ترمز دستی برقی خودرو چگونه کار می‌کند؟

ترمزدستی برقی یکی از امکاناتی است که در بسیاری از خودروهای امروزی دیده می‌شود. ترمزدستی برقی اولین بار در سال ۲۰۰۱ مورد استفاده قرار گرفت و بعداً استفاده از آن بر روی خودروها گسترش یافت.

ترمز دستی برقی خودرو چگونه کار می‌کند؟

ترمزدستی برقی یکی از امکاناتی است که در بسیاری از خودروهای امروزی دیده می‌شود. ترمزدستی برقی اولین بار در سال ۲۰۰۱ مورد استفاده قرار گرفت و بعداً استفاده از آن بر روی خودروها گسترش یافت.

پنج‌‌شنبه، ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵:۴۷

در حالت کلی، دو نوع ترمزدستی الکترونیکی وجود دارد که تفاوت‌هایی با هم دارند. در نوع اول، ترمز‌های عقب به وسیله کابل (مانند ترمز دستی‌های مکانیکی) فعال می‌شوند، با این تفاوت که یک موتور برقی کار دست راننده را انجام داده و نیروی مورد نیاز برای فعال‌سازی ترمزدستی را تامین می‌کند. در این خودروها، ترمزدستی با فشردن یک دکمه، فعال یا غیرفعال شده و توسط یک چیپ الکترونیکی تنظیم می‌گردد.

ولی در نوع دوم، موتور الکتریکی ترمز دستی در کالیپر ترمز چرخ عقب جاسازی شده است. در این سیستم هیچ گونه کابلی وجود ندشته و ترمزدستی به واسطه نیروی الکتریکی فعال می‌گردد، در صورت فشردن دکمه و فعال شدن ترمزدستی، چراغ نمایشگر روی دکمه فعال سازی روشن شده و صدای هشدار نیز شنیده می‌شود. برای غیرفعال کردن سیستم  هم می‌‌توانید از همان دکمه استفاده کنید. در اغلب خودروهای دارای این سیستم، بعد از قرارگیری دنده در حالت حرکت و فشردن پدال گاز (اگر راننده کمربند ایمنی را بسته باشد ) ترمزدستی به صورت اتوماتیک غیرفعال می‌شود.

ترمز دستی برقی بهتر است یا مکانیکی؟
یکی از دلایلی که فناوری ترمز دستی برقی خیلی زود در بسیاری از خودروها مورد استفاده گرفت و به یکی از محبوب‌ترین امکانات خودرو‌ها تبدیل شد، ایمنی آن‌ بود. اگر از اتومبیل‌هایی که ترمز دستی مکانیکی بهره می‌بردند استفاده کرده باشید، متوجه می‌شوید که پس از مدتی مکانیزم نگه دارنده ترمز دستی به خوبی عمل نمی‌کند و نیاز به سرویس دارد؛ این موضوع می‌تواند بسیار خطرساز و حادثه‌آفرین باشد. در واقع ترمز دستی برقی این مسئله را به طور کلی حل کرده است؛ زیرا وضعیت چرخ‌ها به صورت لحظه‌ای توسط ECU یا همان کامپیوتر خودرو آنالیز می‌شود. در صورتی که چرخ‌ها بر روی مسیر‌های شیب‌دار قرار گرفته باشند، کامپیوتر خودرو با اعمال نیروی بیشتر به چرخ‌های عقب مانع از حرکت اتومبیل می‌شود. حرکت با ترمز دستی مکانیکی فعال خصوصاً زمانی که سرویس نشده باشد امکان دارد سهواً صورت بگیرد که فشار بسیاری به خودرو وارد می کند و می تواند موجب صدمات شدیدی شود اما در خودروهای دارای ترمز پارک برقی، در صورت آزاد نکردن ترمز پارک، با حرکت خودرو ترمز پارک برقی خود به خود غیر فعال شده و از صدمات احتمالی جلوگیری می شود. نکته دیگری که وجود دارد ترمز پارک مکانیکی را هر فردی می تواند آزاد کند و باعث بروز حادثه شود ولی آزاد کردن ترمز پارک برقی فقط توسط راننده و با نگاه داشتن پدال ترمز انجام می شود. در واقع شما با بهره‌گیری از فناوری ترمز دستی برقی، یک سیستم ترمز هوشمند خواهید داشت که همیشه مراقب وضعیت خودرو شما است.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...