مفهوم خط کشی های جاده و نمونه سوالات آیین نامه رانندگی

یکی از مباحث مهمی که در نمونه سوالات آیین نامه رانندگی بسیار از آن سوال آمده است، مفهوم خط کشی های خیابان و جاده ها است.

مفهوم خط کشی های جاده و نمونه سوالات آیین نامه رانندگی

یکی از مباحث مهمی که در نمونه سوالات آیین نامه رانندگی بسیار از آن سوال آمده است، مفهوم خط کشی های خیابان و جاده ها است.

پنج‌‌شنبه، ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵:۵۳

در کتاب آیین نامه هم در مورد این مبحث حدود ۵ صفحه صحبت شده است. برای آشنایی بیشتر با نمونه سوالات مربوط با خط کشی ها و آموختن این مبحث تا انتها این مطلب با ما همراه باشید.

مفهوم خط کشی ها در رانندگی
در قوانین رانندگی ۲ نوع خط کشی وجود دارد، خط کشی های طولی و عرضی، خط کشی های سطح خیابان برای منظم کردن راه ها و راهنمایی رانندگان برای انتخاب مسیر استفاده میشود. خط کشی های عرضی مانند خط کشی عابر پیاده و خط توقف در گذرگاه ها هستند، و خطوط طولی، مانند: خط ممتد، خط دوبله، خط بریده و خطوط ترکیبی هستند که در ادامه به توضیح تمام این موارد خواهیم پرداخت.

خط کشی های طولی در نمونه سوالات آیین نامه رانندگی

۱- خط طولی ممتد
زمانی که این خط در جاده وجود داشته باشد رانندگان نباید به هیچ وجه از روی آن عبور کنند. اگر این خطوط در وسط جاده باشد رانندگان نمیتوانند به هیچ وجه از روی آن عبور کنند و وارد دور برگردان و شده یا در خیابان های دارای خطوط طولی گردش نمایند. گاهی در جاده ها دو خط طولی ممتد کشیده میشود که به معنای تاکید بیشتر است.

۲- خط ممتد و مقطع ترکیبی
در این نوع خط کشی دو خط وجود دارد که یک طرف خط ها ممتد بوده و یک طرف بریده بریده، به همین دلیل به آن خط ممتد و مقطع میگویند، در این نوع از خط کشی رانندگانی که در سمت خط های مقطع هستند میتوانند از روی آن عبور نمایند. که در هنگام پاسخ به نمونه سوالات آیین نامه رانندگی بسیاری از هنرجویان این دو را باهم اشتباه میگیرند.

۳- خط هاشور
خطوط هاشور برای این کشیده میشوند که ترافیک را از کنار موانع عبور دهند.

۴- خط زیگزاگ
این نوع خط ها در حاشیه راه ها کشیده میشوند و ایستادن و عبور کردن از روی آنها ممنوع است.

۵- خطوط پارک
خطوط پارک در حاشیه خیابان به سه شکل مورب، عمودی و نمایی کشیده میشوند که میتوانید انواع مختلف آن را در تصویر مشاهده کنید.

انواع خط کشی عرضی در نمونه سوالات آیین نامه رانندگی

۱- خط کشی عبور پیاده
این نوع خط کشی در تقاطع ها و محل های معینی از راه ها برای عبور عابران پیاده کشیده میشوند و رانندگان باید پشت آنها توقف کنند.

۲- خط ممتد ایست
این خط در تقاطع ها یا پیش از خطوط راه آهن کشیده میشود و رانندگان موظف هستند پشت آن توقف نمایند.

۳- خطوط توقف منقطع
زمانی که رانندگان این خطوط را مشاهده میکنند باید پشت آنها توقف کنند و با کاستن سرعت و رعایت حق تقدم وارد راه اصلی شوند.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...