چه اقداماتی در هنگام بریدن ترمز خودرو باید انجام دهیم؟

بریدن ترمز خودرو یکی از مشکلاتی است که احتمال رخداد آن برای هر فردی وجود داشته و راننده باید در هر لحظه منتظر این اتفاق بد باشد ولی طبیعتا این صرفا یک احتمال برای بالا بردن آگاهی‌های شماست که در صورت توجه به مسائل ایمنی ذکر شده در سایت‌های مختلف می‌توانید این حادثه را از خود دور کنید ولی اگر در هنگام رانندگی این اتفاق رخ بدهد، طبیعتا باید اقداماتی انجام دهید که از خسارات و تلفات جانی احتمالی جلوگیری کنید.

چه اقداماتی در هنگام بریدن ترمز خودرو باید انجام دهیم؟

بریدن ترمز خودرو یکی از مشکلاتی است که احتمال رخداد آن برای هر فردی وجود داشته و راننده باید در هر لحظه منتظر این اتفاق بد باشد ولی طبیعتا این صرفا یک احتمال برای بالا بردن آگاهی‌های شماست که در صورت توجه به مسائل ایمنی ذکر شده در سایت‌های مختلف می‌توانید این حادثه را از خود دور کنید ولی اگر در هنگام رانندگی این اتفاق رخ بدهد، طبیعتا باید اقداماتی انجام دهید که از خسارات و تلفات جانی احتمالی جلوگیری کنید.

سه‌‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۰:۳۲

ترمز نگرفتن دلایل مختلفی در خودرو دارد که از جمله آن عدم رسیدگی به نگهداری و تعویض قطعات ترمز خودرو است که از اصلی‌ترین موارد آن روغن ترمز است که علیرغم تاکید بسیار زیاد برای چک کردن، بازهم دیده می‌شود که در این مورد سهل انگاری صورت گرفته و معمولا این مشکل منجر به اتفاقات ناگواری در خودرو می‌شود که از جمله آن می‌توان به بریدن ترمز خودرو اشاره کرد.

تصور کنید که در یک جاده یا اتوبان در حال حرکت هستید و در حین رانندگی متوجه یک موضوع مهم می‌شوید و آن هم عمل نکردن ترمز خودرو است که طبیعتا در ۹۹.۹۹ درصد موارد شما تجربه قبلی برای این موضوع نداشته‌اید و دست و پای خود را گم می‌کنید ولی همین حالا که در حال خواندن این مقاله هستید باید بدانید که تنها کاری که به شما کمکی نکرده و اتفاقات بد را برای شما حتمی می‌کند این است که شما دست و پایتان را گم کنید و خونسردی خود را از دست بدهید!

شما باید ابتدا بدانید که بهترین موردی که شما را در هنگام بریدن ترمز خودرو کمک می‌کند خونسردی شماست که در صورت حفظ خونسردی می‌توانید به راحتی اوضاع را مدیریت کرده و در صورت همراهی خانواده آنها را نیز کنترل کرده و آرامش را به جمع آنها برگردانید. خونسردی همان چیزی است که توصیه‌های بعدی ما را برای شما امکان پذیر می‌سازد و در غیر این‌صورت هیچ کدام از آنها را انجام نخواهید داد!

بررسی رفتار پدال ترمز
یکی از بیشترین احتمالات در زمینه بریدن ترمز خودرو مربوط به رفتار پدال است که در بسیاری از موارد امکان برطرف کردن آن نیز وجود داشته و این برطرف سازی مشکل صرفا با خونسردی شما امکان پذیر است. در صورتی که پدال را فشار دادید و با نرمی پدال و فشرده شدن راحت آن تا انتها مواجه شدید، این به معنای عدم توجه شما به سطح روغن ترمز بوده و احتمالا یا به کلی تخلیه شده و یا کیفیت خود را کاملا از دست داده و به یک مایع بی خاصیت تبدیل شده است! بگذریم… در این حالت سعی کنید چندین بار پدال را به انحا مختلف و با قدرت‌های گوناگون فشار دهید تا در یکی از این بارها عمل کرده و سرعت خودرو را کاهش دهد. البته در این مورد احتمال خراب شدن سیلندر اصلی نیز وجود داشته و در این صورت نیز بازهم با فشردن چندباره پدال احتمال عملکرد ترمز وجود دارد.

در صورتی که با فشردن پدال متوجه سفتی بیش از حد آن شدید و به هیچ وجه تکان نخورد نیز ابتدا وضعیت فیزیکی پدال را بررسی کنید که آیا پشت آن یا اطراف آن، جسمی مانع حرکت کردن پدال شده و یا خیر! بدیهی است که همه این اقدامات باید با توجه کامل به جلو انجام شده و در صورت همراهی فرد مطمئن، همه این چک کردن‌ها توسط او انجام گردد.

دنده معکوس
از راهکارهای بسیار کارا در این موارد استفاده از دنده معکوس است که به طور طبیعی از (Engine Brake) استفاده کرده و ترمز موتور وارد عمل شده و از سرعت و شتاب گیری خودرو جلوگیری می‌کند. بدیهی است که این اقدام قطعا فشار زیادی را به موتور خودرو وارد خواهد کرد ولی اینجا پای جان خود و خانواده‌تان در میان بوده و هزینه اندک احتمالی برای تعمیر موتور که اگر در وضعیت مناسبی بوده باشد و سرویس‌های دوره‌ای روی آن انجام شده باشد، مشکلی نخواهد داشت، در برابر سلامتی شما اصلا قابل قیاس نیست.

در صورتی که در اتوبان هستید و جاده برای طی مسافت طولانی شما فراهم است و از نظر شلوغی نیز مشکلی برای حرکت ندارید سعی کنید این دنده معکوس را به آرامی و سرفرصت انجام دهید و از کاهش‌های پی در پی به شدت پرهیز کنید! اگر در دنده ۵ و سرعت ۱۲۰ و بالاتر هستید (پایتان را که طبیعتا از روی گاز برداشته‌اید) سعی کنید کمی سرعت به طور طبیعی کاهش پیدا کند و در حوالی سرعت ۱۲۰ یا پایین‌تر اقدام به تغییر دنده به ۴ کنید و  بعد از متعادل شدن سرعت آن را در حوالی سرعت ۸۰ تا ۹۰ به دنده ۳ برسانید و همین طور ادامه دهید تا به دنده ۲ برسید و سپس خودرو را رها کنید تا به حرکت اتوماتیک انژکتور رسیده و با سرعت حدود ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر خود حرکت کند و بعد از آن از دنده ۱ استفاده کنید و بعد از متعادل شدن حرکت، ترمز دستی را بکشید و خود را در گوشه جاده نگه دارید.

بدیهی است در جاده‌های دو طرفه یا کوهستانی همه این اقدامات باید نهایتا در عرض ۱-۲ دقیقه انجام شده و توجهی به وضعیت موتور و … نداشته باشید.

از نیروی اصطکاک جاده استفاده کنید
از دیگر ترفندهایی که برای زمان بریدن ترمز خودرو توصیه شده این است که اگر در جاده خلوت حرکت می‌کنید و امکان مانور در جاده دارید از حرکات زیگزاگی بهره ببرید که یک حرکت بی نظیر برای کاهش سرعت خودرو است! هر چند که با دنده معکوس تا حدود زیادی می‌توان کنترل ماشین را در دست گرفت ولی به هر دلیلی اگر توانایی آن کار را نداشتید حتما از حرکات زیگزاگی استفاده کنید و سرعت خودرو را به مرور کم کنید چرا که اصطکاک لاستیک و جاده باعث کاهش سرعت خواهد شد. همچنین به پستی و بلندی‌های جاده باید توجه کنید و از آنها برای کاهش سرعت خودرو استفاده کنید.

ترمز دستی را بکشید
از دیگر راهکارهای قابل ذکر در این موارد استفاده از ترمز دستی خودرو است که از جمله راهکارهای موثر و کارا در مواقع بریدن ترمز خودرو محسوب می‌شود. البته باید توجه کنید که استفاده از ترمز دستی باید هوشمندانه باشد و کشیدن یکباره آن قطعا نه تنها کمکی به شما نخواهد کرد بلکه اندک شناستان برای نجات را نیز از بین می‌برد! شما بایستی کم کم از این ترمز استفاده کنید و آن را به آرامی بالا بکشید تا سرعت خودرو کمتر شود. بدیهی است که استفاده از تکنیک دنده معکوس در کنار استفاده آهسته از ترمز دستی می‌تواند نتیجه بسیار بهتری را برای شما داشته باشد ولی به شدت به توانایی و آمادگی ذهنی بالایی دارد که صرفا با خونسردی کامل قابل انجام است.

از موانع طبیعی استفاده کنید
آخرین روش برای کاهش سرعت خودرو و یا نگه داشتن خودرو استفاده از موانع طبیعی است. البته این روش در هنگامی استفاده می‌شود که روش‌های بالا کارایی نداشته باشد و به هر دلیلی امکان این کارها را نداشته باشید. سعی کنید که کناره لاستیک خودرو را به کیسه‌های سیمان یا بشکه‌های آب تماس دهید و البته فرمان را محکم نگه دارید. البته در صورتی که سرعت کم شد و به هر دلیلی از ترمز دستی و روش‌های دیگر قادر به نگه‌داری خودرو نبودید چاره‌ای جز  برخورد خودرو با درختچه‌های کوچک و یا حتی بزرگ ندارید و باید جوری این کار را انجام دهید که اولا کمترین آسیب به خودتان برسد و سپس کمترین آسیب به خودرو وارد شود.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...