نکاتی کاربردی در مورد شیوه نگهداری از خودرو

نگهداری از خودرو همانند هر وسیله دیگری مستلزم رعایت یک سری موارد می باشد که در صورت عدم توجه و رسیدگی به این مسائل متحمل هزینه های گزافی خواهید شد، به علاوه طول عمر خودرویتان نیز کاهش می یابد. در ادامه با ما همراه باشید تا مهمترین نکات در مورد نگهداری خودرو را بررسی کنیم.

نکاتی کاربردی در مورد شیوه نگهداری از خودرو

نگهداری از خودرو همانند هر وسیله دیگری مستلزم رعایت یک سری موارد می باشد که در صورت عدم توجه و رسیدگی به این مسائل متحمل هزینه های گزافی خواهید شد، به علاوه طول عمر خودرویتان نیز کاهش می یابد. در ادامه با ما همراه باشید تا مهمترین نکات در مورد نگهداری خودرو را بررسی کنیم.

یک‌‌شنبه، ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳:۵۲
بی تردید سالم ماندن هر وسیله الکترونیکی و مکانیکی تا حد زیادی بستگی به چگونگی نحوه استفاده و نگهداری آن وسیله دارد، تا با گذشت زمان، از کیفیت و کارایی آن کاسته نشود. گفتنی است خودرو نیز از این قاعده مستثنا نبوده و سهل انگاری و عدم رسیدگی به خودرو می تواند به قیمت جان سرنشینان آن تمام شود.

در این خصوص با بررسی نکاتی کاربردی در مورد چگونگی نگهداری خودرو می پردازیم. توصیه می شود با رعایت این نکات حیاتی هم طول عمر خودرویتان را افزایش دهید و هم از احتمال خراب شدن ناگهانی خودرویتان جلوگیری به عمل آورید.
 
تعویض شمع خودرو هر 20 یا 30 هزار کیلومتر
توصیه می شود هر 20 یا 30 هزار کیلومتر شمع خودرو را تعویض کنید. شمع خودرو در نتیجه زیاد کار کردن و تحمل گرمای زیاد و حرارتی که از جریان الکتریسیته ناشی می‌شود، دچار آسیب می‌ گردد و در واقع قسمت بالایی شمع که جنس آن فلزی است، خورده می‌ شود. براین اساس در نتیجه سوختن موادی مانند بنزین در فضایی که شمع قرار دارد، املاح این سوختگی بر روی شمع یک لایه از فلزی مانند سرب باقی می‌  گذارد که به تدریج در تولید جرقه اختلال ایجاد می‌ کند. این اختلال باعث خام سوزی و ناقص کار کردن موتور و در نتیجه فشار آمدن به موتور و افزایش مصرف سوخت می‌ شود.

 تنظیم باد لاستیک حداقل ماهی یک بار
حتما فشار باد لاستیک ها را حداقل ماهی یک بار چک کنید. میزان فشار باد توصیه شده توسط کمپانی، اکثراً در پشت درپوش درب باک بنزین و یا داخل درب صندوق عقب و یا روی ستون وسط (B) سمت راننده نوشته شده است. علت لرزش فرمان در سرعت های بالا، را می توان بالانس نبودن چرخ ها دانست. توصیه می شود هر سه ماه یک بار، قطعات جلوبندی، سیستم فرمان و سیستم تعلیق توسط مکانیک مورد بازدید قرار گیرد. همچنین بنابر زمان ذکر شده در دفترچه راهنما، تایرهای خودرو را باهم جا به جا کنید.

 تعویض صافی بنزین خودرو در هر 5000 کیلومتر
به سبب کیفیت پایین بنزین موجود در کشورمان، بهتر است صافی بنزین خودرو را هر 5000 کیلومتر تعویض کنید. ضرورت تعویض صافی بنزین به آن علت است که جایگاه‌ های سوخت از فیلترینگ مناسبی برخوردار نمی باشند. به علاوه مخزن برخی از کامیون‌ های حمل بنزین نیز تمیز و بدون املاح نیست، چراکه بسیاری از این کامیون ها به صورت اختصاصی برای حمل بنزین نمی باشد و علاوه‌ بر بنزین، گازوئیل، نفت سیاه و سایر اقلام فرآورده های نفتی را نیز جا به جا می‌ کنند که همین امر موجب ایجاد رسوبات فراوانی می شود.
 
تعویض تسمه تایم خودرو در هر 60000 کیلومتر
توصیه می شد تسمه تایم خودرو را هر 60000 کیلومتر تعویض کنید. همچنین  بهترین تسمه تایم برای هر خودرو، همان مدلی است که کارخانه تولیدی خودرو معرفی می کند.

  تعویض فیلتر روغن و فیلتر هوا در هر 5000 کیلومتر
سعی کنید فیلتر روغن و فیلتر هوا در هر 5000 کیلومتر تعویض نمایید. البته گفتنی است تعویض فیلتر هوا بستگی به شرایط آب و هوایی دارد. و در شهرهایی که میزان ریز گردها و غبار در آنها بیشتر است، باید فیلتر هوای خودرو زودتر تعویض گردد. زمان پیشنهادی کارشناسان برای تعویض فیلتر هوا بین 5 تا 10 هزار کیلومتر کارکرد است. همچنین توصیه می شود تمیز کردن فیلتر هوای خودرویتان را به افراد خبره  بسپارید که از ماسک‌ ها و دستکش‌های ویژه استفاده می‌ کنند زیرا ذرات موجود در آن سرطان‌ زا می باشد.

 از هل دادن خودروهای انژکتوری جهت روشن کردن خودداری کنید.

توصیه می شود ماهی یک بار کولر خودرو را به مدت چند دقیقه روشن کنید. این کار از مخلوط شدن گاز کولر با روغن مخصوص آن جلوگیری می‌ کند.

با روشن شدن چراغ استاپ، حتمن در اولین فرصت خودرو را متوقف نمایید و با نمایندگی مربوطه تماس بگیرید. در واقع چراغ استاپ، چراغی برای اعلام خطر است و روشن شدن آن به این معنا است که خودرو بیش از حد داغ شده، ترموستات آن عملکرد درستی ندارد، یا سطح روغن آن پایین آمده و....
همچنین فراموش نشود هنگام روشن شدن چراغ استاپ هرگز در خودرو نمانید و از آن پیاده شوید.

 در صورت روشن شدن چراغ چک، خودرو را خاموش کنید و بست باتری را چند ثانیه جدا نموده و سپس مجدد اتصال دهید. در صورتی که چراغ چک خاموش نشد، به نمایندگی مراجعه نمایید. علت روشن شدن چراغ چک در واقع اختلال در سنسورهای خودرو می باشد؛ براین اساس اگر هر کدام از سنسورها که در خودرو به کار رفته اند، مانند سنسور انژکتور، ABS و یا هر کدام از مدارهای خودرو، دچار مشکل شوند، گزارش آن به ECU می‌ رود و این چراغ روشن می‌ شود. که در این شرایط توصیه می شود با مراجعه به تعمیرگاه و با استفاده از دستگاه دیاگ ، مشکل خودرویتان را رفع کنید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...