آموزش مطالبی مفید در مورد فشار باد، تایر و رینگ خودرو

تنظیم فشار باد تایرها از مهمترین عواملی است که رانندگان محترم باید مورد توجه قرار دهند . فشار باد تایرها باید حداقل ماهی یکبار و حتماً قبل از هر سفر طولانی چک شود .

آموزش مطالبی مفید در مورد فشار باد، تایر و رینگ خودرو

تنظیم فشار باد تایرها از مهمترین عواملی است که رانندگان محترم باید مورد توجه قرار دهند . فشار باد تایرها باید حداقل ماهی یکبار و حتماً قبل از هر سفر طولانی چک شود .

دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹:۴۴

تنظیم فشار باد
1- تنظیم فشار باد تایرها از مهمترین عواملی است که رانندگان محترم باید مورد توجه قرار دهند . فشار باد تایرها باید حداقل ماهی یکبار و حتماً قبل از هر سفر طولانی چک شود .
2- فشار باد تایرها باید بر اساس آنچه سازنده خودرو برای تایر استاندارد خودروی مورد نظر تعیین نموده، تنظیم شود. فشار بادی که روی تایرها نوشته شده ، فشار باد ماکزیمم می باشد و مناسب شرایط سرویس نیست . معمولاً میزان باد توصیه شده توسط کارخانه سازنده خودرو در دفترچه راهنمای خودرو و همچنین به صورت برچسب در بغل درب طرف راننده یا درب صندوق عقب و یا درب داشبورد ، تعبیه شده است .
3- فشار باد زیاد و فشار باد کم هر دو موجب آسیب رسانیدن به تایر و سایش نامنظم آن می شوند . فشار باد کم باعث جابجایی بیش از حد تایر در ناحیه تماس با جاده و در نتیجه سبب تولید حرارت بیش از حد در تایر گردیده که علاوه بر کاهش عمر تایر ، می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای سرنشینان خودرو ایجاد نماید .
4- فشار باد تایرهای خودرو را قبل از حرکت و زمانی که تایرها خنک بوده و دمای آنها مشابه دمای محیط می باشند ، تنظیم نمایید . معمولاً پس از رانندگی طولانی ، فشار باد تایرها افزایش می یابد . بنابراین در این حالت چنانچه فشار باد تایراز حد توصیه شده بیشتر باشد هیچگاه آن را کم نکنید و پس از خنک شدن ،مجدداً فشار باد تایر را کنترل نمایید .
5 - میزان فشار باد تایر خود را متناسب با باری که خودرو حمل می کند تنظیم کنید . از حمل بار بیش از حد مجاز بر روی وسیله نقلیه خودداری نمایید و با افزایش باد بر اساس استاندارد اعلام شده تایر مربوطه ، میزان فشار باد را افزایش دهید . می توانید در این مورد با کارخانه سازنده خودرو مشورت نموده یا نظرات اهل فن را جویا شوید .

 شرایط رینگ مصرفی و بالانس تایر و همخوانی نوع تایر با رینگ مصرفی
1- هنگام انتخاب رینگ به نوع وسیله نقلیه، اندازه و نوع تایر توجه کنید . رینگ مورد نظر حتماً باید با استاندارد وسیله نقلیه و متناسب با نوع تایر انتخاب شود .
2- حرکات غیر عادی اتومبیل از قبیل کشیده شدن به یک جهت و یا لرزش و غیره را جدی بگیرید و در صدد رفع نقص فنی خودرو یا رینگ و یا نا بالانسی تایر اتومبیل خود برآیید .
3- اگر روی دیواره ی تایر کلمه تیوبلس (Tubeless) ذکر شده باشد بیانگر این مطلب است که تایر مذکور به شرط آنکه از رینگهای مخصوص تایر تیوبلس ( بدون نیاز به تیوب) ، جهت رینگ کردن استفاده شود احتیاجی به استفاده از تیوب ندارد . چنانچه روی دیواره ی تایر کلمه تیوبلس (Tubeless) ذکر نشده باشد بیانگر این مطلب است که تایر مذکور حتماً باید با استفاده از تیوب ، رینگ شده و آماده استفاده گردد . به این نوع تایرها تیوب تایپ (Tube type) می گویند .
4- عدم استفاده از تیوب هنگام رینگ کردن تایرهای تیوب تایپ (Tube type) عواقب خطرناک و جبران ناپذیری را برای مصرف کننده ، به دنبال خواهد داشت .
5- از رینگ های زنگ زده ، پوسیده، تابدار و جوشکاری شده مطلقاً استفاده نکنید .
6- درصورت استفاده از تایر تیوبلس دقت کنید لبه های رینگ(محل نشیمنگاه طوقه(بید) تایر) سالم باشد .
7- از هرگونه تغییرات بر روی رینگ مانند : جوشکاری ، ساج انداختن ، سنگ زنی و ... خودداری نمایید .
8- سوراخ های پیچ بر روی سطح کروی شکل حالت واشر فنری دارند . لذا از رینگ هایی که سطح کروی سوراخ های پیچ آن به هر دلیل صاف شده است استفاده ننمایید .
9- هنگام نصب تایر بر روی رینگ های آهنی اگر رنگ محل نصب طوقه تایر روی رینگ از بین رفته باشد و احتمال زنگ زدگی وجود داشته باشد، بهتر است از زدن آب و آب صابون به طوقه تایر پرهیز نمود . این امر سبب کاهش زنگ زدگی سطح داخلی رینگ شده و استحکام رینگ حفظ می گردد.
10- تایرهای روی یک محور خودرو باید از یک اندازه و از یک نوع ( هردو بایاس یا هردو رادیال) و حتی از یک مارک و یک طرح آج باشند تا بهترین قابلیت رانندگی را برای شما فراهم نمایند . نوع رینگ های بکار رفته روی یک محور نیز می باید کاملاً یکسان باشند .
11- مجموعه تایر و رینگ مورد استفاده در خودرو را حتماً بالانس دینامیک نمایید .

بازرسی تایرها
1- عمق آج تایرهای خود را مرتباً کنترل نمایید . توجه داشته باشید قبل از آنکه تایر کاملاً صاف گردد باید آن را از زیر خودرو خارج نموده و تایر نو جایگزین نمایید .
2- سنگ ها و یا سایر اشیاء خارجی می توانند موجب آسیب رساندن به تایر گردند. اشیاء خارجی را از سطح تایر خارج نمایید.
3- به منظور حفظ ایمنی خود حتماً جداره های خارجی و داخلی تایر را دقیقاً بررسی نمایید تا از نداشتن پارگی و زدگی در آن مطمئن گردید .
4- تایرهایی که کناره آن ها از حالت طبیعی خارج شده و یا آسیب دیده اند می توانند خطرناک باشند. درصورت برخورد با چنین نقصی فوراً تایر را تعویض نمایید.

5- تایر نخ زده به هیچ وجه قابل اطمینان نیست . زمانی که تایر نخ زده شد ، به منظور حفظ جان خود و ایمنی خودرو آن را به سرعت تعویض نمایید .


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...