سوالات متداول ایرانیان خارج از کشور در خصوص نظام وظیفه

مطلب زیر قسمتی از سوالات متداول در مورد وضعیت نظام وظیفه دانش اموزان و دانشجویان خارج از کشور و بر گرفته از سایت رسمی نظام وظیفه می باشد

سوالات متداول ایرانیان خارج از کشور در خصوص نظام وظیفه

مطلب زیر قسمتی از سوالات متداول در مورد وضعیت نظام وظیفه دانش اموزان و دانشجویان خارج از کشور و بر گرفته از سایت رسمی نظام وظیفه می باشد

دوشنبه، ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۶:۲۱

1 - دانش آموزان و دانشجویان خارج از کشور در صورت فراغت ، اخراج ویا ترک تحصیل تا چه مدت می بایست خود را به وظیفه عمومی معرفی نمایند؟

 اینگونه مشمولان حداکثر 1 سال از تاریخ فراغت ، اخراج یا ترک تحصیل فرصت دارند خود رابه وظیفه عمومی معرفی نمایند .

2 - آیا مشمولی که دارای معافیت تحصیلی دانش آموزی یا دانشجویی خارج از کشوراست می تواند به دفعات متعدد به کشور مسافرت نماید؟

صدور مجوز تردد سالانه برای این گروه از مشمولان در اختیار وزارتخانه های مربوطه میباشد و تردد مشمولان در سنوات مجاز تحصیلی میسر بوده و دفعات تردد نباید مانعی برای فراغت از تحصیل در سنوات مجاز باشد .

3 - سنوات تحصیل دانشجویان در خارج از کشور چگونه میباشد؟

سنوات تحصیلی دانشجویانی که با مجوز وظیفه عمومی از کشور خارج شده اند و دارای معافیت تحصیلی میباشند ، همانند دانشگاه های داخل کشور میباشد وفرقی باهم ندارند.


 4 - آیا دانشجویان انصرافی در خارج از کشور حق تحصیل مجدد را دارند؟

کلیه دانشجویان دانشگاه های داخل و خارج از کشور که دارای معافیت تحصیلی می باشند، در طول دوره تحصیل (از دیپلم تا دکتری  )، فقط یکبار حق انصراف داشته و با شرط اینکه 1سال ازتاریخ انصراف آنان سپری نشده باشد ، ثبت نام و صدور معافیت تحصیلی در دانشگاه جدید (مورد تایید وزارتخانه های علوم و تحقیقات ، بهداشت و آموزش پزشکی ) بلا مانع می باشد .

 

 5 - دربازگشت از سفر های خارج از کشور با مشمولانی که به موقع به کشور وارد شده لیکن با تاخیر خود را به وظیفه عمومی معرفی نموده اند چگونه رفتار خواهد شد؟ 

 از شش ماه تا یکسال از خروج مجدد ایشان جلوگیری خواهد شد .

6 - شرایط صدور معافیت تحصیلی برای دانش آموزانی که قبل از سن مشمولیت از کشور خارج شده اند چیست ؟

چنانچه دانش آموز قبل از سن مشمولیت مقیم خارج از کشور باشد، باید با اخذ گواهی اشتغال به تحصیل از دبیرستان مربوطه و تایید آن توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در محل اقامت ،مدارک را به مرکز امور بین الملل مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ارسال و پس از درخواست معافیت تحصیلی این وزارت خانه ،در صورت تایید سازمان وظیفه عمومی معافیت تحصیلی صادر گردد .

7 -  در چه مقطع تحصیلی می توانیم برای ادامه تحصیل در خارج از کشور مجوز بگیریم؟

صدور مجوز خروج به منظور ادامه تحصیل در خارج از کشور صرفا برای فارغ التحصیلان لیسانس و بالاتر(تامقطع دکترای غیر پزشکی و تخصصی پزشکی ) فاقد غیبت ، پس از پذیرش مراکز پذیرفته شده و با سپردن وثیقه به وظیفه عمومی ، امکان پذیر می باشد.

 8 - شرایط صدور معافیت تحصیلی برای مشمولانی که در خارج از کشور دیپلم اخذ کرده اند و متقاضی تحصیل در دانشگاه های کشور خارجی هستند ،چیست؟

این گونه مشمولان چنانچه در رشته ودانشگاه هایی که مورد تایید (وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی) باشد به شرط عدم ورود به غیبت ،مشغول تحصیل شوند پس از درخواست معافیت تحصیلی توسط وزارت علوم و تحقیقات و یا وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی  تا رسیدن به درجه دکتری میتوانند از معافیت تحصیلی بهره مند شوند .

9 - شرایط انتقال به کشور دانشجویانی که با استفاده از معافیت تحصیلی در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند براساس چه معیاری خواهد بود ؟

شرط انتقال دانشجویان ذکر شده این است که از تاریخ شروع به تحصیل آنان  در دانشگاه خارج از کشور بیش از یکسال سپری نشده باشدو در صورت  با ارائه مدارک انصراف از دانشگاه خارج از کشور توسط وزارت علوم ، موافقت نامه دانشگاه مقصد (ایران) و نامه درخواست وزارت علوم و تحقیقات یا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی موضوع توسط سازمان وظیفه عمومی بررسی شده  و معافیت تحصیلی صادر می گردد. 

10 - لازمه صدور معافیت تحصیلی برای دانش آموزان خارج از کشور چیست؟

قبل از سن مشمولیت از  خارج از کشور شده باشند ، تحصیل آنان در دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی پیوسته و به صورت مستمر باشد و مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی خود را در خارج از کشور اخذ نموده باشند .

11 - دانشجویانی که با استفاده از معافیت تحصیلی در خارج از کشور به تحصیل اشتغال دارند .چنانچه درحین تحصیل به کشور مراجعت کنند ،ظرف چه مدت باید از کشور خارج شوند ؟

مدت حضوردانشجویان خارج از کشور ، درایران به عهده وزارت علوم و تحقیقات میباشد ومی بایست حداکثر ظرف3 ماه از کشور خارج شوندو در صورتی که درخواست حضور به مدت بیشتری دارند میبایست با مجوز وزارت علوم باشد.  

12 - نحوه رفتار بامشمولی که در خارج از کشور تحصیل می کند و پس از مراجعت به کشور ظرف مدت 6 ماه ازکشور خارج نشود چگونه است ؟

چنانچه مشمولی به منظور خروج از کشور به مدت بیشتری نیاز داشته باشد ،این مدت درصورت پیشنهاد وزارت علوم و موافقت سازمان وظیفه عمومی ناجا تا 6 ماه دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود.

13 - نحوه رسیدگی به درخواست مشمولان خارج از کشور چگونه است؟

مشمول باید با مراجعه به نمایندگی یا کنسولگری دولت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت ،مدارک خود را ارائه کند تا پس از بررسی و تایید وزارت خارجه ،مدارک را برای بررسی و اقدامات لازم به سازمان وظیفه عمومی ناجا ارسال کنند .

14 - آیا برای دوره تافل معافیت تحصیلی صادر میگردد؟

به افرادیکه در سن مشمولیت بوده ودر خارج از کشور دوره تافل را سپری میکنند معافیت تحصیلی تعلق نخواهد گرفت .


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...