کاهش استرس در رانندگی

برای کاهش استرس در آزمون عملی رانندگی باید عوامل ایجاد آن ‌را بشناسید و اگر قرار است برای کنترل استرس ازمون شهری رانندگی اقدامی انجام دهیم باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید و روش‌های رفع استرس در امتحان رانندگی را بیاموزید تا بتوانید بر اعمال و رفتار خود احاطه داشته باشید.

کاهش استرس در رانندگی

برای کاهش استرس در آزمون عملی رانندگی باید عوامل ایجاد آن ‌را بشناسید و اگر قرار است برای کنترل استرس ازمون شهری رانندگی اقدامی انجام دهیم باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید و روش‌های رفع استرس در امتحان رانندگی را بیاموزید تا بتوانید بر اعمال و رفتار خود احاطه داشته باشید.

سه‌‌شنبه، ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹:۴۶

استرس آزمون عملی رانندگی کاملا طبیعی است
برای شرکت در هر آزمونی و به طور کلی برای شرکت در هر چالشی وجود هیجان واجب است. وجود استرس نیز امری کاملا طبیعی است. پس باید بدانید که اگر استرس دارید عادی است و مشکل خاصی وجود ندارد.

اگر هنرجویی را می‌بینید که ظاهرا استرس ندارد با موارد استثنا مواجه شدید و به خود تلقین نکنید که استرس شما غیر طبیعی است. اما استرس زمانی که بر عملکرد و کارآیی شما تاثیر منفی می‌گذارد نشان می‌دهد که مهارت و توانایی کنترل اعصاب و احساسات خود را از دست داده‌اید و باید به فکر چاره باشید.

بالابردن شناخت از خود
اولین قدم کاهش استرس در امتحان شهری آن است که تشخیص دهید چه شرایطی برای شما استرس آور است. چند دسته را نام می‌بریم که عمدتا استرس‌های درونی‌ آن‌ها را می‌توان تقسیم بندی کرد:

دسته اول : افراد کمال‌گرا که تصور می‌کنند باید برای هر آزمونی ماکزیمم آمادگی را داشته باشند، این افراد در بسیاری از مواقع به ماکزیمم آمادگی نمی‌رسند بنابراین در اکثر مواقع دچار استرس آزمون شهری رانندگی می‌شوند.

دسته دوم : افراد منفی‌باف، افرادی که تحت هر شرایطی خود را بازنده می‌پندارند. همیشه می‌گویند نمی‌شود و نمی‌توانم. همیشه به بدترین سناریوی موجود فکر می‌کنند. اغلب اعتماد به نفس کمی دارند و نمی‌توانند ذهنیت منفی خود را عوض کنند. استرس آزمون عملی رانندگی در این افراد با موجی از افکار منفی همراه است.

دسته سوم : افرادی که از موقعیت خود تحلیل درستی ندارند. در واقع نمی‌دانند که هر میزان هم حرفه‌ای و با مهارت باشند شرایط آزمون متفاوت است. به محض اولین خطا گویی در چاله‌ای افتاده‌اند و به خود اجازه بیرون آمدن نمی‌دهند.

به دلیل آنکه اصلا تصور نمی‌کردند که ممکن است بخشی از آزمون اشتباه پیش رود استرس آزمون عملی رانندگی بر آنها غلبه می‌کند و شاید به سختی بتوانند بر اعصاب خود مسلط شوند.

دسته چهارم: افرادی که روزهای قبل استرس آزمون عملی رانندگی را تجربه نکرده‌اند و تنها چند دقیقه پیش از شروع آزمون اصلا استرس دارند. این افراد در شرایط ناآشنا دچار به هم ریختگی ذهنی می‌شوند و نمی‌توانند از این به‌هم ریختگی گذر کنند.

استرس آزمون شهری رانندگی برای این دسته از افراد به دلیل آنکه در مدت زمان زیادی و با حجم زیادی بروز پیدا می‌کند اغلب علائم فیزیکی نیز دارد و بر عملکرد تاثیر می‌گذارد.

دسته پنجم : افرادی که از شکست هراس دارند. حتما می‌دانید که ترس از هر چیز باعث خواهد شد تا تمامی کارکرد شما مختل شود. استرس آزمون عملی زمانی به سراغ شما می‎‌آید که نمی‌توانید ترس از شکست را کنترل کنید و همین امر باعث ایجاد استرس در شما می‌شود.

عده دیگری نیز هستند که در این ۵ دسته جای نمی‌گیرند و یا به طور کلی استرس در آن‌ها به بیماری تبدیل شده است. در صورتی که برای تمامی مراحل زندگی حتی بی جهت استرس دارید باید برای درمان اقدام کنید تا از ضررهای روحی و جسمی آن در امان باشید. مطمئنا درمان مشاوره‌ای و در صورت صلاح‌دید پزشک درمان دارویی به کمک شما خواهد آمد.

برای این پنج دسته راه‌حل‌هایی برای کاهش استرس در آزمون رانندگی وجود دارد که به تفکیک در مورد هر کدام توضیح می‌دهیم. اما پیش از هرچیز باید به دسته‌ای از افراد بپردازیم که استرس‌هایی در سطح نرمال را تجربه می‌کنند.

نکته‌ای که تمامی افراد باید توجه کنند آن است که هر چه مهارت شما بالا برود، اعتماد به نفس شما نیز بالا خواهد رفت، شرایط را بهتر کنترل می‌کنید و می‌توانید استرس آزمون عملی رانندگی را مدیریت کنید و در صورتی که جزو پنج دسته بالا هستید به شما پیشنهاداتی داریم که شاید بتواند از استرس آزمون شهری رانندگی بکاهد :

کاهش استرس امتحان شهری – دسته اول
دو راه پیش روی افراد کمال‌گرا است. راه اول دشوار، پیچیده، زمانبرد و حتی در برخی موارد نزدیک به ناممکن است. راه اول آن است که مهارت خود را در سطح ماکزیمم یا دست کم آنچه خود ماکزیمم می‌پندارید برسانید و در این صورت به راحتی آزمون را پشت سر خواهید گذاشت، اما در واقع چند نفر می‌توانند به بالاترین سطحی که تصور می‌کنند برسند؟

شما تازه‌کار هستید و اصلن تصور کمال‌گرایانه برای شرکت در آزمون عملی عاقلانه نیست. شما باید به عنوان یک تازه‌کار از پس آزمون برآیید نه بیش‌تر، پس به سراغ راه دوم می‌رویم تا شاید برای کاهش استرس در آزمون رانندگی راه منطقی‌تری پیش پای شما قرار گیرد، راه دوم پذیرفتن همه آنچه آموخته‌اید و سعی در استفاده حداکثری از آن است.

در این مورد با شخصیت کمال‌گرای خود مبارزه کنید و منطقی باشید. مهارت‌هایی که به دست آورده‌اید، کامل نیست و قرار هم نیست کامل باشد، اما کافیست. با این ذهنیت جلو بروید که به جای آموختن همه چیز به دنبال استفاده حداکثری از همه آن‌چیزی باشید که پیش‌تر آموخته‌اید.

کاهش استرس امتحان شهری – دسته دوم
دسته دوم با کمبود اعتماد به نفس مواجه هستند و یکی از بهترین راه‌ها تمرین و تمرین و شبیه‌سازی آزمون است. شبیه سازی شرایط آزمون کمک می‌کند تا بارها و بارها آنچه تصور می‌کنید امکان ندارد اتفاق بیوفتد، به واقع تجربه کنید.

کاهش استرس امتحان شهری – دسته سوم
این دسته از افراد غرور بی‌جا دارند. رانندگان حرفه‌ای با اشتباهات پیش پیش‌پا افتاده رد می‌شوند. برای این افراد پیش از ازمون شرایط راحت است اما آنقدر از اشتباه اول خود جا می‌خورند که دیگر نمی‌توانند بر اعصاب خود مسلط شوند. باید منتظر اشتباه کردن باشید، اشتباه اول شما را مردود نمی‌کند. سعی کنید ذهنیت همیشه برنده را کنار بگذارید تا غافلگیر نشوید.

کاهش استرس امتحان شهری – دسته چهارم
به هر ترتیب شرکت در هر آزمونی شرایط خاص خود را دارد. این شرایط خاص را در جلسات تمرینی مدام مرور کنید. حتی اگر حرفه‌ای هستید به نکات ریزی که مربیان می‌گویند توجه کنید تا روز آزمون دقیقا بدانید که قرار است با چه چیزی مواجه شوید. شرایط ناشناخته برای اکثر افراد استرس آور است. نگذارید شرایط برایتان ناشناخته باشد.

کاهش استرس امتحان شهری – دسته پنجم
ترس، کلید واژه آشنا برای افرادی که از شکست هراس دارند، این دسته از افراد باید بدانند که رد شدن در آزمون رانندگی اصلا شکست به حساب نمی‌آید، هزار بار در آزمون رد شوید مجدد آزمون می‌دهید. هیچ فاجعه‌ای اتفاق نمی‌افتد از رد شدن برای خود تصویر تیره و تاری نسازید.

یک آزمون ساده است. تمام تمرکز خود را بر اجرای همه آنچه یادگرفته‌اید بگذارید و گذشته و آینده را فراموش کنید و متمرکز باشید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...