حریم تقاطع

در این مطلب میخواهیم توضیحاتی درمورد حریم تقاطع به شما عزیزان بدهیم.

حریم تقاطع

در این مطلب میخواهیم توضیحاتی درمورد حریم تقاطع به شما عزیزان بدهیم.

دوشنبه، ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶:۴۵

حق تقدم عبور عبارت است از الویت حق عبور وسیله نقلیه ای زودتر از وسایل نقلیه دیگر یا از پیاده ها و بالعکس. به عبارت دیگر اگر دو یا چند وسیله نقلیه در یک زمان از یک تقاطع عبور نماید برخوردشان با یکدیگر قطعی است.

بنابراین، مقررات خاصی برای حق تقدم عبور وسایل نقلیه تعیین شده است، که رعایت آن برای رانندگان اجباری اس .

در حق تقدم عبور تکلیف رانندگان به هنگام عبور از تقاطع ها، میدان ها و گردش ها با تعیین علائم، تابلوها، خط کشی ها و فرمان های پلیس مشخص می شود.

باید دانست که فرمان پلیس بر تمام فرامین دیگر مقدم بوده و رعایت آن از طرف همه الزامی است.

با دانستن حریم تقاطع، حق تقدم نیز رعایت میشود. فقط باید با حریم تقاطع آشنا باشید.

توضیجاتی در مورد حریم تقاطع:
در تقاطع هایی که تابلو و علائم رانندگی مثل تابلوی ایست وجود دارد، خودرویی که تابلو در مسیر آن وجود دارد باید توقف کرده و به سایر اتومبیل ها اجازه حرکت دهد.

حریم تقاطع در تقاطع های بدون علائم
در تقاطع هایی که علائم راهنمایی رانندگی وجود ندارد حق تقدم به صورت زیر است:

  • در تقاطع هم عرض اگر دو وسیله نقلیه ای که روبروی یکدیگر در حرکتند بخواهند با هم وارد خیابان مجاور واحدی شوند، حق تقدم عبور با وسیله ای که روبروی یکدیگر در حرکتند بخواهند با هم وارد خیابان مجاور واحدی شوند، حق تقدم عبور با وسیله ای است که به سمت راست گردش می کند.
  • هر گاه دو یا چند وسیله نقلیه از دو یا چند راه مختلف به تقاطع هم عرض برسند، حق تقدم عبور با وسیله نقلیه ای است که در طرف راست وسیله نقلیه دیگر قرار دارد.
  • هنگام ورود به میدان ها حق تقدم عبور با وسایل نقلیه ای است که در درون میدان در حال حرکت هستند.
  • در سه راه ها حق تقدم عبور با وسایل نقلیه ای است که به طور مستقیم و در سمت و مسیر مجاز حرکت می کند حتی اگر عرض خیابانی که مسیر آن است از عرض راه تلاقی کننده کمتر باشد.
  • در برخورد راه اصلی با راه فرعی حق تقدم در مقررات رانندگی با وسیله ای است که از راه اصلی عبور می کند. رانندگانی که از راه فرعی وارد راه اصلی می شوند، باید پیش از ورود به راه اصلی، در صورت لزوم توقف نموده و پس از رعایت حق تقدم عبور وسایل نقلیه ای که در مسیر مجاز خود در راه اصلی و با سرعت مجاز عبور می کنند، وارد این راه بشوند.
  • در خیابان یا تقاطعی که وسایل نقلیه روبروی یکدیگر حرکت می کنند، هر گاه وسیله ای بخواهد گردش به چپ کند حق تقدم با وسیله نقلیه ای است که مستقیم و در مسیر مجاز عبور می نماید. در محل توقف (پارک) کنار خیابان حق تقدم با وسیله ای است که ضمن حرکت به عقب مشغول توقف یا پارک کردن است.

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...