لاستیک سایی در خودرو به چه علت است؟

لاستیک به عنوان یکی از مهمترین اجزای خودرو می باشد از این رو خرابی و ترکیدگی لاستیک در حین حرکت می تواند حوادث و خطرات ناگواری همچون چپ کردن خودرو را به دنبال داشته باشد. لذا بررسی وضعیت لاستیک های خودرو امری ضروری است. در ادامه مطلب به بررسی علت های لاستیک سایی می پردازیم.

لاستیک سایی در خودرو به چه علت است؟

لاستیک به عنوان یکی از مهمترین اجزای خودرو می باشد از این رو خرابی و ترکیدگی لاستیک در حین حرکت می تواند حوادث و خطرات ناگواری همچون چپ کردن خودرو را به دنبال داشته باشد. لذا بررسی وضعیت لاستیک های خودرو امری ضروری است. در ادامه مطلب به بررسی علت های لاستیک سایی می پردازیم.

یک‌‌شنبه، ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸:۳۳

در خصوص ساييدگي لاستيک خودرو بايد به اين نکته اشاره کرد که لاستيک سايي بيشتر در خودروهاي مدل پائين ديده مي شود و دليل ساييدگي اين است که با گذشت زمان زاويه هاي تنظيم خودروها به هم مي خورد. لذا ضروري است حتمن وضعيت لاستيک ها توسط خود فرد يا تعميرکار مجرب مورد بررسي قرار گيرد و در صورت لزوم تنظيم شود.

شايان ذکر است براي تعمير خودروي خود به تعميرکار مجرب مراجعه نماييد. زيرا در برخي موارد تعميرکار با رعايت نکردن استانداردها به ساييدگي بيشتر خودرويتان کمک مي کند براي مثال هنگام تعمير جلوبندي ماشين و تعويض سيبک ها يا فنر بندي خودرو ممکن است، اين تنظيم ها به هم بخورد که اين امر خود موجب ساييدگي لاستيک خودرويتان خواهد شد. در واقع خيلي از تعمير کاران با اصطلاحات کمبر و کستر و تو اين و تو اوت آشنايي ندارند و حتي ممکن است که اين عبارات به گوششان هم نخورده باشد.

يکي از مواردي که باعث هندلينگ يا همان خوش دستي ماشين مي شود تنظيم بودن خودرو و لاستيک ها مي باشد البته گفتني است بخش عمده اي از آن مربوط به مسائل فني و طراحي خودرو مي باشد.

بر اين اساس بايد گفت که فرمان ماشين در حين حرکت نبايد به چپ يا راست منحرف شود ، حتي اگر آن را رها کنيد ، نبايد چنين وضعي پيش بيايد . گاهي ديده مي شود فرمان ماشين لرزش دارد ، که در برخي مواقع تنظيم فرمان آنقدر به هم خورده است که اصطلاحا مي گويند فرمان گيج است چون عملکرد درستي ندارد. موارد ذکر شده به علاوه بسياري از موارد ديگر مي تواند علل گوناگوني داشته باشد از جمله خرابي و سائيدگي پلوس ها گرفته تا ايراد در بالانس چرخها و يا حتي تنظيم نبودن باد لاستيک ها. که بررسي و علت يابي در مورد اين موارد را بايد به تعميرکار سپرد تا بتواند عيب اصلي را تشخصي دهد و که به عنوان مهم ترين بخش يک کار تعميراتي است.

بنابراين ساييدگي غير عادي لاستيک ها مي تواند نشانه خوبي باشد براي اينکه متوجه شويم که زمان تعويض لاستيک ها فرا رسيده است اما مهمتر اينکه به دنبال علت اين ساييدگي باشيم و بخش هاي مختلف خودرو از جمله: فرمان، جلوبندي و فنر بندي را بررسي نماييم.

 فرمان خودروها
در صورتي که در حين رانندگي شاهد کشيده شدن خودرو به يک سمت باشيد ( بخصوص زماني که فرمان را رها مي کنيد ) بهتر است در اولين فرصت ميزان باد بودن لاستيک هاي خودرويتان را چک کنيد. اما اگر باد لاستيک ها را چک کرديد و تنظيم بودند آنگاه ممکن است اشکال در جاي ديگري باشد، ممکن است ،ميل فرمان ناميزان باشد يا زاويه کمبر و کستر درست نباشند يا فرمان درست در مرکز تنظيم نشده باشد. در صورتيکه فرمان ماشين شما بيش از اندازه ناميزان باشد يا به سختي بپيچيد، بايد مارپيچ فرمان و قطعات داخلي جعبه فرمان را حتما بررسي کنيد.

 فنربندي
همانطور که مي دانيد فنر بندي ماشين از اجزاي زيادي تشکيل شده است پس لازم است که همراستايي چرخها و ياتاقانهاي آنها و بوش و ميله تعادل و بازوهاي کنترل فنر و خود فنرها را بررسي کنيد. اگر بخش هايي از فنرها دچار ساييدگي شده يا صدمه ديده اند بايد تعويض شوند که در غير اين صورت شاهد فرسودگي و صدمه ديدن زودتر از موعد ساير بخش هاي سيستم فنر بندي و خودرو خواهيم بود.
 
همراستايي
يکي ديگر از اين موارد هم راستا بودن چرخ ها است که براي هدايت کردن مناسب و درست خودرو و جلوگيري از ساييدگي لاستيک ها امري ضروري است. اين کار باعث مي شود که از ساييدگي و اصطکاک و سر خوردن چرخ ها جلوگيري شود. ضمن اينکه ميزان مصرف سوخت هم کاهش مي يابد و از وارد آمدن فشار بر روي فرمان و سيستم فنر بندي کاسته مي شود و هدايت خودرو راحت تر مي باشد. براي همراستايي و تنظيم چرخ هاي خودرو سه نوع تنظيم وجود دارد:

 زواياي کمبر، کستر و تفارب و تنافر زاويه چرخها (toe out و toe in)
اصطلاحات کمبر و کستر به معني مقدار بيرون بودن و داخل بودن قسمت جلوي چرخ مي باشد . در واقع هدف از اين تنظيم توزيع بار خودرو بطور متوازن بر روي سطح جاده است. اين موضوع موجب مي شود که فرمان دهي خودور به راحتي باشد و از ساييدگي لاستيک ها جلوگيري شود.

 زاويه کستر ميزان داخل يا بيرون بودن زاويه چرخ هاست. تنظيم بودن زوايه کستر سبب مي شود که چرخاندن فرمان خودرو راحت تر باشد. حرکت ماشين بر روي جاده از تبات بهتري برخودار باشد و برگشت فرمان در هنگام پيچيدن بهتر صورت گيرد. زواياي: &rdquo تو اين &rdquo و &rdquo تو اوت &rdquo هم از اين جهت مهم هستند . اگر انها را با پاهاي خودتان مقايسه کنيد ، اگر قسمت جلوي چرخ ها بطرف داخل متمايل باشد همانند حالتي است که نوک پاهاي شما به طرف داخل متمايل است و به عکس &rdquo تو اوت &rdquo به معني متمايل بودن نوک انگشتان بطرف خارج است. دراين صورت تنظيم نبودن اين زوايا موجب ساييدگي لاستيک ها خواهد شد.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...