با ترس از رانندگی خداحافظی کنند

ترس از رانندگی در شهر، ترس از رانندگی در مکان‌های شلوغ، وارد شدن به اتوبان‌ها، بهانه‌‌‌آوردن برای فرار از رانندگی، دستپاچگی هنگام رانندگی، رانندگی نکردن در اوضاع جوی نامناسب، ترس از تصادف و از دست دادن کنترل هنگام رانندگی، ناتوانایی لحظه‌ای برای تصمیم‌گیری به هنگام رانندگی، از دست دادن کنترل به هنگام رانندگی از جمله نشانه های رایج بین افرادی است که از رانندگی می ترسند.

با ترس از رانندگی خداحافظی کنند

ترس از رانندگی در شهر، ترس از رانندگی در مکان‌های شلوغ، وارد شدن به اتوبان‌ها، بهانه‌‌‌آوردن برای فرار از رانندگی، دستپاچگی هنگام رانندگی، رانندگی نکردن در اوضاع جوی نامناسب، ترس از تصادف و از دست دادن کنترل هنگام رانندگی، ناتوانایی لحظه‌ای برای تصمیم‌گیری به هنگام رانندگی، از دست دادن کنترل به هنگام رانندگی از جمله نشانه های رایج بین افرادی است که از رانندگی می ترسند.

شنبه، ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵:۵۳

امروزه دنیا چنان متحول شده که داشتن گواهینامه یکی از لازمه‌های ضروری زندگی است، اما بعضی از افراد با داشتن شرایط لازم برای گرفتن گواهینامه از رانندگی هراس دارند.

برخی افراد وقتی پشت فرمان اتومبیل قرار می‌گیرند می‌ترسند. ممکن است شما نیز از آن دسته از افرادی باشید که این ترس را داشته باشید و در هنگام رانندگی احساس خطر کنید. در این لحظه ممکن است شما دچار حملات عصبی، تپش قلب و احساس خفگی شوید. استرس و خشم ناشی از ترس، شما را از یک رانندگی بی‌خطر دور می‌کند. روبرو شدن با این ترس مهم‌ترین نکته است.

ترس از رانندگی مثل ترس‌ها توسط ضمیر ناخودآگاه انسان ایجاد می شود، ترس از رانندگی زمانی پیش می‌‌آید که انسان حادثه تلخی چون تصادف را در گذشته خود تجربه کرده باشد، این ترس هر بار حتی با تماشای یک فلج که شخص در حال رانندگی را نشان می‌دهد، تحریک می‌شود، قدرت و تأثیرگذاری احساسات منفی باعث می‌شود که ضمیر ناخود‌‌آگاه به او بگوید رانندگی خطرناک است و یا من چگونه در این خیابان‌های شلوغ می‌توانم جان سالم به در ببرم همین مسائل باعث می‌شود تا ترس از رانندگی در وجود انسان رشد کند.

در این مقاله شما راه‌های کنترل این استرس را فرا می‌گیرید.

مهمترین دلیل ترس از رانندگی نداشتن تسلط کافی در رانندگی و یا نوآموز بودن است. تصادف با عابر پیاده ، برخورد با خودروهای دیگر ، تصادف خودرو های دیگر با فرد و انتقال استرس سرنشین خودرو به راننده از دیگر عوامل های ترس از رانندگی است. خیابان‌های شلوغ و اتوبان‌های پرترافیک همه و همه منجر به ایجاد استرس هنگام رانندگی می‌شوند.

برای افرادی که قصد یاد گرفتن رانندگی را دارند نخستین جلسه رانندگی بسیار مهم است، کسی که رانندگی یاد می گیرد باید برای نخستین بار ماشینش را به یک جاده خلوت و باز ببرد در غیر این صورت ترسی در او به وجود می‌آید که شاید تا آخر عمر در وجود او بماند. برای بسیاری از افراد این ترس و واهمه مانع از قبولی آن‌ها در امتحانات رانندگی می‌شود.

هراس یا فوبی به ترس از شیء، جانور یا موقعیت خاصی گفته می‌شود که افراد از مشاهده یا قرار گرفتن در آن وضعیت‌ها، دوری یا اجتناب می‌کنند چراکه روبرو شدن با آن موقعیت‌ها اضطراب آن‌ها را به حدی بیشتر می‌کند که کنترل اضطرابشان از دستشان خارج می‌شود. همچنین گاهی آن قدر این اضطراب‌ها شدید می‌شود که بخش‌هایی از زندگی آن‌ها را مختل می‌کند مانند شما که به دلیل همین اضطراب زیادتان، توان رانندگی ندارید.

۳ دلیل اصلی احساس هراس
صاحب‌نظران و روان‌شناسان درباره علت‌های ترس و هراس چند مورد اصلی را مطرح کرده‌اند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

۱- چون گذشتگان می‌ترسیده‌اند: علت اول اینکه انسان‌ها گرایش دارند از جانوران، اشیا و موقعیت‌هایی که انسان‌ها در عصر حجر یا گذشته می‌ترسیده‌اند، همچنان بترسند.

۲ -چون آموخته‌اید بترسید: علت دوم هم اینکه بعضی افراد آموخته‌اند از دیدن چیزی که آن‌ها را می‌ترساند، یا همراه شدن با آن بترسند یا یک تجربه بد باعث ترسیدنشان می‌شود.

۳- چون افکارتان تحریف شده است: سومین عامل، داشتن افکار نادرست یا تحریف شدن فکر است. به طور مثال، ممکن است علت ترس شما از رانندگی این عقیده باشد که نمی‌توانید اضطرابتان را در آن حالت تحمل کنید و روبرو شدن با آن موقعیت برایتان غیر قابل تحمل است بنابراین از قرار گرفتن در آن وضعیت می‌ترسید.

شاید فوبی اجتماعی دارید
با این حال و اگر در تمامی موقعیت‌های اجتماعی مانند رانندگی، کنفرانس دادن، ارتباط برقرار کردن با دیگران دچار اضطراب می‌شوید و مانند مورد رانندگیتان از قرار گرفتن در آن موقعیت‌ها هم اجتناب می‌کنید، باید ادعا کنم که شما به فوبی اجتماعی مبتلا شده‌اید که مسئله رایجی است، اما باید هرچه زود‌تر مراحل درمان را شروع کنید چراکه بعضی اضطراب‌ها، ریشه عمیقی دارند که باید در جلسات روان درمانی یا درمان شناختی-رفتاری بررسی شوند.

در این جلسات روان درمانی خواهید آموخت که این ترس‌ها بی‌ریشه و بدون اساس هستند و اگر این برای شما مسجل شود، بتدریج اضطرابتان کمرنگ‌تر خواهد شد. همچنین درمان شناختی-رفتاری به شما می‌آموزد به جای اجتناب از موقعیت با موقعیت‌ها روبرو شوید. بسته به میزان اضطرابتان، جلسات درمانیتان هم طول خواهد کشید البته بعضی افراد در‌‌ همان جلسات اولیه درمان می‌شوند و مشکلشان حل می‌شود.

چند توصیه ابتدایی برای حل ترس از رانندگی
 با توجه به اهمیت نحوه درمان مشکلتان و اینکه ممکن است راهکارهای اشتباه باعث شود تا ترس در شما ریشه‌ای‌تر شود و درمان آن سخت‌تر، بنابراین، توصیه می‌ شود که ابتدا حتما به یک روان‌درمانگر مراجعه کنید.

تمرین آرامش عضلانی کنید:
یکی از روش‌های مقابله با استرس بیش از حد، تمرین آرامش عضلانی است که شما در این مرحله یاد می‌گیرید که چگونه هنگام مواجه شدن با اضطراب، آرامش را به خودتان القا کنید.

مواجه سازی کنید:
یک روش دیگر مواجه سازی است یعنی شما با موقعیت هراس که اضطرابتان را زیاد می‌کند، روبه رو شوید؛ به طور مثال برای رفع ترستان از رانندگی می‌توانید با یک مربی در مکان‌های خلوت تمرین کنید تا بتوانید به تدریج در مکان‌های پرتردد نیز به همراه مربی رانندگی کنید و به مرور زمان، به تنهایی پشت فرمان خودرو بنشینید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...