هرآنچه که از روشن کردن ماشین باید بدانید

به عنوان یک راننده دانستن اصول رانندگی ماهرانه و با سرعت پیش راندن، کافی نخواهد بود؛ بلکه از همان ابتدا که وارد خودرو می شوید، می بایست به نکات مهمی توجه نمایید. این نکات می توانند عملکرد خودرو شما را بهبود بخشیده و طول عمر آن را افزایش دهد. از جمله همین نکات مهم، شکل صحیح روشن کردن ماشین است، که ما قصد داریم در ادامه مطلب به بررسی آن ها بپردازیم.

هرآنچه که از روشن کردن ماشین باید بدانید

به عنوان یک راننده دانستن اصول رانندگی ماهرانه و با سرعت پیش راندن، کافی نخواهد بود؛ بلکه از همان ابتدا که وارد خودرو می شوید، می بایست به نکات مهمی توجه نمایید. این نکات می توانند عملکرد خودرو شما را بهبود بخشیده و طول عمر آن را افزایش دهد. از جمله همین نکات مهم، شکل صحیح روشن کردن ماشین است، که ما قصد داریم در ادامه مطلب به بررسی آن ها بپردازیم.

چهارشنبه، ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵:۳۶

آموزش روشن کردن ماشین می تواند تبدیل به یک چالش بزرگ شود، اگر که افراد تنها فرمان زدن و گاز دادن را بلد باشند. قبل از رانندگی، شما باید نکات مهم روشن کردن ماشین را نیز بدانید؛ چرا که در غیر این صورت ممکن است به خودروی خود آسیب وارد نمایید. گاز خوردن بی دلیل خودرو می تواند شما را دستپاچه کند، اما لازم است که خونسردی خود را حفظ نمایید. عدم توجه به این مسائل می تواند موجب افت قیمت خودرو گردد.

نکات مهم پیش از روشن کردن ماشین

تنظیم صندلی
توجه داشته باشید که باید صندلی خودرو را در وضعیتی تنظیم نمایید که ضمن فراهم آمدن آسایش شما حین رانندگی؛ پاها، دست ها و به طور کلی بدن شما را در بهترین حالت نسبت به فرمان و پدال ها قرار دهد. لازم است که به راحتی به کلاچ، فرمان و دنده دسترسی داشته باشید. به این منظور می بایست از اهرم ها و دکمه های مربوط به تنظیم صندلی استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که احساس راحتی و تسلط شما به خودرو، حین رانندگی و همچنین داشتن میدان دید طبیعی، همگی به وضعیت صندلی خودرو بستگی دارد. فواید تنظیم صندلی را هر راننده ای می داند. تنظیم نبودن صندلی می تواند موجب حواس پرتی و ارتکاب یکی از کدهای تخلف رانندگی شود.

بررسی آینه ها قبل از روشن کردن ماشین
رانندگان می بایست حین رانندگی بتوانند به نقاط مختلفی دید داشته باشند. از این رو یکی از اصول پیش از روشن کردن خودرو، بررسی آینه ها است؛ چرا که بعد از استارت زدن، میل به حرکت داشته و احتمالا فرصت کافی برای انجام صحیح و دقیق آینه ها وجود نخواهد داشت. پس پیش از استارت زدن، حتما از تنظیم آینه ها مطوئن شوید، البته می توانید از آموزش تنظیم آینه ها کمک بگیرید.. دقت کنید که تنظیم آینه ها را می بایست بعد از تعیین وضعیت صندلی انجام دهید، چرا که تنظیم آینه ها با توجه به شرایط صندلی تغییر خواهند کرد.

بررسی وضعیت دنده
لازم است بدانید که نحوه استارت زدن خودروها، با یکدیگر متفاوت است، اما این تفاوت چندان فاحش نیست و در کل عملکرد تمامی اتومبیل ها به یک صورت است. هنگامی که سوئیچ را می چرخانید و یا در اتومبیل های لوکس، دکمه استارت را فشار می دهید؛ یک موتور الکتریکی با گشتاور راه اندازی، موتور را به کمک چرخ دنده ها می چرخاند تا در نهایت موتور شروع به کار کند.

از طرفی جعبه دنده خودرو نیز که به واسطه کلاچ به موتور متصل است، با تغییر وضعیت دسته دنده، ماهک ها را جا به جا می کند تا دنده ها با یکدیگر درگیر شده و نیروی موتور به جعبه دنده و از آن جا به چرخ ها انتقال یابند.

اما برای روشن کردن ماشین، لازم است تا دسته دنده در حالت خلاص باشد، چرا که با قرارگیری دنده در وضعیت هایی غیر از خلاص، تمامی وزن خودرو بر موتور سوار خواهد شد و با استارت زدن، فشار زیادی به موتور وارد می شود. از طرفی خودرو در حالت دنده با روشن شدن به عقب یا جلو پرتاب می شود و ممکن است به افراد و یا ماشین های پارک شده در عقب و جلو آسیب وارد کند.

پس یکی از مهم ترین اصول روشن کردن خودرو، قرار دادن دنده در وضعیت خلاص است، چرا که در این حالت، اعمال فشار بر موتور کمتر شده و رفته رفته رو به زوال نخواهد رفت.

نحوه روشن کردن ماشین
· برای روشن کردن اتومبیل می بایست در ابتدا سوئیچ را باز کنید. به این منظور باید سوئچی را مقداری چرخانده تا چراغ های اخطار پشت آمپر روشن شوند. در این حالت صدای کارکرد پمپ بنزین خودرو را خواهید شنید که در حال پر کردن مسیر سوخت ماشین است. کمی صبر کنید تا این مراحل به خوبی طی شوند.

· اکنون باید وضعیت دنده را مجدد بررسی نمایید. در صورتی که دنده در حالت خلاص بود، سوئیچ را بچرخانید و کمی نگه دارید تا ماشین روشن شود. اما در صورتی که خودرو در حالت دنده قرار داشت، پای خود را روی کلاچ گذاشته تا بار اضافی از روی موتور برداشته و ماشین راحت تر روشن شده و به جلو و یا عقب (در صورت قرار داشتن در دنده عقب) پرتاب نشود.

· بعد از روشن شدن خودرو، به سرعت دستتان را از روی سوئیچ بردارید تا به آن آسیب وارد ننمایید.

· از گاز دادن خودداری کرده و به استپر اجازه دهید تا نوسان دور موتور را کنترل و ثابت نگه دارد.

این فرایند روشن کردن ماشین، کمتر از ۳۰ ثانیه از شما زمان خواهد گرفت، اما اجرای صحیح آن، سبب افزایش طول عمر قطعات اتومبیل خواهد شد.

سخن پایانی
استارت زدن و روشن کردن ماشین کار سختی به نظر نمی رسد، اما عدم توجه به نکات فوق، می تواند به قطعات و اجزای اتومبیل شما آسیب وارد کند و در نهایت متحمل هزینه های سنگینی شوید. فرآیند نادرست در استارت زدن؛ منجر به پرش خودرو و آسیب رساندن به ماشین خود و دیگران، معیوب شدن سوئیچ، گیربکس و موتور می شود؛ پس با کمی دقت خود را از دام این خسارات برهانید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...