کلاچ

وظیفه ی کلاچ سه چیز است:

کلاچ

وظیفه ی کلاچ سه چیز است:

یک‌‌شنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵:۱۷

۱- تعویض دنده ۲- وصل کردن و برقراری انتقال نیرو از موتور به چرخ جهت حرکت دادن اتومبیل ۳- خلاص کردن یا قطع کردن ارتباط موتور با چرخ.
کار با کلاچ وظیفه ی پای چپ می باشد و بهتر است که پنجه ها یا سینه ی پا روی کلاچ و پاشنه ی پا چسبیده به کف اتومبیل باشد. حال به شرح تمام حالتهای ذکر شده ی کلاچ می پردازیم.


۱- تعویض دنده
وقتی کلاچ را تا انتها می گیریم دریچه ی همه ی دنده ها باز شده و ما می توانیم دسته ی دنده را درون هر دنده ای که می خواهیم قرار دهیم.
درست مثل زمانی که ما می خواهیم وارد اتاق شویم دستگیره ی درب را به پایین فشار می دهیم تا درب آزاد شود و پس از این که درب آزاد شد آن را باز می کنیم. دنده را نیز وقتی می خواهیم از خلاص به یک یا از یک به دو و ... جابجا کنیم اول باید کلاچ را تا انتها فشار دهیم تا دریچه ی دنده ها باز شود بعد دسته ی دنده را درون هر دنده ای که می خواهیم قرار می دهیم.


۲- وصل کردن و برقراری ارتباط موتور با چرخ
وقتی ما گاز می دهیم در حال تولید نیرو هستیم نیروی تولیدی روی درجه ی دور موتور مشخص شده مثلاً وقتی دور موتور روی ۵/۱ قرار دارد (۱۰۰۰×۵/۱) یعنی ۱۵۰۰ دور در دقیقه میل لنگ در داخل موتور در حال چرخش است و اما زمانی که اتومبیل را درون دنده قرار می دهیم و می خواهیم کلاچ را بالا بیاوریم در اصل داریم این نیروی تولید شده توسط گاز و موتور را به وسیله گیربکس به چرخ منتقل می کنیم اگر این انتقال به صورت ناگهانی و سریع انجام شود باعث ایجاد شود به چرخها شده و موجب پرت شدن اتومبیل به جلو می شود. لذا برای این که به آرامی حرکت کنیم و اتومبیل ما رو به جلو پرت نشود بایستی عمل بالا آوردن کلاچ را نیز به آرامی انجام دهیم تا عمل اتصال دیسک و صفحه کلاچ به آرامی صورت گیرد. در این صورت حرکت ما نیز در کمال آرامش و به نرمی خواهد بود.


۳- خلاص کردن دنده
وقتی کلاچ را تا انتها بگیریم ارتباط بین چرخ و موتور قطع می شود یعنی صفحه کلاچ از دیسک جدا می شود و به صورت موقت دنده خلاص می شود پس از این که به صورت موقت دنده خلاص شد بایستی دسته ی دنده را به محوطه ی خلاص انتقال دهیم تا بتوانیم کلاچ را رها کنیم.

جای دنده ها
دنده ی ۱: چپ بالا (سمت چپ خلاص بالا). دنده ی ۲: از یک مستقیم پایین. دنده ی ۳: از دو خلاص راست بالا. دنده ی ۴: از سه مستقیم پایین و بالعکس. دنده ی عقب: سمت راست محوطه خلاص انتهای فنر پایین.
در هر کدام از دنده ها وقتی می خواهیم دنده را خلاص کنیم کافی است دسته ی دنده را تا وسط بیاوریم تا در موقعیت خلاص قرار بگیرد. وقتی دنده ی عقب را خلاص می کنیم یک صدای تق شنیده می شود که این صدا مخصوص خلاص شدن دنده عقب می باشد. وقتی می خواهیم دسته ی دنده را جابجا کنیم بهتر است کف دست ما روی دسته ی دنده قرار گیرد تا همه ی نیروی بازو از طریق کف دست به دسته ی دنده منتقل شود.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...