داشتن رانندگی ایمن‌تر با ترک شش رفتار خطرناک

امروزه عواملی که حواس راننده را از کنترل خودرو و مسیر پرت می‌کنند، بسیار زیاد شده‌اند و به سادگی ممکن است که راننده به دلیل حواس پرتی از کنترل خودرو و واکنش به موقع در مواقع بحرانی غافل شود و اتفاقی ناگوار رخ دهد.

توسط موسسه GEM مطرح شد

داشتن رانندگی ایمن‌تر با ترک شش رفتار خطرناک

امروزه عواملی که حواس راننده را از کنترل خودرو و مسیر پرت می‌کنند، بسیار زیاد شده‌اند و به سادگی ممکن است که راننده به دلیل حواس پرتی از کنترل خودرو و واکنش به موقع در مواقع بحرانی غافل شود و اتفاقی ناگوار رخ دهد.

پنج‌‌شنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲:۱۷

بنابراین ضروری است تا مهمترین عواملی که باعث اختلال و حواس پرتی راننده در کنترل خودرو می‌شود را شناسایی کرده و انجام آنها را به حداقل برسانیم تا رانندگی ایمن و مطمئنی داشته باشیم.

از این رو موسسه GEM Motoring Assist انگلیس مطلبی را در خصوص مهم‌ترین عواملی که باعث حواس پرتی راننده حین رانندگی می‌شود، منتشر کرده که بهتر است با رعایت کردن آن تمرکز بیشتری روی کنترل خودرو داشته باشیم.

۱. تلفن همراه خود را کنار بگذارید
به جز در مواقع خیلی ضروری؛ هرگز نباید از تلفن همراه در حین رانندگی استفاده کرد. بهتر است آن را از دسترس دور گذاشت تا برای کار کردن با آن وسوسه نشوید. بهتر است تلفن همراه را بی صدا کرده در هنگام رانندگی آن را در کنسول میانی قرار داد. بدین ترتیب پیام‌ها حواس راننده را پرت نکرده، اما برای استفاده ضروری تلفن همراه همچنان در دسترس است.

۲. مقصد را مشخص کنید
بهتر است قبل از حرکت برنامه ریزی سفر را انجام داده باشید تا مسیر تقریبی خود را بدانید، اگر قبلا به مقصد مورد نظر سفر نکرده‌اید، بهتر است از نرم افزارهایی مسیریاب بهره ببرید تا راه مناسب را به شما پیشنهاد دهند. بدین ترتیب شما می‌دانید که کجا باید بپیچید و از چه مسیری باید بروید، از این رو استرس شما در حین رانندگی کمتر شده که به تبعیت آن کنترل خودرو نیز برایتان ساده‌تر می‌شود.

۳. موسیقی‌های مورد علاقه خود را مشخص کنید
موسیقی‌هایی که قصد دارید در حین رانندگی به آنها گوش دهید را در یک لیست مورد علاقه، سی دی، فلش یا حتی موج رادیویی مشخص کنید. این اقدام سبب می‌شود که دیگر برای گوش کردن به موزیک مورد علاقه خود در حین رانندگی زحمت نکشید. همچنین صدای سیستم صوتی را در حالتی معقول و به نسبت پایین نگه داشته تا نسبت به اتفاقات اطراف خود هوشیاری لازم را داشته باشید.

۴. خودرو را با رستوران اشتباه نگیرید
اگر صبح‌ها با ماشین به سرکار می‌روید، بهتر است صبحانه خود را قبل از خروج از منزل میل کنید. در سفرهای طولانی نیز برای استراحت توقف کنید و در آن لحظه اقدام به خوردن تنقلات و غذا کنید. درست است که در خودرو جا لیوانی تعبیه شده، اما زمانی که در حال رانندگی هستید، خوردن و آشامیدن باعث کاهش تمرکز شما نسبت به کنترل خودرو می‌شود.

۵. همواره هوشیار و سرحال باشید
سفرهای طولانی و رانندگی مدام، باعث خستگی و بی حوصلگی راننده می‌شود و رفته رفته از تمرکز وی در کنترل خودرو می‌کاهد. بدین ترتیب بهتر است بعد از هر دو ساعت رانندگی یا طی کردن مسافت ۱۶۰ کیلومتر، استراحتی ۱۵ دقیقه‌ای داشت. در این مدت می‌توان از خودرو پیاده شد، در هوای آزاد کمی قدم زد، قهوه یا چای نوشید و یا حتی چرتی کوتاه زد تا انرژی لازم را برای ادامه مسیر به دست آورید.

۶. حواستان به سرنشنیان باشد
اگر درون خودرو کودکی خردسال را به همراه دارید، مطمین شوید که چیزی برای سرگرم شدن و یا سرگرم کردن وی درون خودرو وجود دارد تا حواس شما را در حین رانندگی پرت نکند؛ چراکه در غیر این صورت باید هر ۵ دقیقه منتظر شنیدن سوال کی به مقصد می‌رسیم از طرف آنها و بازی گوشی‌های دیگری باشیم که همگی باعث عجله و یا اختلال در تمرکز راننده می‌شوند. نوجوانان درک بیشتری از خطر دارند، بدین ترتیب از آنها می‌توان به عنوان اهرم‌های کنترلی ثانویه درون خودرو استفاده کرد.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...