج را بالاتر بیاوریم ملاحظه می کنیم که شتاب اتومبیل ما بیشتر شده و حرکت به صورت عادی انجام می گیرد به این نقطه از کلاج ، نقطه دوم حرکت می گویند.

نقطه ی سوم حرکت (رها شدن کلاج):
وقتی از نقطه ی دوم حرکت کلاج را یک سانتی متر بالاتر بیاوریم اتومبیل ما باز هم با شتاب بیشتری حرکت می کند و در ضمن کلاج ما به بالاترین حد خود رسیده است و در این حالت پای ما از روی کلاج رها شده است به این نقطه از کلاج نقطه ی سوم حرکت یا رها شدن کلاج می گوییم.
حال که با نقاط مختلف کلاج آشنا شدیم این نکته را متذکر می شویم که در هنگام استفاده از این نقاط گاز ما باید حتماً ثابت بوده و هرگز قطع نشود و کلاج همانند ولوم و تنظیم کننده ی میزان سرعت اقدام کند.

طریقه ی انجام حرکت لاک پشتی (سانتیمتری):
برای اینکه بتوانیم سرعت اتومبیل را تحت کنترل خودمان داشته باشیم باید کلاج را تا آخر (نقطه ی صفر) گرفته و دنده را به یک منتقل کنیم. اکنون اتومبیل ما کاملاً ایستاده و ما می خواهیم رو به جلو بصورت لاک پشتی (سانتیمتری) حرکت کنیم. کمی گاز بصورت ثابت (طوری که قطع نشود) کلاج را آرام آرام بالا می آوریم تا کجا بالا بیاوریم؟ پاسخ این است که تا نقطه ی یک حرکت، کلاج را بالا می آوریم طوری که سرعت حرکت اتومبیل ما با سرعت لاک پشت با هم یکی بوده و به صورت سانتی متری باشد زمانی که حس کردیم سرعت ما از سرعت لاک پشت بیشتر شده بدون اینکه گاز را قطع کنیم کلاج را مجدداً باید تا نقطه ی صفر پایین ببریم وقتی کلاج را تا نقطه ی صفر پایین ببریم کلاج در این حالت باعث تقریباً ایست اتومبیل می شود لذا گاز باید ثابت باشد و کلاج بین نقطه ی صفر و نقطه یک یک حرکت جابجا شود به این شیوه ی حرکت کردن که با کنترل شدید کلاج همراه است حرکت بصورت لاک پشتی یا سانتیمتری می گوییم چرا که سرعت ما از سرعت لاک پشت تجاوز نمی کند و این بیانگر اوج کنترل کلاج است در حرکت لاک پشتی ما با نقطه ی ۲ و ۳ کلاج هیچ کاری نداریم و بعد از اتمام حرکت لاک پشتی اگر نیاز شد کلاج را آرام بالا آورده و حرکت عادی انجام می دهیم. لازم به ذکر است برای انجام حرکت لاک پشتی در جائی که حالت سرازیری دارد باید اولاً کلاج را تا نقطه ی صفر پایین ببریم ثانیاً گاز را قطع می کنیم و بوسیله ی ترمز سرعت را کنترل می نمائیم باید حرکت اتومبیل به صورت لاک پشتی را در سرازیری فقط به کمک ترمز انجام داد، در اینجا کنترل کننده ی اصلی ترمز می باشد.

موارد مصرف حرکت لاک پشتی:
۱- خروج از پارک
۲- پارک کردن اتومبیل در داخل حیاط یا پارکینگ و خارج نمودن از آن
۳- دور یک و دو فرمان
۴- پارک دوبل و بطور کلی هر جا که نیاز باشد حرکت اتومبیل بصورت بسیار کند و سانتیمتری باشد باید از حرکت لاک پشتی استفاده شود در ضمن در این گونه موقعیتها اگر سرعت بیشتر شود دقت ما کمتر می شود و احتمال تصادف و برخورد وجود دارد. بنابراین حتماً بایستی از حرکت لاک پشتی استفاده کرد.

حرکت لاک پشتی در دنده ی عقب:
در دنده ی عقب نیز باید گاز ثابت باشد و کلاج بین نقطه ی صفر و یک حرکت جابجا شود و همان حالت رو به جلو انجام می شود یعنی کنترل حرکت و سرعت اتومبیل بوسیله ی کنترل کلاج در نقطه ی صفر و یک حرکت می باشد.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...