تعویض دنده های مستقیم (دنده کشی) و معکوس

به عمل اضافه کردن دنده، دنده کشی می گوییم و به عمل کم کردن دنده معکوس می گوییم.

تعویض دنده های مستقیم (دنده کشی) و معکوس

به عمل اضافه کردن دنده، دنده کشی می گوییم و به عمل کم کردن دنده معکوس می گوییم.

سه‌‌شنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵:۵۵

انتقال دنده از ۱ به ۲
دنده ی یک دنده ای است قدرتی و فقط جهت حرکت دادن اتومبیل از حالت توقف می باشد و اگر فضای جلوی اتومبیل باز باشد و هیچ مانعی وجود نداشته باشد باید سریعاً گاز دنده ی یک را پر کرده و وارد دنده ی ۲ شویم.

نحوه ی اجراء: برای اینکه متوجه شویم که گاز دنده ی ۱ پر شده است یا نه مبنای ما دور موتور می باشد در معابر کفی برای تعویض دنده های مستقیم دور موتور باید حداقل از ۲ رد شود و حداکثر به ۵/۲ برسد ولی در سربالایی ها دور موتور باید حداقل از ۵/۲ رد شود و حداکثر به ۳ برسد.

پس از اینکه گاز دنده ی ۱ پر شد (دور موتور از ۲ رد شد) در یک واحد زمانی گاز را قطع کرده و بلافاصله کلاج را تا انتها می گیریم بعد دسته ی دنده را از ۱ به ۲ منتقل می کنیم سپس کلاج را رها کرده و به نرمی گاز می دهیم.

توضیح اینکه: هنگام تعویض دنده از ۱ به ۲ اتومبیل ما حرکت دارد دیگر نیازی به نگه داشتن کلاج در نقطه ی حرکت نیست و به همان آرامی که کلاج را گرفتیم آنرا رها می کنیم.

معکوس از دنده ی ۲ به دنده ی ۱: هرگاه بنا به هر علتی سرعت ما آنقدر کم شود که به زیر ۱۰ کیلومتر (که به آن محوطه ی ایست می گوییم) برسد بایستی دنده را از ۲ به دنده ی ۱ منتقل کنیم که به آن معکوس از دنده ی ۲ به ۱ می گوییم.

نحوه ی اجرا: فرض کنید با دنده ی ۲ در حال حرکت هستیم و به دست اندازی رسیدیم، نیش ترمز گرفتیم تا بتوانیم با شتاب کمتری از روی دست انداز رد شویم. طبیعی است که سرعت ما کم می شود و به محوطه ی ایست یا زیر ۱۰ کیلومتر می رسد.

حال که می خواهیم حرکت کنیم می بینیم دنده ی ۲ دیگر توان کشیدن اتومبیل در این سرعت کم را ندارد بنابراین گاز را قطع می کنیم و همان لحظه کلاج را تا آخر می گیریم بعد دسته ی دنده را از دنده ی ۲ به دنده ی ۱ منتقل می کنیم و سپس اگر محوطه ی جلوی اتومبیل ما باز بود و مانعی وجود نداشت مجدداً گاز دنده ی یک را پر کرده و وارد دنده ی ۲ می شویم.
توضیح اینکه در حرکت های معابر شهری ما شاید بارها مجبور شویم که دنده کشی از یک به دو و معکوس از دو به یک را انجام بدهیم و این یک امر طبیعی در رانندگی به شمار می آید مخصوصاً در راه بندها.

دنده کشی از دنده ی ۲ به دنده ی ۳
چنانچه فضای جلوی اتومبیل ما به حدی باز باشد که به اندازه کافی و قابل اطمینان، جلوتر از اتومبیل ما هیچ محوطه ی خطر و مانع ساکنی نباشد می توانیم گاز دنده ی ۲ را پر کرده، (دور موتور در کفی حداقل از ۲ رد شود و حداکثر به ۵/۲ برسد و در سربالایی دور موتور حداقل به ۵/۲ و حداکثر به ۳ برسد) و در یک واحد زمانی گاز را قطع و کلاج را تا انتها می گیریم سپس دنده ی دنده را به ۳ منتقل کرده کلاج را به آرامی رها کرده و به نرمی گاز را شروع می کنیم (درست همانند دنده ی ۲)

معکوس از دنده ی ۳ به ۲
هرگاه بنا به هر دلیلی (سربالایی و یا به خاطر ترمز) سرعت اتومبیل به زیر ۳۰ کیلومتر در ساعت کاهش پیدا کرد بایستی دنده را از سه به دو منتقل می کنیم و سپس به نرمی کلاج را رها کرده و به آرامی گاز می دهیم به کل این اعمال دنده کشی و معکوس می گوئیم.

تقویت تمرکز گرفتن روی فرمان با دست چپ: قبل از اینکه تعویض دنده به ۳ را بیاموزیم بهتر است حدود نیم ساعت تمرین رانندگی جهت تقویت دست چپ انجام شود.

روش اجرا: دست راست روی دسته ی دنده بصورت ثابت بوده و دسته ی دنده را بگیرد و دست چپ به تنهایی روی فرمان کار کنترل فرمان را انجام بدهد این تمرین ۲ فایده دارد:

  • دست راست جای دنده ها را یاد می گیرد.
  • دست چپ یاد می گیرد که هنگام تعویض دنده به وسیله ی دست راست چگونه فرمان را به تنهایی کنترل کند.


انتقال دنده از ۳ به دنده ی ۴
برای انتقال دنده از ۳ به ۴ در صورتی که جلوی اتومبیل ما به اندازه کافی و قابل اطمینان، هیچگونه محوطه ی خطر و مانع ثابتی وجود نداشته باشد و تابلوی محدودیت سرعت نباشد گاز دنده ۳ را پر کرده (دور موتور حداقل به ۵/۲ و حداکثر به ۳ برسد) در یک واحد زمانی گاز را قطع کرده و کلاج را تا انتها می گیریم و دسته ی دنده را از دنده ی ۳ به دنده ی ۴ منتقل می کنیم سپس کلاج را به آرامی گاز می دهیم.

معکوس از دنده ی ۴ به دنده ی ۳
هرگاه بنا به هر دلیلی سرعت ما به زیر ۶۰ کیلومتر برسد بایستی دنده را از دنده ی ۴ به دنده ی ۳ معکوس کرده و کم کنیم.
نحوه ی اجرا به این ترتیب است که گاز را قطع کرده و کلاج را تا آخر می گیریم و دسته ی دنده را از ۴ به ۳ منتقل می کنیم سپس کلاج را به آرامی رها کرده و گاز را به نرمی شروع می کنیم.

لازم به ذکر است: حداکثر سرعت در داخل خیابانهای شریانی فرعی شهر، طبق ماده ی ۱۲۶ آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی ۵۰ کیلومتر می باشد. بنابراین حداکثر دنده ای که در این گونه معابر استفاده می کنید بهتر است دنده ی ۳ باشد و فقط در معابر شریانی درجه ی ۱ مانند آزادراه ها، بزرگراه ها و اتوبانها و نیز جاده های خارج شهر از دنده ی ۴ استفاده نمائید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...