حرکت در معابر شهری و بین خطوط

رانندگی و حرکت کردن با اتومبیل، در داخل خیابانهای شهر را حرکت در معابر شهری می گوییم. اکنون ما به مرحله ی بسیار مهم و حساسی در رانندگی رسیده ایم. هنرجوئیکه به این مرحله رسیده باشد بایستی هیچ مشکلی به لحاظ کنترل اتومبیل و تسلط به گاز، کلاج، ترمز، فرمان، دنده و همچنین راهنما و آینه ها نداشته باشد در غیر اینصورت هنوز آماده ی انجام چنین تمرینی نمی باشد.

حرکت در معابر شهری و بین خطوط

رانندگی و حرکت کردن با اتومبیل، در داخل خیابانهای شهر را حرکت در معابر شهری می گوییم. اکنون ما به مرحله ی بسیار مهم و حساسی در رانندگی رسیده ایم. هنرجوئیکه به این مرحله رسیده باشد بایستی هیچ مشکلی به لحاظ کنترل اتومبیل و تسلط به گاز، کلاج، ترمز، فرمان، دنده و همچنین راهنما و آینه ها نداشته باشد در غیر اینصورت هنوز آماده ی انجام چنین تمرینی نمی باشد.

دوشنبه، ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷:۱۴

قبل از انجام تمرینات حرکت در معابر شهری مطالعه ی دقیق و کامل قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توصیه می گردد.
چرا که با توجه نمودن و عمل کردن به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از یک ترافیک روان، خوب و بی خطری برخوردار خواهیم شد. هنگام رانندگی در معابر شهری بایستی به نکات زیر توجه بسیاری داشته باشیم.

جایگیری درست در راه و حرکت بین خطوط
همیشه بهتر است بین خطوط (از وسط لاین) رانندگی کنیم.

به فاصله ی بین دو خط کشی سفید یک لاین می گوییم، ساده ترین راه برای جایگیری درست حرکت منظم در داخل لاین و بین خطوط می باشد. با رعایت این نکته ی ساده می توانیم ترافیک منظم، روان و خوبی داشته باشیم. جابجایی از یک لاین به لاین دیگر نبایستی به یکباره و سریع باشد چرا که ممکن است باعث تصادف ناگوار گردد. بنابراین بهترین حالت برای جابجایی از یک لاین به لاین دیگر به صورت اریب و با زاویه ی کم می باشد.

برای جابجایی از یک لاین به لاین دیگر ابتدا ۱- راهنمای سمت مورد نظر را روشن کرده ۲- به آینه ی آن سمت نگاه می کنیم و برای پوشش دادن به نقاط کور آینه سرمان را به سمت مورد نظر بر می گردانیم ۳- پس از اطمینان از عدم وجود خطر به صورت اریب و با زاویه ی کم به سمت لاین مورد نظر تغییر لاین می دهیم. لازم به ذکر است هنگامیکه خط کشی لاینها بصورت ممتد کشیده شده باشد نبایستی از روی خط ممتد عبور کرد و در آن قسمت نبایستی تغییر لاین بدهیم. معمولاً از چند متر مانده به تقاطع ها خط کشی لاین ها بصورت ممتد می باشد.

سرعت مناسب با شرایط ترافیک
هنگام رانندگی در معابر شهری باید توجه داشته باشیم که اولاً سرعت ما آنقدر زیاد نباشد که از ترس برخورد و تصادف با وسیله ی نقلیه ی جلویی مجبور شویم مکرراً از ترمز شدید استفاده کنیم. ثانیاً بسیار کند نباشد که آن هم باعث ایجاد تصادف می شود، بنابراین بهترین راه استفاده از سرعت های مطمئنه می باشد. سرعت مطمئنه با شرایط ترافیک نسبت مستقیم دارد. توجه به تابلوهای راهنمایی و رانندگی و سرعت های توصیه شده، بهترین راه برای رسیدن به سرعت مناسب با شرایط ترافیک می باشد.

رعایت فاصله ی عرضی مناسب:
رعایت فاصله ی عرضی دو نوع می باشد:

۱- رعایت فاصله ی عرضی هنگام انجام پارک دوبل (پارک صحیح):
(بایستی به اندازه ی ۵۰ سانت یا یک دست باشد، که به تفصیل در این باره در بخش پارک دوبل توضیح داده شده است)

۲- رعایت فاصله ی عرضی مناسب هنگام حرکت در معابر شهری:
هنگام حرکت در معابر شهری بهترین راه برای رعایت فاصله ی عرضی مناسب حرکت بین خطوط و از وسط لاین می باشد. ضمناً بهتر است در معابر کم عرض در صورت امکان به اندازه ی باز شدن یک درب با وسایل نقلیه ای که در لاین اول توقف نموده است فاصله داشته باشیم. حتی با وسیله ی نقلیه ای که احساس می کنیم پشت فرمان آن کسی نیست هم، فاصله عرضی مناسب را در نظر بگیریم چرا که ممکن است عابری از جلوی آن اتومبیل از سمت پیاده رو یکدفعه به سمت خیابان حرکت کند و در دید راننده نباشد علی الخصوص هنگامی که از کنار اتوبوس شرکت واحد عبور می کنیم فاصله ی عرضی ار رعایت نموده و سرعت خود را نیز کاهش دهید تا در صورت وجود خطر فرصت کافی جهت جلوگیری از خطر داشته باشید و در صورتی که امکان رعایت فاصله ی عرضی نباشد آن قسمت یک محوطه ی خطر محسوب شده و باید لمس ترمز نمایید و با حداقل سرعت و با دقت و مراقبت بسیار از آن قسمت عبور کنید.

رعایت فاصله ی طولی مناسب:
از جمله مواردی که هنگام حرکت در معابر شهری بایستی به آن توجه بسیاری نمود، رعایت فاصله ی طولی مناسب می باشد و برای توجه بیشتر به آن یک مثال می آوریم. شاید شما هم مشاهده کرده باشید تصادفهایی را که در خیابانها و بزرگراهها دو یا چند اتومبیل پشت سر هم با هم برخورد کرده باشند، اگر راننده های محترم این وسایل نقلیه نسبت به رعایت فاصله ی مناسب طولی دقت بیشتری می کردند امکان تصادف و برخورد با وسیله ی نقلیه ی جلویی به حداقل می رسید. بنابراین رعایت فاصله ی طولی یکی از عوامل مهم در کاهش تصادفات درون شهری می باشد. در راهبندانها تا جایی به وسیله ی نقلیه ی جلویی نزدیک می شویم که حداقل تمام لاستیک عقب وسیله ی نقلیه ی جلوئی را ببینیم. هنگام حرکت در شب فاصله ی طولی می بایستی بیشتر شود چرا که دید ما کاهش یافته و زمان رؤیت خطر نیز کمتر می شود. در هوای بارانی و برفی و علی الخصوص در معابر پوشیده شده از برف و یخبندان فاصله ی طولی نسبت به وسیله ی نقلیه جلویی بایستی بیشتر از موارد عادی باشد.

ترمز گرفتن به موقع و صحیح:
کسانی که هنگام ترمز گرفتن دچار اضطراب شده و بجای ترمز، گاز را فشار می دهند، دو اشکال عمده در عمل ترمز نمودن آنها وجود دارد و با رفع این دو اشکال از ترمزهای نرم و خوبی برخوردار خواهند شد.

  • اینگونه افراد هنگام استفاده از گاز و ترمز پاشنه ی پای راست خود را از کف اتومبیل جدا می نمایند در حالیکه پاشنه پا باید چسبیده به کف اتومبیل باشد و پای ما برای انجام گاز و ترمز روی پاشنه ی پا بچرخد. درست مانند پایه ی برف پاک کن. ولی اگر هنگام ترمز گرفتن پاشنه ی پا از کف اتومبیل جدا شود راننده جای ترمز را گم کرده و به اشتباه گاز را فشار می دهد.
  • اینگونه افراد برای دفع خطر از دور عکس العمل نشان نمی دهند و زمان را از دست داده و فقط لحظه ی آخر هنگامیکه تصادف و برخورد در حال انجام است عکس العمل نشان می دهند طبیعی است که خیلی دیر شده است و اضطراب و دلهره تمام وجود راننده را دربر گرفته و راننده بجای ترمز گاز را فشار می دهد بنابراین به همه ی عزیزان توصیه می کنم همیشه ضمن حرکت با سرعت مطمئنه، هنگامی که از دور خطر را رؤیت نمودید ترمز را لمس نمائید تا در صورتی که نیاز به استفاده از ترمز شد بتوان با آرامش کامل از آن استفاده کرد و در صورتی که خطر برطرف شد و نیاز به ادامه لمس ترمز نبود مجدداً گاز داده و به حرکت خود ادامه می دهیم.

توصیه ی مهم: مقررات راهنمایی و رانندگی به ما کمک می کند به راحتی و بدون کمترین زحمت بتوانیم وظایف یک راننده را به نحو احسن عمل کرده و از هرگونه خطر مصون باشیم. بنابراین توصیه می شود حتماً پس از دریافت گواهینامه رانندگی نیز مطالعه قوانین راهنمایی و رانندگی را فراموش نکرده و به آن عمل کنیم.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...